Guide: 4 trin, inden du overdrager din virksomhed til ny ejer

Inden en overdragelse af din virksomhed til en ny ejer skal finde sted, er der en række ting, du skal gøre. Du skal blandt andet beslutte, hvordan transaktionen skal opbygges og definere rammerne for overdragelsen.

Læs nedenfor om de 4 trin i forbindelse med en overdragelse.

Hvis du ikke er klar til at få ny ejer til din virksomhed endnu, men bare gerne vil være godt forberedt, så se vores to øvrige guides:
"5 råd til at forberede dit salg af virksomhed"
"Når du har besluttet at sælge din virksomhed"
  • 1. Få styr på selve transaktionens opbygning

    1. Få styr på selve transaktionens opbygning

    Inden overdragelse af din virksomhed til en ny ejer finder sted, skal du have styr på en række økonomiske, skattemæssige og juridiske ting. Det begynder med selve opbygningen af transaktionen.

    Hvis du har valgt at sælge til en ekstern part, skal du nu vurdere de forskellige muligheder og bud. Ud over at kigge på prisen kan der være forskelle i betalingsform og -vilkår, du skal overveje, inden du vælger dine foretrukne købere.

    Uanset om du sælger til en ekstern part, overdrager virksomheden til et familiemedlem eller sælger til nuværende medarbejdere, skal selve transaktionens opbygning nu defineres. Aktiverne til overdragelse skal defineres præcist, og den bedst mulige sammensætning af transaktionen skal findes.

    Her skal du også tage hensyn til de skattemæssige konsekvenser af de forskellige muligheder. Til at hjælpe dig med dette har du brug for rådgivning fra en skatterådgiver, revisor eller en anden type specialiseret rådgiver.

  • 2.  Definér rammerne, inden overdragelse af virksomheden

    2.  Definér rammerne, inden overdragelse af virksomheden

    Nu kan du begynde realitetsforhandlingerne med foretrukne købere. Her skal I fastlægge de økonomiske og praktiske rammer for transaktionen. Du skal også vælge, om du vil gå videre i processen med en eller flere mulige købere.

    Her får du brug for rådgivning fra en rådgiver i virksomhedshandler, en revisor, en advokat eller en bank.

    Brug for hjælp?

    Har du brug for hjælp til at sælge din virksomhed? Kontakt os, og hør, hvordan vi kan hjælpe dig til et succesfuldt salg.

    Book møde

  • 3.  Valg af køber og overdragelse af virksomhed

    3.  Valg af køber og overdragelse af virksomhed

    I dette trin åbner du virksomhedens bøger for én eller flere potentielle købere, så de kan lave en endelig gennemgang af regnskaberne (due diligence). Herefter følger de afsluttende forhandlinger.

    Hvis forhandlingerne ender i enighed, laves salgsdokumentationen, og så kan overdragelsen af virksomhedens aktiver til den nye ejer finde sted. Herefter er tiden kommet til, at du skal aflevere nøglerne til virksomheden, som nu har fået nye ejere.

  • 4. Placering af fortjenesten fra virksomhedssalget

    4. Placering af fortjenesten fra virksomhedssalget

    Nu skal du overveje, hvordan du vil bruge fortjenesten fra salget af din virksomhed. Forventer du ikke at skulle bruge pengene de kommende tre år, kan det være en oplagt mulighed at investere dem. Så kan du på længere sigt få et højere forventet afkast af pengene, end hvis de blot står på en bankkonto.

    Vær også opmærksom på muligheden for en ophørspension. Hvis du er fyldt 55 år inden salget af din virksomhed, kan du inden for visse rammer indskyde fortjenesten fra salget på pensionsordninger. På den måde udskyder du beskatningen af din fortjeneste fra virksomhedssalget reelt til det tidspunkt, hvor du får pensionen udbetalt.

Andre har også set