Mere tech end mode
”Reelt er vi mere en tech-virksomhed end en mode-virksomhed”, siger CEO Kasper Ulrich. ”Vi arbejder intenst med vores datadrevne salg og har over 200 forskellige marketing-tragte, der leder dig som kunde ind til vores produkter, og som alle sammen sigter mod at skabe større loyalitet og selvfølgelig mersalg.
Vores mål at skabe tilfredse kunder, som kommer igen, og som spreder ordet, og noget tyder på, at det virker”, siger Kasper, der peger på at 5 ud af 10 kunder køber igen hvert kvartal. Ud fra kundernes adfærd og indkøb skaber SNT løbende nye kollektioner.
Overvejer du at digitalisere eller internationalisere din virksomhed yderligere? Eller satse mere på bæredygtighed?
Kontakt os og få et bud på stærke finansielle løsninger, der kan understøtte din virksomheds vækst.
Book et møde
Head of Finance, Peter Fjeldgaard, fortæller, at SNT går fuldt ind i det digitale salg med gratis fragt, gratis returnering og ombytninger, og et fordelsprogram, der giver kunderne adgang til tilbud, præ-lanceringer, begrænsede varer og kundeaftener med spændende foredrag. ”Helt centralt er vores ”fit-analytiker”, en avanceret algoritme, der sigter mod hele tiden at tilbyde det rigtige produkt til kunden”, siger han.
Sociale Medier er en væsentlig marketingkanal for SNT, der bruger et tocifret millionbeløb hvert år på finansiering af aktiviteterne her, og som udnytter SoMe-data kraftigt i analysen af kundernes adfærd.
Insights har begrundet fysiske butikker
”I virkeligheden er vi også meget old school”, siger Kasper Ulrich. ”Vi ved, at mange mænd foretrækker at prøve tøjet, før de bestiller online, og så kan vi også se af data, at så snart folk har prøvet vores tøj, så kommer de igen. Så derfor satser vi også kraftigt på den fysisk tilstedeværelse og har vel investeret tre gange så meget i vores butikker som andre, samtidig med, at vi bringer online og tech mere ind i det fysiske, fx lysdæmpning i prøverummene og en knap der kalder på ekspedienten på vedkommendes ur.”
Kasper fortæller, at butikkerne kan noget andet end online-salget. Her kan man bruge sine sanser – mærke og føle – få rådgivning af professionelle medarbejdere og prøve, før man køber. Det virker, SNTs returrate er meget lav. ”Generelt gør vi vores bedste for at skabe en oplevelse ud over det sædvanlige, i særdeleshed gennem vores dygtige shapers (personale) og også gennem gratis drikkevarer i butikkerne eller unikke arrangementer,” fortæller han.
SNT har en person ansat alene til at kvalificere kundedata og hjælpe med at omsætte det til oplevelser, kunderejser og salg. Han er naturligvis også i tæt kontakt med butiksmedarbejderne, der også har til opgave at observere kundernes adfærd.
Direkte salg til forbrugeren
Det har været SNTs strategi fra starten at have kontrol over hele værdikæden for netop at give kunderne den optimale rejse. Det er på produkt, service, guidance, oplevelse og ikke mindst for at kunne fortælle en sammenhængende historie. Hvert år er virksomheden vækstet mere end 100%, omsætningen er plus 200 mio., og SNT har tæt på 100 medarbejdere.
”Vi har udviklet os fra at være first mover i at skabe den perfekte herregarderobe med komfort i klassisk herretøj til i dag at ville være de absolut bedste i forhold til de mange konkurrenter, som forsøger at lave det samme som os. Vores salg og de mange tilbagevendende kunder i butikkerne bekræfter det”, siger Kasper.
Salget fordeler sig 70/30, hvor de 70 er online. ”Fordi vi sælger solidt online, har pandemien ikke ramt os så hårdt, men stadig har vi da et efterslæb fra lukningen af de fysiske butikker”, fortæller Head of Finance, Peter Fjeldgaard.
Fokus på udlandet
I 2018 var SNT i Løvens Hule og fik både Jesper Buch og Birgit Aaby med ombord. Virksomheden er i fuld gang med internationaliseringen ud fra en ”learn as you go”-metode og ud fra data. Data har begrundet valget af Tyskland og Sverige, efter at også Holland, Belgien, UK, Østrig, Norge og Schweiz har været inde i billedet.
SNTs go-to-market koncept har tre skridt: 1) Analyse af betalingsmetoder, sprog og andre fakta. 2) Dedikerede medarbejdere, fx tysktalende servicemedarbejdere, PR-personer og samarbejde med lokale bureauer og 3) Etablering af butikker, som fx i Hamborg, der åbner snart.
”Hvis jeg skal pege på de største barrierer, vi har oplevet, er det internationaliseringen. Det handler fx om hvilke kanaler, vi skal bruge for at nå forbrugerne, og om hvilke produkter, vi skal tilbyde”, siger Kasper med henvisning til kulturforskelle til både Tyskland og Sverige.
Næste skridt i SNTs vækst
”Hvis vi fortsat skal vokse forretningen, er der to ting, der er helt essentielle for os. Vi skal slå igennem på nye, store markeder. Og så skal vi hele tiden udvikle vores produktioner og koncept i en bæredygtig retning. I vores nye tøjserier går mere bæredygtige materialer hånd i hånd med nye egenskaber i vores tøj. Derved skaber vi værdi for forbrugerne på flere parametre,” siger Kasper.
”De moderne polyester fibertråde, vi anvender, giver os mulighed for at skabe nye
og innovative features samtidig med vi kan ramme det ønskede visuelle udtryk i tøjet. Bl.a. 360° stræk samt temperaturregulerende, antibakteriel og vandafvisende effekt samtidig med at bukserne stadig er åndbare.”
”Helt tilbage i 2015, da vi startede, satte vi som mål at lave en succesfuld international virksomhed. Det holder vi stadig fast i”, siger Kasper, der uddyber: ”Penge er ikke så stor en motivationsfaktor. For mig handler det om at skabe noget, hele tiden gøre det bedre og presse grænserne for at skabe det perfekte produkt, oplevelse og service. Magelighed er det værste, jeg ved!”
Danske Bank en stærk støtte på vækstrejsen
”Vi er skiftet til Danske Bank, fordi I understøtter vores strategi, og fordi vi kan vokse med jer. Vi skal ud over rampen, især internationalt, og her er det rigtigt godt med netbanken District, der går på tværs af landegrænser, jeres brede kompetencer og løsninger, fx det nordiske og tyske finansielle setup med betalingsløsninger, inkl. en EURO-konto, der også er perfekt til at afregne vores leverandør i Portugal, cash management osv.”, slutter Kasper.
Sådan skaber du succes iflg. Shaping New Tomorrow
• Gå næste mil for forbrugerne – giv dem den bedste service, rådgivning og produkter
• Lyt – instruér medarbejderne i at lytte og brug det, du hører til noget
• Investér i medarbejderne – træn dem i at udføre deres job suverænt
• Forbedr hele tiden dine systemer og mål på det
Webinarer om omnichannel hos Danske Bank
”Bliv klogere på, hvad omnichannel betyder for din virksomhed” (nov. 2020) v. Kasper Holst, CEO i e-handelshuset Impact og Jesper Langborg Jensen, Head of Business Advisory and Insights i Danske Bank: