Bedre adgang til vækstkapital er godt nyt for startups, men investeringsrunder handler ikke kun om kolde kontakter. Hvis kapitalindskuddet skal føre til succes, kræver det i lige så høj grad et godt samarbejde mellem investor og startup.

”Fælles for vores deltagere - investorerne - er, at de har interessen, de har erfaring fra erhvervslivet, og de har en formue, der gør, at de kan lave den her type investeringer i startups. Når de deltager i akademiet, er det fordi, de faktisk gerne vil ud og gøre en forskel for startups med andet end kapital,” siger Lissen Hallager, Private Banking Direktør København, i Danske Bank.

Overvejer du at investere i en startup-virksomhed?

Kontakt Head of Investor Activities for Danske Bank Growth & Impact, Stine Jersie Olsen

Send mail

Faldgruben ved kun at være købmand

Efter at have været konsulent for startups og engel-investor, er Frederik Vind nu sprunget ud som fuldtidsansat i startuppet Nøie. Når han holder oplæg for Angel Investor Academy er det derfor også med en kæphest om at være ”founder friendly.”

Selv om investorerne altid går ind i unge virksomheder med de bedste intentioner, går samarbejdet mellem de to parter alligevel galt ind imellem. Har man som investor ikke gjort sit forarbejde, kan samarbejde ifølge Frederik Vind være udfordret allerede fra start – fordi man kommer fra at investere i en traditionel portefølje med aktier og mursten, og overfører de samme logikker til startups.

”Den klassiske investor vil kigge på at få så meget kontrol og så stor en andel som muligt. Kortsigtet egennyttig optimering af handlen giver generelt mening i investering, men ikke altid. Og hvis man som investor vil afdække al risiko og have for meget kontrol i kontrakten, så skaber det et dårligt samarbejde allerede fra start, som gør det svært at vækste videre sammen”, siger Frederik Vind og fortsætter: 

”Det moderne investor-mindset er at kigge på, hvordan vi skaber den største succes sammen – og det betyder ikke nødvendigvis, at den første investor skal have den største andel.”

Den anden klassiske faldgrube er investorer, der selv har drevet et selskab. De har typisk stor erfaring og netværk, som kan gøre en kæmpe forskel for et startup. Men det er svært at gå fra at være direktør til investor.

”Man er vant til at have magten og kontrollen, og den tilgang kan man komme til at tage med sin ind i startups – hvilket ikke nødvendigvis er det, startups efterspørger. Planerne holder aldrig for startups, strategien kommer til at ændre sig, og det er der tingene kan blive svære. Her skal man være mere understøttende end bestemmende,” siger Frederik Vind.

"Hvis man som investor vil afdække al risiko og have for meget kontrol i kontrakten, så skaber det et dårligt samarbejde allerede fra start, som gør det svært at vækste videre sammen."

Frederik Vind, Nøie

Tempoet skruet op

Det fremstilles ofte som om, at investorerne vælger og vrager mellem startups med deres store tegnebog. Men i dag gør det modsatte sig i stigende grad også gældende: Lovende startups er i stigende grad opmærksomme på, at de også har et ansvar for at vælge den rigtige investor, hvis samarbejdet skal blive en succes.

Det øgede fokus på, at en succesfuld investering sker i samarbejde mellem investor og startup, er samtidig vigtigere end nogensinde, mener Stine Jersie Olsen fra Danske Bank. Da hun senest skulle finde seks kapitalsøgende startups til investorakademiet, havde to af dem allerede fået en investering inden pitch-sessionen bare to måneder senere.

”Det er et godt tegn på, hvor hurtigt det går lige nu – og med højt tempo er der større risiko for et fejlmatch, hvis ikke begge parter tænker sig om. Derfor er det også super vigtigt, at de nye engle kommer med i et netværk, hvor de møder hinanden og kan bruge hinandens kompetencer på tværs,” siger hun.

Artiklen er skrevet af TechSavvy og udarbejdet i samarbejde med Danske Bank.

5 gode råd til samarbejdet mellem investor og startup:

  • Startups skal også lave due diligence: Det gode match er ikke kun investorens ansvar. Startups skal også gøre sit forarbejde for at sikre, at investoren er det rigtige match for dem – og det handler i de fleste tilfælde om andet og mere end pengene.
  • Størst muligt ejerskab er ikke nødvendigvis godt for investorer: Nye engel-investorer skal glemme det klassiske købmandskab, som de bruger i andre investeringer. Når man investerer i startups, handler det ikke nødvendigvis om at få så stor en andel som mulig for så lavt et beløb som muligt. Stifteren skal beholde nok ejerskab til at kunne holde fast i motivationen, og der skal være plads til nye investorer, hvis vækstrejsen er ambitiøs.
  • Tillid over kontrol: Startups er fulde af risiko, og det ændrer en avanceret, juridisk investeringsaftale ikke på. Uhensigtsmæssige rettigheder kan påvirke partnerskabet negativt fra start, fordi det kan få en klang af, at investorerne ikke stoler på iværksætterens beslutningen – og derfor har været nødt til at tage forbehold for det i kontrakten før samarbejdet overhovedet er gået i gang.
  • Date før du bliver gift: Hvis det kan lade sig gøre, er det en god ide at lære hinanden at kende inden en investering – fx som mentor. Har man allerede kæmpet kampe sammen, ved begge parter også, hvordan man reagerer i svære situationer.
  • Money vs. Smart Money: Tag pengene hvor de er bedst, og tag rådene hvor de er bedst. Man ender hurtigt med at få dyre penge og dårlige råd, hvis man går efter begge dele – men det er selvfølgelig fantastisk, når begge dele findes samme sted.

Kilder: Stine Jersie Olsen, Danske Bank, og Frederik Vind, Nøie.

Angel Investor Academy

  • Et tilbagevendende uddannelsesforløb for 25 Private Banking-kunder i Danske Bank, som skal udfordre og skærpe deltagernes kompetence til at investere i startups. Forløbet strækker sig over en måned med tre dages fysisk tilstedeværelse og en dag med online-tilbud.
  • Emnerne er blandt andet investorprofilen, due diligence/værdiansættelse og afprøvning af de nye kompetencer ved en konkret pitch fra en række startups. Hertil kommer tilbud inden for diversitet, bæredygtighed mv.
  • Konceptet har gået sin sejrsgang og gennemføres nu i forskellige udgaver i både Danmark, Norge, Sverige og Finland.
  • Akademiet er en del af Danske Banks ambitioner om at bidrage til vækst og udvikling i samfundet, herunder hjælpe startups med at skalere deres forretning.