Gode råd om sikkerhed, når du bruger firmakort og betaler digitalt

Det er generelt sikkert at betale med kort og overføre penge online. Men du bør alligevel være opmærksom på faresignaler og tage dine forholdsregler.

Gode råd til medarbejderne


  • Følg virksomhedens procedurerne for betalinger og køb. Spring aldrig et trin over – heller ikke hvis det haster med at gennemføre betalingen.
  • Klik ikke på mistænkelige links og reager aldrig på henvendelser, hvor du bliver bedt om at give fortrolige oplysninger.
  • Bekræft altid modtagers identitet, før du overfører penge eller giver fortrolige oplysninger. Er du i tvivl, så kontakt personen eller virksomheden på det telefonnummer, som I normalt bruger – ikke det, der evt. oplyses i en e-mail eller sms.
  • Vær særligt opmærksom, hvis du modtager en e-mail eller sms, der ser ud til at komme fra en direktør eller anden ledende medarbejder, der beder dig om hurtigt og fortroligt at overføre penge eller købe varer.
  • Brug sikre passwords og skift dem ofte. Læs mere om sikre passwords på siden om cybersikkerhed.
  • Vær opmærksom på stavefejl og dårligt sprog i falske e-mails og sms’er. 

Gode råd til ejere og ledende medarbejdere

 
  • Sørg for, at virksomheden har sikre betalingsprocedurer, som medarbejderne kan følge, og opdater dem regelmæssigt.
  • Indfør et system, så I kan holde øje med usædvanlige transaktioner.
  • Sørg for, at der i hele virksomheden er opmærksomhed på svindel.

 

  • Identificér en kontaktperson (Single Point of Contact - SPOC) i de virksomheder, som du regelmæssigt overfører penge til og overvej at føre en liste over godkendte leverandører og forretningsforbindelser.
  • Begræns antallet af medarbejdere, der kan foretage betalinger.
  • Indfør træning for medarbejdere, så de altid er opmærksomme.
 

Gode råd om at opdage og undgå at blive offer forøkonomisk kriminalitet

  • Når du bruger firmakort i butikker, pengeautomater mv.

    Det er generelt sikkert at bruge kort, men alligevel bør du være opmærksom. Her kan du læse om nogle gode råd og retningslinjer, der kan indføres for alle medarbejdere, som bruger firmakort til betaling i f.eks. butikker.

    • Pas godt på firmakortet og del ikke dit kort eller dine kortoplysninger med andre.
    • Skriv ikke pinkoden ned og giv den aldrig til andre.
    • Dæk altid tastaturet, når du taster pinkoden.
    • Vær opmærksom på dine omgivelser, når du hæver kontanter.
    • Træn regelmæssigt kortholderne i, hvordan de skal agere, når de bruger firmakort på et fysisk salgssted.

    Her kan du læse mere om alle de kortløsninger, vi tilbyder til virksomheder.

  • Når du foretager betalinger og overfører penge

    Her følger nogle gode råd om, hvordan du beskytter din virksomhed mod økonomisk kriminalitet med definerede procedurer og processer for betalinger og overførsler.

    • Dobbelttjek alle oplysninger, før du gennemfører en betaling. Er modtagerens oplysninger rigtige? Har du den rigtige bankkonto?
    • Vær særlig opmærksom på falske e-mails, sms’er og telefonopkald i ferieperioder og andre situationer, hvor direktører eller andre ledende medarbejdere sandsynligvis er bortrejst. Svindlere udnytter typisk en travl arbejdsdag eller slår til i ferien.
    • Kontroller fakturaer, før du betaler, så du undgår fakturasvindel.
    • Kontroller altid nye eller ændrede bankoplysninger. Ring til din kontaktperson (Single Point of Contact – SPOC) hos betalingsmodtageren, eller tjek deres officielle hjemmeside.
    • Følg virksomhedens procedurer for overførsler og betalinger og undgå at bruge kontaktoplysninger, der er oplyst på en faktura – brug den kontakt, du normalt bruger.
    • Brug District og få besked om vigtige transaktioner på virksomhedens konti eller indfør to-faktor-godkendelse for fakturabetalinger – det kan være med til at forhindre svindel.
    • Læs mere om vores betalingsløsninger her.
    • Hvis du har brug for hjælp eller har spørgsmål til en betaling, så kontakt os via Netbank Erhverv eller District.
  • Når du handler på nettet

    Det er nemt at handle og overføre penge online, men det gør det også nemt at svindle. Sørg derfor for, at din virksomhed har procedurer for internetsikkerhed.

    • Tast hjemmesideadresser direkte i adresselinjen i browseren i stedet for at klikke på et link, du har modtaget – medmindre du har sikret dig, at linket er ægte.
    • Tjek, at virksomhedens leverandører også oplyser en fysisk adresse, e-mailadresse og telefonnummer på deres hjemmeside. Hvis der ikke er nogen kontaktoplysninger, kan der være tale om svindel.
    • Vær opmærksom på annoncer med tilbud om utrolige handler eller mirakelprodukter – hvis det lyder for godt til at være sandt, så er det det i reglen også!
    • Tjek forretningsforbindelsers hjemmeside for at sikre, at de ikke er falske, og at oplysningerne passer med den viden, du har om forretningsforbindelsen.
    • Læs mere om sikker nethandel.
  • Sådan spotter du en usædvanlig transaktion

    Hold øje med usædvanlige transaktioner på din virksomheds bankkonti og træn medarbejderne.

    • Tjek kontobevægelser regelmæssigt og vær opmærksom på eventuelle mistænkelige transaktioner.
    • Brug sikkerhedsmulighederne i District, f.eks. mulighederne for styring af betalingsbegrænsninger og notifikationer om saldi og betalinger over et vist beløb.
    • Kontakt os straks, hvis du opdager en usædvanlig transaktion.
    • Spær firmakort, hvis du har mistanke om svindel.
    • Gør indsigelse hvis der er korttransaktioner på virksomhedens konto, som du ikke kan genkende eller acceptere. Læs mere om, hvordan du gør indsigelse.
    • Kontakt os på 45 14 00 00, hvis der er overførsler på kontoen, som du ikke kan genkende eller acceptere.
  • Hvis du modtager e-mails, sms’er og telefonopkald

    Vær opmærksom, når du modtager e-mails, sms’er og telefonopkald. Mange brud på IT-sikkerheden sker, når medarbejdere intetanende klikker på usikre links eller videregiver passwords eller fortrolige oplysninger via kanaler, der ikke er sikre.

    • Undervis medarbejderne i at være forsigtige, når de giver fortrolige eller personlige oplysninger via telefon, e-mail eller sms – også selv om en anmodning ser ud til at være reel. Danske Bank beder kun om følsomme oplysninger via sikre kanaler som f.eks. Netbank Erhverv og District.
    • Implementer en let tilgængelig proces for indberetning af phishing-e-mails. Hurtig indberetning reducerer risikoeksponeringen.
    • Klik aldrig på mistænkelige links eller åbn mistænkelige filer i e-mails. Vær særligt opmærksom, hvis du åbner private e-mails på din arbejdscomputer.
    • Vær opmærksom på stavefejl og dårligt sprog i e-mails, og tjek en ekstra gang om afsenderen er ægte. Hvis du får en mistænkelig besked, der udgiver sig for at være fra Danske Bank, så kontakt os på 70 13 30 00 eller via Netbank Erhverv eller District.
    • Slet mistænkelige e-mails og sms’er med det samme. Hvis e-mailen eller sms’en udgiver sig for at være fra en afsender, du kender, skal du kontakte vedkommende på et telefonnummer, du normalt bruger – ikke det, der evt. oplyses i e-mailen eller sms’en.
    • Vær opmærksom, hvis du eller en kollega modtager en e-mail, sms eller et telefonopkald med en hasteanmodning fra en person i den øverste ledelse, som I normalt ikke er i berøring med. Dette er et tegn på CEO fraud.

    Læs mere om falske e-mails, sms’er og falske telefonopkald.

Be Safe online

På vores hjemmeside om cybersikkerhed kan du læse mere om hvordan man er sikker på nettet.



Stærke passwords øger sikkerheden og gør det sværere for svindlere at udføre kriminelle aktiviteter.



Sørg for at have en IT-politik.



Sørg for at have procedurer for softwareopdateringer.

Sådan påvirker vores ansvar som bank dig og din virksomhed som kunde

Beskyttelse af dig som erhvervskunde mod økonomisk kriminalitet

Banker og andre finansielle institutioner er myndighedernes vigtige allierede, når det drejer sig om at bekæmpe økonomisk kriminalitet.

Her på siden kan du læse om nogle af de procedurer vi følger for at opfylde vores forpligtelse. 

Du kan også besøge denne hjemmeside, hvor du blandt andet kan se en video om, hvordan vores bekæmpelse af økonomisk kriminalitet, påvirker dig og din virksomhed som kunde.

Vi anbefaler vores erhvervskunder også at have procedurer og politikker for at sikre sig mod økonomisk kriminalitet.

Hvorfor beder I om legitimation?

Hvorfor stiller I spørgsmål om vores transaktioner?

  • Der passerer hele tiden tusindvis af transaktioner igennem Danske Banks systemer og processer.
  • Alle transaktioner, herunder kortbetalinger, digitale betalinger og investeringsrelaterede betalinger, overvåges for at sikre, at de ikke afviger fra kundens forventede eller sædvanlige adfærd.
  • Transaktionerne sammenholdes med de oplysninger, som vi har om den enkelte kunde, og i forhold til transaktionstypen.
  • Når en transaktion afviger fra den adfærd, som vi forventer af en kunde, undersøger vi årsagen til dette. Det er derfor, vi kontakter jer og stiller spørgsmål om specifikke transaktioner, og det gør vi for at beskytte både jer og Danske Bank.

Et eksempel: Hvis jeres virksomhed ikke normalt indbetaler eller hæver kontanter, men pludseligt begynder at gøre det, vil vi muligvis spørge jer, hvorfor jeres behov for kontantindbetalinger og ‑hævninger har ændret sig.

Hvorfor stopper I vores transaktioner?

  • I lighed med alle andre banker er Danske Bank forpligtet til at sikre, at bankens kunder og de parter, som kunderne gør forretninger med, ikke overtræder sanktioner.
  • Vi screener alle transaktioner mod internationale sanktionslister og protokoller for at opfylde denne forpligtelse.
  • Vi overholder internationale sanktioner som f.eks. EU- og FN-sanktioner, samt sanktioner indført af individuelle lande som f.eks. USA, Storbritannien og de nordiske lande. Læs mere her.

Ansvarsfraskrivelse: Ovenstående kan ikke træde i stedet for eller erstatte konkret juridisk rådgivning.

Andre har også set…


Få alle fordelene i dag. Bliv kunde i Danske Bank.