Del

Du overdrager din virksomhed til en ny ejer

  • 1. Transaktionens opbygning og beskatning

    1. Transaktionens opbygning og beskatning

    Når du skal overdrage din virksomhed til en ny ejer, skal du have styr på en række økonomiske, skattemæssige og juridiske ting. Det begynder med selve opbygningen af transaktionen.

    Hvis du har valgt at sælge til en ekstern part, skal du nu vurdere de forskellige muligheder og bud. Ud over at kigge på prisen kan der være forskelle i betalingsform og -vilkår, du skal overveje, inden du vælger dine foretrukne købere.

    Uanset om du sælger til en ekstern part, overdrager til et familiemedlem eller sælger til nuværende medarbejdere, skal selve transaktionens opbygning nu defineres. Aktiverne til overdragelse skal defineres præcist, og den bedst mulige sammensætning af transaktionen skal findes.

    Her skal du også tage hensyn til de skattemæssige konsekvenser af de forskellige muligheder. Til at hjælpe dig med dette har du brug for rådgivning fra en skatterådgiver, revisor eller en anden type specialiseret rådgiver.

    Corporate Finance

    Overvejer du at købe eller sælge virksomhed? Eller går du med tanker om at udbyde aktier i virksomheden? Vores Corporate Finance-hold kan tilbyde rådgivning i forbindelse med børsnoteringer, aktieudbud, private placeringer af aktier og aktietilbagekøb.

    Kontakt din rådgiver og hør mere om, hvordan vi kan hjælpe dig med Corporate Finance.

  • 2.  Rammerne skal defineres, og mulighederne snævres ind

    2.  Rammerne skal defineres, og mulighederne snævres ind

    Nu går realitetsforhandlingerne med foretrukne købere i gang. Her skal de økonomiske og praktiske rammer for transaktionen fastlægges. Du skal også vælge, om du vil gå videre i processen med en eller flere mulige købere.

    Her får du brug for rådgivning fra en rådgiver i virksomhedshandler, en revisor, en advokat eller en bank
  • 3.  Valg af køber og overdragelse af virksomhed

    3.  Valg af køber og overdragelse af virksomhed

    I dette trin åbner du virksomhedens bøger for en eller flere potentielle købere, så de kan foretage en endelig gennemgang af regnskaberne (due dilligence). Herefter følger de afsluttende forhandlinger.

    Hvis forhandlingerne ender i enighed, laves salgsdokumentationen, og så kan overdragelsen af virksomhedens aktiver til den nye ejer finde sted. Herefter er tiden kommet til at aflevere nøglerne til din virksomhed, som nu har nye ejere.