Antallet af forretningsrejser verden over har stort set været lig 0 under pandemien og i høj grad været erstattet af onlinemøder. Københavns Lufthavn siger fx:
”Under Corona har det primært været ”need-to-have” rejser ud af lufthavnen, hvor vi har bibeholdt en relativ høj business andel, men selvfølgelig med langt færre rejsende”. Lufthavnen kan ikke give konkrete tal, da pandemien har sat en midlertidig stopper for analysearbejdet.
Heldigvis er samfundet under genåbning, og det medfører en unik mulighed for virksomheder for at gentænke deres transportpolitik. Danske Goodwings er med på den grønne bølge og tilbyder CO2-neutrale rejser under devisen ”Hvis du ikke kan undgå at rejse, så gør det med mindst mulig negativ effekt på miljøet.”
Vil du skalere din impact startup?
Så tal med vores Growth & Impact-team, der hjælper startups med både finansielle og non-finansielle løsninger.
Net Zero Business Travels
Gennem Goodwings booker du som virksomhed hoteller i Danmark og udlandet, ganske som du plejer at gøre det på de store, kendte platforme som hotels.com. Det spændende er, at Goodwings ikke alene fjerner den CO2, du udleder ved dit hotelophold, men på hele rejsen, dvs. også fx fra fly eller bil. Og dét, uden at det koster ekstra.
Goodwings forretningsmodel, der bygger på abonnementsaftaler med virksomhederne, tillader denne udgift. Desuden bruger man – i stor kontrast til de store, internationale konkurrenter – nærmest ingenting på markedsføring. Den sker i stedet gennem en række dedikerede partnere, der fortæller vidt og bredt om Goodwings løsning.
Virksomheden har selv været kraftigt ramt af Covid, men antallet af virksomheder, der vil rejse CO2-neutralt, er støt stigende. Goodwings har således i Q2 2021 tredoblet sign-ups på abonnement af virksomhedskunder.
Sådan fjernes CO2’en
Hver gang du rejser, fjerner Goodwings CO2 ved at plante træer i Uruguay på et kæmpestort område, der ellers er blevet over-græsset af kreaturer, men som nu bliver skov. Meget vigtigt er det, at denne fjernelse er verificeret, dvs. kontrolleret af officielle kanaler. Goodwings angiver derfor din rejse i det anerkendte, verdensomspændende VERRA-register. Det sker under din virksomheds navn, fx ”300 tons CO2 removed by Goodwings on behalf of XX”.
Således undergår man iflg. Goodwings CEO & Founder, Christian Møller-Holst, den udbredte green-washing i branchen og skaber i stedet stor tillid hos kunderne.
Nytænkning i en stiv branche
”Jeg synes, det er vildt skræmmende, hvad vi efterlader til kommende generationer”, siger Christian, der har en baggrund som både officer og fra filosofi og økonomi på CBS. ”Vi er nødt til at gøre det her som ansvarlige mennesker. Vi må genopfinde os selv”, siger han, og peger på mangel på nytænkning i branchen:
”I over 20 år har der været status quo i rejsebranchen, hvor en meget stor del af budgettet bruges på markedsføring. Der er for meget frygt og for mange børshensyn og for lidt mod. Branchen er historisk umanerlig langsom til at reagere på klimaforandringerne. Når de har vist initiativ har det været enormt skuffende - de har for det første forsøgt at bede kunderne om at betale for det, og dernæst har de valgt at sælge de kreditter som ikke fjerner CO2, men blot kompenserer”, siger han.
Christian forklarer, at ”kompensere” betyder, at man blot undgår, at der udledes mere CO2 end tidligere – i modsætning til ”fjerne”, hvor man aktivt nedbringer CO2’en, fx ved træplantning.
”I et så prisfokuseret marked som rejsebranchen er der meget få som ønsker at betale mange hundrede kroner ekstra per flybillet for at kompensere, og endnu færre, når det er uklart hvad denne CO2-kompensation dækker over og betyder i praksis. Derfor er der brug for nytænkning”.
Christian fortæller, at det er meget dyrt at fjerne CO2 på en verificeret måde, op imod 25$ pr. ton, hvilket svarer til ca. 50$ pr. passager t/r København-New York.
Convenience er det største salgsargument
Co-founder og tidligere ejer af Goodwings, Christian Honoré, siger om løsningen:
”Det er en nem måde for SMV’ere til at komme i gang med at nedbringe deres CO2 fra rejser, de har ikke kapacitet til at lave alle udregningerne og rapporteringen, så derfor er det fedt, at systemet gør det for dem. Convenience er nøgleordet her. Forudsat at kvaliteten i kompensationsmekanismerne er god, kan der skabes stor impact/effekt, hvis forretningen kommer op i skala.”
Danske Banks løsninger til virksomheder, der vil øge deres bæredygtighed
Danske Bank hjælper vores erhvervskunder med at blive mere bæredygtige. Det sker både i form af rådgivning, hvor 300 erhvervsrådgivere har fået særlig træning i både ”sproget”, strategien, værktøjer og de finansielle aspekter af bæredygtighed og i form af række særlige grønne lån – fx til omstilling af produktionsapparatet - leasing af grønne biler og investeringsløsninger.
Hertil kommer rådgivning til impact startups, unge virksomheder med bæredygtighed som deres kerneforretning i vores Growth & Impact-team.
Sådan fungerer det
Den gode nyhed skulle selvfølgelig afprøves, så jeg – Danske Banks journalist - tjekkede en kommende rejse til Barcelona og bookede hotel hos Goodwings på vanlig vis. Det nye var, at jeg også mødte deres CO2-kalkulator. Den beregner mit CO2-udslip ved rejsen, og neutraliserer det herefter. Jeg angav selv, at jeg rejser med fly, og kunne samtidig se, hvad jeg kunne spare ved andre transportformer.
Kalkulatoren viste, at jeg med fly vil udlede 672 kg CO2, 867 kg med benzinbil (Goodwings tager højde for, om man kører med benzin, diesel, hybrid eller el), 279 kg med tog og 237 kg med bus. Bussen er således den optimale løsning – når man ser bort fra tidsforbruget.
Fakta om forretningsrejser og bæredygtighed
- Flyvning står i dag for ca. 2% af det globale CO2-udslip. Det er dog steget med 4,3% hvert år siden 1999, og FN vurderer, at tallet i 2050 kan være mere end 25%, i takt med at andre brancher bliver bedre til at reducere deres udledninger, samtidig med at flybehovet stiger
- Samlet udgør rejser og turisme 8% ud af de 36 Gigatons CO2, der udledes globalt (2019)
Kilde: Goodwings
Goodwings løsning henvender sig primært til SMV-segmentet, hvor den gør ”Net Zero business trips” nemme, både mht. selve bookingen, med moduler til at styre en virksomheds bookinger og til at rapportere om CO2-udslippet forbundet hermed – en ellers tidskrævende opgave for en SMV.