Guide: 5 råd til at forberede dit salg af virksomhed
Din virksomhed bør i princippet altid være klar til salg, selv om du ikke har konkrete salgsplaner. Forberedelsen til et fremtidigt salg af virksomhed bør derfor være i gang løbende. Som virksomhedsejer bør du derfor tidligt gøre dig overvejelser om, hvad du ønsker for virksomheden den dag, du ikke skal eje den længere.
Nedenfor finder du 5 gode råd til at forberede dit salg af virksomhed.
Hvis du er længere i din proces, så se vores øvrige guides her:
"Når du har besluttet at sælge din virksomhed"
og guiden om selve transaktionsprocessen:
"4 trin, inden du overdrager din virksomhed til en ny ejer"
-
1. Overvej mulighederne for salg af din virksomhed løbende
Skal du overdrage virksomheden til dine børn eller sælge til en konkurrent, ledende medarbejdere eller en investor? Når det kommer til et ejerskifte for din virksomhed, er mulighederne mange.
Selv om det er de færreste virksomhedsejere, der har frasalg på dagsordenen i en travl hverdag, så bør du alligevel forholde dig til spørgsmålet om, hvad der skal ske med din virksomhed på sigt. For kun på den måde sikrer du, at du har de bedste forudsætninger for at få en løsning og pris, der passer dig ved et salg af virksomhed.
Med andre ord bør forberedelsen til et salg af virksomheden eller en overdragelse af ejerskabet på anden måde begynde lang tid inden, at der er brug for det. I princippet bør enhver virksomhedsejer gøre sig disse overvejelser.
-
2. Hvad ønsker du ved et salg af virksomhed?
Som virksomhedsejer er det første, du skal gøre, at tage stilling til dine egne præferencer. Drømmer du om at lægge frugten af dit hårde arbejde i hænderne på dine børn, ønsker du, at eksisterende medarbejdere skal overtage, eller har du bare fokus på at få den højest mulige pris?
Vil du foretrække at beholde ejerskabet så længe som muligt, eller ville du foretrække at få solgt virksomheden på et tidspunkt, der giver dig mulighed for en lang pension eller for at forfølge andre projekter?
Det er helt afgørende at blive klar på, hvad du selv foretrækker på disse områder. Det er udgangspunktet for den videre proces, hvor dine reelle muligheder skal afklares inden et salg af virksomhed.
Brug for hjælp?
Har du brug for hjælp til at sælge din virksomhed? Kontakt os, og hør, hvordan vi kan hjælpe dig til et succesfuldt salg.
-
3. Hvad er din virksomhed værd?
For at kunne give et realistisk billede af din økonomi og dine muligheder er det nødvendigt at foretage en indledende vurdering af virksomhedens værdi. For mange virksomhedsejere vil det være helt afgørende for de privatøkonomiske muligheder. Værdiansættelsen af virksomheden foretages typisk af en revisor eller en anden økonomisk rådgiver.
Værdiansættelsen skal på dette tidspunkt blot ses som en indikation, idet selve overdragelsessituationen typisk vil kræve en ny og nøjagtig ansættelse af virksomhedens værdi.
-
4. Har et salg af virksomhed konsekvenser for din privatøkonomi?
Nu er tiden kommet til at kigge på din privatøkonomi og se på, hvordan den ser ud i dag og fremover.
Her skal du sammen med din bankrådgiver og eventuelt revisor og advokat foretage et realistisk blik på dine personlige aktiver og hvilke muligheder, det giver dig. Hvad har du at gøre godt med i dag, og hvordan vil det se ud fremover? Og hvordan ønsker du at leve dit liv?
-
5. Forøg virksomhedens værdi inden et salg
Det kan lyde banalt, men dette skridt handler om at maksimere virksomhedens værdi. Mange virksomhedsejere vil sikkert sige, at det er det, de arbejder på hver dag. Men nu handler det om at aktivere den viden, du har fået i de foregående skridt.
For det ønskede tidspunkt og form for ejerskifte og de ting, som værdiansættelsen har afdækket, kan have stor betydning for de beslutninger, du træffer i dag. Hvis du ønsker at sælge din virksomhed hurtigst muligt til højest mulige pris, så skal du måske fokusere på at trimme virksomhedens omkostninger og optimere cash flowet. Mens det kan være fornuftigt at lave større investeringer, hvis du ønsker at overdrage en stærk virksomhed til dine børn om 20 år.Her bør du være opmærksom på, at en potentiel køber ikke kun kigger på de økonomiske aspekter af din virksomhed. Det kan også være vigtigt for køberen, at der er kontrakter med kunderne, og at eksempelvis forretningsgange er skrevet ned. Hverken mundtlige aftaler eller den viden, du har i hovedet, har værdi for en kommende ejer.
Rettidig forberedelse på ejerskifte altså ændre på, hvordan du driver din virksomhed i dag.