Del

De gamle markeder udgør stadig fremtiden

Mange af de globale vækstmarkeder ligger i øjeblikket uden for Europas grænser. Men hvis man ingen erfaring har med international ekspansion, bør man hellere søge udvidelse inden for EU. Sådan lyder rådet fra eksperter, der mener, at man ikke bør være blind for potentialet i nærmarkederne.

Etiopien, Bangladesh og Myanmar. Landene lyder eksotiske og uberørte i mange virksomheders ører. Landene oplever desuden en økonomisk fremgang på hhv. 10.2, 6.4 og 7.0 procent ifølge en rapport fra 2016 fra BMI Research, som nævner netop de tre lande som tre af fremtidens 10 vækstmarkeder. Derfor kan udvidelse til et af de tre lande virke voldsomt tillokkende for danske erhvervsdrivende, der går med internationale ekspansionsplaner. Men selvom visse markeder oplever fremgang, er det ikke sikkert, det er lykken at ekspandere til lige netop de lande.

”Som udgangspunkt er der ikke nogle markeder, man skal undgå, men nogle økonomier er mere risikofylde end andre. Det kan være attraktivt for en dansk virksomhed at udvide til nogle af de frembrusende markeder som for eksempel Etiopien, der oplever stor vækst. Men landets politiske situation og historie gør, at det måske er mindre risikabelt at penetrere markeder, hvor danske virksomheder traditionelt set klarer sig godt, som f.eks. Sverige eller Tyskland. Et lands økonomiske vækst kan være lokkende, men det må aldrig være den afgørende faktor,” siger Peter Ørberg Jensen, Lektor i strategi og international ledelse på CBS.  

Et marked, der oplever økonomisk fremgang, er ifølge Peter Ørberg Jensen derfor ikke en garanti for succes, da der kan være mange skjulte barrierer, der pludselig viser sig. Især i vækstmarkederne kan der være restriktioner, der kan ramme danske virksomheder, såsom statsstøtte til nationale virksomheder, eksportsubsidier og lokaliseringskrav. Og selvom der globalt set er sket en stigning på 270 pct. af handelsbegrænsende love, kan virksomheder, der ikke endnu har forsøgt sig på de udenlandske markeder, med fordel skele mod Danmarks nærmarkeder i stedet. 

”Hvis man har et produkt, som er bedre end det, der i forvejen findes på det pågældende marked, så er BNP vækst i landet en sekundær bekymring. Generelt set vil det derfor være mest relevant for nystartede virksomheder at kigge på markeder som England, Tyskland, Norge og Sverige,” udtalte Philipp Schröder, der er en af Danmarks førende eksperter inden for international handel, i Danske Banks nyhedsbrev i 2015. 

Guides til international ekspansion

Du kan læse vores guides til international ekspansion på disse sider:

En af grundene til at nærmarkederne er interessante er, at EU's indre marked har medført, at reglerne er mere ens – og derfor nemmere at finde rundt i. Det giver mange virksomheder en fordel, når de overvejer at ekspandere. Derfor er det også det naturlige skridt for mange at begynde på markeder, hvor Danmark historisk set klarer sig godt.

Storbritannien stadig interessant trods Brexit
Et af de markeder, hvor Danmark netop historisk set klarer sig godt, er Storbritannien. Ifølge en markedsanalyse fra Dansk Industri har danske virksomheder eksporteret varer til det britiske marked for næsten 40.000 millioner kroner i 2015. Men med briternes exit fra EU hersker der stor usikkerhed om, hvordan fremtiden vil forme sig. Mange stiller derfor spørgsmålstegn ved det britiske marked. Man kan dog med fordel slå koldt vandt i blodet, for ifølge Halldor Halldorsson, der er Business Development Manager hos Eksportforeningen, er der ingen grund til at undgå markedet vest for Danmark. 

”Storbritannien er og bliver et attraktivt marked for danske virksomheder. Usikkerheden om Brexit og hvad der kommer til at ske er stadig stor, men hvad vi kan se og får at vide er, at der stadig er behov for dansk viden, services og varer. De har for eksempel et stort behov for grøn energi og modernisering af huse og bygninger, og mange danske virksomheder klarer sig godt derovre. Salget af svinekød er for eksempel ikke blevet ramt af usikkerheden. Det er svært at forestille sig, at en fremtidig aftale mellem EU og Storbritannien ville gøre det uholdbart for danske virksomheder at handle med og i Storbritannien”.  

Sløret løftes for det iranske marked
Der findes imidlertid virksomheder, som allerede har haft succes på nærmarkederne og som vil kunne se en fordel i at ekspandere udover nærmarkederne. De føromtalte lande Etiopien, Bangladesh og Myanmar hører til blandt de markeder. Et andet land, der spås en stor økonomisk vækst, er Iran, der med sine 78 millioner indbyggere er et potentielt Eldorado for mange danske virksomheder. Landets handelsrestriktioner, der blev indført for 10 år siden grundet deres atomprogram, er oven i købet blevet ophævet, og dermed er der nu adgang til Mellemøstens næststørste marked. Og landet tørster efter mange af de varer og serviceydelser, danske virksomheder kan tilbyde. Ifølge en analyse fra Udenrigsministeriet har virksomheder inden for søfart, maskiner og fødevarer gode muligheder på det iranske marked, mens udenrigsminister Kristian Jensen sammen med 58 danske virksomheder tilbage i januar 2016 netop drog til Iran for at gøre det klart, at Danmark har en interesse i at opbygge handelsrelationer med Iran.

Antagelsen om, at Iran potentielt kan blive en guldgrube for mange danske virksomheder, bakkes op af Halldor Halldorsson, som dog mener, at fysisk tilstedeværelse i landet er alfa og omega.

”Iran har potentiale til at blive et utroligt interessant marked for danske virksomheder. Grundet sanktionerne har landet et teknologisk efterslæb, og det gør, at mange danske virksomheder kan have store interesser i landet. Men det er ikke et nemt marked, fordi det er meget relationsorienteret. Det betyder, at man ikke skal forvente at kunne drive virksomheden udelukkende fra hjemmefronten, da kulturen kræver, at man er fysisk tilstede,” siger Halldor Halldorsson. 

Tilmeld dig nyhedsbrevet Danske Business

Danske Business er Danske Banks nyhedsbrev til erhvervskunder. Det udkommer fire til seks gange om året og er lavet til dig, der søger efter nye muligheder for at udvikle din virksomhed. 

Tilmeld dig her