Nogle af de mest almindelige former for svindel

Svindlere udvikler hele tiden deres strategier, og det kan være svært at opdage forsøg på svindel. På denne side, kan du læse om de mest almindelige former for svindel og få gode råd til, hvordan du kan beskytte din virksomhed. Bemærk, at forskellige former for svindel ofte benyttes i kombination og i forlængelse af hinanden.

Gode råd til medarbejderne

  • Klik aldrig på mistænkelige links.
  • Bekræft identiteten på modtageren, før du gennemfører en betaling eller overfører penge.
  • Vær opmærksom på svindel i ferieperioder, eller når ledende medarbejdere er bortrejst.
  • Vær opmærksom på risici i forbindelse med videregivelse af fortrolige oplysninger.
  • Brug sikre passwords og sørg for at ændre dem ofte.
  • Følg altid virksomhedens sikkerhedspolitik.

Gode råd til ejere og ledende medarbejdere

  • Etabler effektiv og løbende træning af medarbejderne i forebyggelse af svindel.
  • Opret en whistleblower-ordning.
  • Etabler kontakt med kun én person (Single Point of Contact – SPOC) i de virksomheder, der regelmæssigt foretages betalinger til.
  • Brug sikkerhedsmulighederne i District.
  • Vær opmærksom på truslerne mod virksomheden.
  • Overvej, hvor mange oplysninger om virksomheden I deler på nettet – både som virksomhed og som medarbejdere. Svindlerne kan bruge disse oplysninger, så deres kommunikation med medarbejderne virker mere overbevisende (CEO fraud).

Former for svindel, som du skal være opmærksom på

Har din virksomhed været offer for svindel?

  • Har uvedkommende fået adgang til kort- eller kontooplysninger?

    Spær kortet – se hvordan her og kontakt os omgående på 70 13 30 00.
  • Ønsker du at gøre indsigelse mod en korttransaktion?

    Hvis der er transaktioner på virksomhedens konto, som du ikke kan genkende eller acceptere, skal du omgående spærre kortet. Det kan du gøre i net- eller mobilbanken eller ved at ringe til os på 70 20 70 20.
    Læs om, hvordan man gør indsigelse.
  • Har du mistanke om misbrug af Netbank Erhverv eller District?

    Hvis du har mistanke om misbrug af virksomhedens konti, skal du kontakte os omgående på 70 13 30 00.
  • Har du modtaget en ondsindet e-mail eller sms?

    Klik ikke på links og afgiv aldrig oplysninger om log-in eller andre brugeroplysninger. Videresend mistænkelige e-mails og sms’er til falskemails@danskebank.dk, og slet dem uden at svare på dem.
  • Anmeldelse af svindel til politiet

    Vi hjælper gerne, hvis du ønsker at anmelde svindel til politiet. Du kan ringe til os på 70 11 41 15.
  • Overvej at tegne en cyberforsikring og en netbankforsikring

    Beskyt din virksomhed med en cyberforsikring, så du kan få professionel hjælp, hvis din virksomhed  bliver offer for et cyberangreb. Sørg for, at forsikringen dækker cybertyveri/digitalt tyveri via Netbank Erhverv eller District. Læs om Trygs cyberforsikring og netbankforsikring.

Ansvarsfraskrivelse: Ovenstående kan ikke træde i stedet for eller erstatte konkret juridisk rådgivning.

Andre har også set…


Få alle fordelene i dag. Bliv kunde i Danske Bank.

Indholdet hentes
Show more rows: All table rows are already visible for screen readers.
Show less rows: All table rows are already visible for screen readers.