”Rejser, rejser og rejser – det er kun lommeuld, der kommer af sig selv.”

Sådan lyder én af opskrifterne på Carl Hansen & Søns eksportsucces.

Ordene kommer fra Knud Erik Hansen, der er tredje generation i spidsen for møbelvirksomheden, der i mere end 100 år har eksporteret danske designikoner til udlandet.

”Vi har igennem alle årene arbejdet intenst på fremdrift på alle markeder, og i dag er vi repræsenteret i over 60 markeder med vores egne ansatte salgsfolk og flagship stores i 20 forskellige metropoler verden over,” forklarer Knud Erik, som har haft store ambitioner for virksomhedens internationale vækst siden han tiltrådte som CEO i 2002.

Fra baggård til bæredygtighed

Historien om Carl Hansen & Søn starter dog et godt stykke fra virksomhedens flagship stores i New York, Tokyo og Milano.

Den starter i en baggård på Fyn. Her grundlægger snedkermester Carl Hansen virksomheden i 1908, hvor han producerer håndlavede møbler i victoriansk stil.
I dag - 115 år senere - er den victorianske stil for længst erstattet af danske designikoner som Y-stolen, Ægypterbordet og Faaborgstolen, men møblerne bliver stadig produceret på Fyn.

”Vi fremstiller alle vores møbler i Gelsted på Fyn. Da jeg kom ind i branchen, fik jeg utallige gange fortalt, at det var meget vanskeligt at drive en møbelfabrik herfra, da de fleste af vores konkurrenter jo producerede i Asien. Jeg havde en god erfaring fra Asien – også Kina, så nok så jeg en udfordring i at matche priserne derude fra, men kvaliteten havde de ikke taget ind i betragtning. Her kunne vi vinde i mange tilfælde – og med den stigende opmærksomhed på miljøet og ”Smid væk kulturen”, så står vi stærkt rustede fremover,” fortæller Knud Erik.


Carl Hansen & Søns vækst tager for alvor fart i 1950, hvor de første mesterværker sættes i produktion. Året forinden møder Knud Eriks far, Holger Hansen, Hans J. Wegner, og inviterer ham hjem for at tale om et muligt samarbejde. Det ender med, at Wegner bliver i tre uger, hvor han designer fem ikoniske stole særligt til Carl Hansen & Søn: CH22, CH23, CH24, CH25 og CH26.

Handel på tværs af landegrænser

Før Knud Erik tiltrådte som CEO, arbejdede han 26 år med containershipping over hele verden. Og han har derfor stor erfaring med handel på tværs af landegrænser.

”Jeg har været udstationeret i 22 år, og har i hele min tid i udlandet arbejdet med virksomheder, der eksporterede, og som dagligt havde forbindelse med deres leverandører og kunder i Asien. Her lærte jeg, hvor vigtigt det er, at brede risikoen ud på flere markeder, og glædes over opgange i nogle markeder og arbejde hårdt i de markeder, hvor der er potentiale, men hvor vi stadigvæk mangler en fast kundemasse,” lyder det fra Knud Erik, som løfter sløret for én af opskrifterne på, hvorfor det er lykkedes Carl Hansen & Søn at etablere sig så mange steder rundt om i verden:

”Vi har de sidste mange år arrangeret besøg hos potentielle kunder, og når de så får vores produkter ind i deres forretninger, opdager de, at der faktisk er et marked for kvalitetsprodukter, som kan sælges til en god pris. Det rygte spredes, og langsomt, men sikkert kan vi bygge en større og større eksport op.”

Carl Hansen & Søn åbner sin første flagship store på Bredgade 21 i København i 2013. Møblerne er globale samlerobjekter og derfor cementere virksomheden sit globale fokus og åbner løbende butikker og showrooms over hele verden, bl.a. i New York, San Francisco og Tokyo.

Nye typer af risiko truer

På trods af Knud Eriks store erfaring med international vækst har de seneste år med Corona og krigen i Ukraine været forbundet med helt nye typer af udfordringer.

”I en tid med Corona og krig i Ukraine – har vi stået overfor mange udfordringer med hensyn til at sikre produktion og afsætning. Vi modtager mange råmaterialer fra Ukraine, og vi frygtede, at grænserne ville blive lukket ved krigens udbrud. Derfor købte vi store partier ind af egetræ ved krigens udbrud. Det viste sig at være uproblematisk at købe og få leveret træet fra Ukraine indtil nu, så vi har haft nok af egetræ igennem det sidste år. Men krigen har ligeledes haft en negativ indflydelse på kundernes købelyst. Det gælder for hele den nordlige del af Europa, der jo er en stor del af vores ’hjemmemarked’,” forklarer Knud Erik.


Et godt råd til andre virksomheder

Selvom krigen i Ukraine har lagt en dæmper på købelysten i Nordeuropa, har det ikke lagt en dæmper på Carl Hansen & Søns ambitioner, og 4. generation er lige på trapperne til at overtage den familieejede virksomhed.

Og hvis Knud Erik skal komme med et råd til næste generation eller andre virksomheder, som vil vækste internationalt, så er det at sikre sig en stabil kundebase og sammensætte det rettet mix af dygtige medarbejdere og produkter.
”For at kunne begå sig på de store og internationale markeder, skal man have den rette produktportefølje, dygtige og loyale medarbejdere på stederne, og en god bank.”

”Danske Bank har været med os på næsten hele rejsen. Vi har fået al den opbakning, man kunne regne med fra vores bankforbindelse. Det er vigtigt at have regelmæssige møder med banken, så begge parter hele tiden er opdaterede på udviklingen af samarbejdet. En stor bank med mange internationale forbindelser er vigtig, og Danske Bank er den største i Danmark.”


Knud Erik Hansen, CEO, tredje generation i spidsen for Carl Hansen & Søn siden 2002. 

Fra syv betalingsudbydere til én

Danske Banks samarbejdspartner, AltaPay, har skræddersyet en europæisk betalingsløsning til Carl Hansen & Søn, som har erstattet syv leverandører af betalingsterminaler. Det har optimeret virksomhedens processer, skabt større fleksibilitet og bedre adgang til data.

Læs mere om løsningen og AltaPay

Skal vi hjælpe dig i gang internationalt?

Har du brug for råd, sparring eller værktøjer, der kan understøtte din internationalisering, så kontakt din faste erhvervsrådgiver, ring til os på 45 14 00 00 eller book et møde.

Book møde