Med god forberedelse øger du sandsynligheden for at finde den rigtige køber, få så meget som muligt for virksomheden og sikre en tid efter salget, hvor du både følelsesmæssigt, økonomisk og praktisk opnår de bedste betingelser, fx hvis næste generation overtager dét, du har bygget op.
Brug for hjælp til dit virksomhedssalg? Vi kan støtte dig med:
- At udarbejde en forretningsplan for salget
- At få klarlagt og dokumenteret værdien af din virksomhed
- At få styr på din privatøkonomi i forhold til virksomheden
- At gennemføre selve transaktionen
- At bevare virksomheden gennem generationer, hvis vi taler generationsskifte
Se videoen, hvor chef for ejerlederen.dk, Ellen M. Korsager, diskuterer muligheder og barrierer for det succesrige ejerskifte – og ikke mindst hvordan du overvinder dem
Hvor klar er virksomheden til salg? Og du selv?
Et virksomhedssalg er ikke helt simpelt. Processen indebærer alt fra en vurdering af virksomhedens værdi, juridisk rådgivning, overblik over din privatøkonomi og en kortlægning af, hvor klar til salg, din virksomhed egentlig er.
Ikke mindst, hvor klar du selv er – mentalt, økonomisk og praktisk. Der kan være mange følelser indblandet, som ofte har stor betydning for, hvordan et virksomhedssalg skal gennemføres.
Du skal i gang med dit virksomhedssalg, før du tror
Vores erfaringer viser også, at mange virksomhedsejere kommer for sent i gang med at forberede virksomhedssalget Konsekvensen er nogle gange, at virksomheden bliver solgt for billigt eller til en køber, der håndterer den på en måde, du som ejer måske ikke er helt glad for. Eller at der skabes usikkerhed og uklarheder i familien, hvis der er tale om generationsskifte.
I et vist omfang skal din virksomhed altid være klar til salg, selv om du måske synes, der er langt til pensionen. En potentiel køber kunne jo pludselig vise sig med et godt tilbud og en kort svarfrist, og så skal du jo gerne have dine kriterier på plads.
Har du brug for sparring på dit virksomhedssalg?
Kontakt os, og hør, hvordan vi kan hjælpe dig til et succesfuldt salg.
Tre faser i et virksomhedssalg
Et virksomhedssalg kan inddeles i tre faser – forberedelse, selve salget og tiden derefter:
Langsigtet forberedelse
I denne fase bør du principielt have salg for øje altid – selv om du ikke har konkrete salgsplaner, begynde at tænke over dine ønsker til et salg – er det fx pris, der er afgørende? – og lave en indledende vurdering af, hvad virksomheden egentlig er værd, og hvad du kan gøre for at øge værdien. Det er også her, du skal kigge på din privatøkonomi – hvad er dine drømme, og hvad er realistisk oven på et salg?
Se guiden til forberedelse af virksomhedssalg her
Salgsprocessen går i gang
Her er det afgørende, du får helt styr på jura – forpligtelser, ejerstruktur, testamenter mv. – og fastlægger og dokumenterer virksomhedens værdi, herunder udarbejder salgsmateriale. Disse konkrete skridt har også stor indflydelse på din privatøkonomi, hvorfor du bør gennemgå den.
Se guiden til processen for virksomhedssalg her
Selve transaktionen og tiden derefter
Her sætter du rammerne for selv handlen. Du skal fx vurdere de forskellige bud, herunder de skattemæssige konsekvenser, og gå i gang med realitetsforhandlinger: Skal du fx have en runde to? Du skal åbne bøgerne for potentielle købere, så de kan lave due diligence, lave salgsdokumentation og endelig overdrage nøglerne. Sidste fase handler om, hvad du gør med din fortjeneste. Skal den fx investeres?