Del

Nybagte fædre fandt guld i støvet

Da Adam, Jesper, Mathias og Dennis startede den succesfulde online platform Happy Helper i 2015, var rigtig mange skeptiske over for, om der var penge i at formidle rengøringshjælp. Det skulle hurtigt vise sig, at deres idé ramte en guldåre. På ganske få år er de blevet Danmarks største platform for privat rengøring.

”Det hele begyndte med, at vi selv blev fædre. Og når du får børn, så stiger dit rengøringsbehov i takt med, at børnene bliver ældre og flere. Der fandtes bare ikke en god løsning til privat rengøring.

Enten kan du gå på nettet, udfylde en formular, få besøg af en konsulent og efterfølgende få tilsendt et tilbud. Det er dyrt og besværligt. Du kan også vælge at gå ned i dit lokale supermarked, hænge en seddel op og finde sort rengøringshjælp. Det synes vi heller ikke, at der er nogen fidus i.

Det er dén problemstilling, vi ville finde en løsning på, da vi satte os sammen i 2015,” fortæller Dennis Forchhammer, CEO og medstifter af Happy Helper, om begyndelsen på deres forretningseventyr.

Fakta om Happy Helper:

- Over 47.000 rengøringer i alt siden lancering af platformen
- Happy Helper har hjulpet flere end 6.000 danske familier med at få gjort rent og dækker nu
- Adresserer et potentielt marked i Danmark med en værdi på over DKK 30 milliarder

Virksomheden lancerede onlineplatformen Happy Helper i 2016. Platformen forbinder rengøringshjælpere (Helpers) med kunder, der søger rengøring af deres hjem, via en app eller online. Allerede fra den helt spæde start, stod det klart, at der er særdeles stor efterspørgsel og udbud.

”Med det samme vi åbnede for bookinger i systemet, tænkte vi ’Hold da op, vi har ramt noget her!’ Der er i den grad både efterspørgsel på rengøring, især fra børnefamilier som vores egne, og et stort udbud fra f.eks. studerende, som søger fleksibelt arbejde i dagtimerne. Selvom det lyder simpelt, så havde vi pludseligt løsningen på et problem, der aldrig rigtigt havde været løst tidligere.”

Platformsøkonomi med fokus på sikkerhed og kvalitet
Hjertet af Happy Helpers forretning er teknologi. Og det er bestemt en stor del af kilden til vores succes, siger Dennis Forchhammer, men det er ikke bare teknologi. Det handler om at bygge en løsning til mennesker.

”Jo, vi har lavet en teknisk platform, der er formidler rengøringstjenester, men det som adskiller os fra andre er, at vi har bygget løsningen fra bunden og skræddersyet den til dagligdagens behov. Vi har navnlig lagt stor vægt på funktionaliteten og på sikkerhed for brugerne. Vi har skabt helt nye rammer for platformsøkonomi.

Vi tilbyder for eksempel verdens første platformsforsikring, så både kunden og rengøringshjælpen er dækket af forsikring, hvis uheldet skulle være ude. Vi har også udviklet et komplet on-boardingprogram til vores Helpers, hvor vi screener og guider dem. Og så optimerer vi konstant brugervenligheden og tilføjer funktioner baseret på brugernes feedback. Vi prøver faktisk at inddrage vores brugere så meget som overhovedet muligt,” forklarer Dennis.

Happy Helper indretter hele tiden sine funktioner efter brugernes behov. Et godt eksempel er en kommende digital To-Do-liste. Næsten alle lægger en lille håndskrevet seddel til rengøringshjælpen med opgaver og beskrivelser af, hvad der skal gøres den dag. Men hvorfor ikke gøre den digital og indarbejde den i app’en? Happy Helper er derfor lige nu ved at udvikle en funktion, så kunden kan skrive en opgaveliste og tage billeder og video af overflader og pletter, som rengøringshjælpen skal tage sig af.

”Og det er sådan vi har bygget hele virksomheden op. Mange af vores processer var manuelle i begyndelsen. Når vi screenede Helpers, mødte vi alle personligt, interviewede og guidede dem. Men det blev hurtigt en alt for tidskrævende opgave. Nu har vi ’on-boarding classes’, hvor vi samler et hold af nye Helpers, guider dem, tager deres billede og får dem godt ombord. Derefter er de klar. Processen er gjort meget mere effektiv og smart,” uddyber Dennis.

Potentielt marked i milliardklassen
Der ligger en potentiel efterspørgsel på over 30 milliarder kroner, som vil mere end en tidoble det nuværende marked for privat rengøring. Det betyder, at der bliver rig mulighed for vækst og ekspansion for Happy Helper i den nærmeste fremtid.

Dennis Forchhammer understreger, at det har været et hæsblæsende forretningseventyr op til nu og ser lyst på fremtiden og deres kommende børsnotering.

”Støv forsvinder ikke sådan lige. Og rengøring er et tilbagevendende problem, som rigtig mange danskere ønsker at få løst på en nem og sikker måde. Vi har bygget en platform, som løser et problem ingen andre har kigget på før – og den tjeneste vi stiller til rådighed fungerer. Derfor er størstedelen af vores rengøringer også allerede på fast abonnement.”

Happy Helper er allerede førende i Danmark inden for rengøring til private og vil fortsætte væksten i deres kerneforretning samt begynde at udbygge med special-ydelser. Fra 2019 har virksomheden planer om at ekspandere til udlandet.

Få alle fordelene i dag. Bliv kunde i Danske Bank.