Investorer har postet tocifrede millionbeløb i danske Lithium Balances batteriteknologi over de seneste år, medarbejderstaben er vokset fra 20 til 60, og omsætningen, der forventes at runde 100 mio. i år, er steget 50 procent hvert år de seneste fire år i træk.

Med andre ord går det rigtigt stærkt hos det danske selskab. Men som med mange iværksætter-succeser ligger der flere års udvikling bag den pludselige succes. Selskabet er nemlig stiftet i 2006.

Er din virksomhed i Green Growth-segmentet?

Og har brug for en engageret partner? Så kontakt Growth & Impact i Danske Bank
Book møde

”I dag taler alle jo om elbiler, men dengang var billedet Ellerten – også hos mig selv. Så på den måde var stifterne ret forudseende på, at der var noget på vej, som samfundet ville få brug for, hvor de kunne bidrage med teknologi. Og det har gjort os til førende på området, for vi har stort set væ-ret med fra starten,” siger Lars Barkler, CEO for Lithium Balance.

Virksomhedens styresystem til lithium-batterier bruges i dag i alt fra batteridrevne gaffeltrucks til elbiler fra Ford. Med et netop overstået opkøbt af selskabet fra amerikanske Sensata forventer Lithium Balance at øge omsætningen til mere end en milliard kroner i løbet af de næste fem år.

Et nyt, grønt vækstlokomotiv
Grønne vækstvirksomheder som Lithium Balance – såkaldte "Green Growth"-virksomheder – ligger et sted mellem tech-startups og traditionelle produktionsvirksomheder. De er bundet op på en blanding af teknologi og fysiske produkter, bruger skalerbare, digitale teknologier til at vokse og tapper ind i et voksende marked

Det har man lagt mærke til hos Growth & Impact-afdelingen i Danske Bank. For godt nok er virksomhederne tungere og mere langsigtede end de digitale startups – men de har et tilsvarende voldsomt vækstpotentiale, når gennembruddet kommer.

”På mange områder er de jo ens. Det er iværksættere, som har fokus på at etablere en skalérbar og globalt førende forretning, som er first movers inden for nye, grønne teknologier. Det der adskiller dem er, at de er meget kapitalintensive på et ret tidligt tidspunkt, er underlagt reguleringer og lovgivning, der ikke matcher fremtidens ambitioner endnu, og at deres kommercielle modning er langsommere,” siger Henrik Specht, Growth Advisor i Danske Bank.

Hvis man vil producere grøn gas i stor skala, udvikle en ny type atomkraft eller – som i Lithium Balance’s tilfælde – bygge en ny komponent til batteristyring, kræver det store summer kapital til både udvikling, den fysiske produktion og håndtering af regulering og subsidier. Langt større end i andre software-startups, hvor investeringen ofte bruges til at understøtte vækst i markedet frem for udvikling.

Et billede CEO Lars Barkler fra Lithium Balance kan bekræfte: 

”Bare i vores BMS-platform (Battery Mangement System red.) har vi investeret 150 mio. kroner i ren udvikling – og det er jo slet ikke færdigt. For vi skal blive ved med at udvikle os og være i førertrøjen. Og jeg tror endda vores type teknologi er billig i den sammenhæng,” siger han.

Vejen til succes er lang, men potentialet er enormt og globalt. Det er nødvendigt at finde løsninger på de globale klimaudfordringer, og derfor er Danske Bank i gang med at blive klogere på Green Growth-segmentet, så de kan imødekomme de særlige behov, som virksomhederne har.

”Vi vil blive endnu bedre til at forstå deres forretningsmodeller og deres særlige kendetegn, og ud fra vores netværk og økosystem, vil vi blive bedre til at hjælpe dem. Vi kan måske ikke give dem kredit indledningsvis, men vi kan føre dem sammen med dem, der har den risikovillige kapital, hjælpe med at finde talent og give sparring på den kommercielle udvikling. Måske findes den næste Vestas, Ørsted eller Grundfos blandt de her virksomheder – og det ønsker vi at understøtte,” siger Henrik Specht fra Danske Bank.

Rollemodeller opstår
Green Growth-segmentet er kommet langt, siden Lithium Balance blev stiftet i 2006. Ikke mindst takket være virksomheder som Lithium Balance selv. For selvom rejsen har været lang, står virksomheden nu på tærsklen til at bevise, at investeringerne i selskabet kan forrentes.

”Det er vigtigt, at vi har rollemodeller, der lykkes, som nye selskaber kan spejle sig i. Samtidig giver det investorerne troen på, at de kan få et konkurrencedygtigt afkast ved at investere i den grønne agenda,” siger Henrik Specht fra Danske Bank.

Og Lars Barkler mener, at der er stort potentielle for at skabe flere vækstraketter inden for Green Growth.

”Det er ikke en særlig gammel industri sammenlignet med mange andre. Så jeg tror stadig, der er masser af muligheder for at lave flere virksomheder, som måske bedre end de gamle og etablere er villige til at tænke utraditionelt og i nye teknologier. Tesla skulle gøre ondt på bilbranchen, før de begyndte at tage elbiler seriøst,” siger han.

Danske Bank og Green Growth-virksomheder

For nylig begyndte Danske Banks særlige afdeling for startups at gøre en særlig indsats for Green Growth-virksomheder, som har fokus på at løse grønne udfordringer og samtidig har et stort potentielle for eksponentiel vækst.

Indsatsen over for Green Growth-virksomheder bygger blandt andet på de initiativer, som Dan-ske Bank allerede har skabt under ”+impact”-paraplyen, som blandt andet er et acceleratorprogram og investor-platform målrettet bæredygtige startups.