Gå til hovedindhold
Del

Velsmurt digital maskine sikrer succes for basalt produkt

“The fashion industry is dirty – but it can be better” står der med store bogstaver på Organic Basics hjemmeside. Og på glasvæggen ind til mødelokalet er alt lige fra værdikæden, go-to-market-planer og processer for håndtering af skrald tegnet op, så medarbejderne hele tiden kan se, hvordan de bidrager til en mere bæredygtig verden.

 

Planet, People & Profit
”Vi har tre ligestillede prioriteter - en ”tripple bottom line”, siger Founder og Co-CEO, Christoffer Immanuel. ”Planet, People & Profit. Vi er her for at tjene penge, ikke for at blive rige, men for at gøre noget godt for vores samfund og dem, der tror på os.”

Christoffer og de to andre stiftere, Alexander Christiansen og Mads Fibiger, lærte hinanden at kende i hjembyen Aarhus, hvor de frem til 2017 mest drev Organic Basics som en hobbyvirksomhed. Herefter gik det stærkt med et års ophold i Californien, hvor de så digitale virksomheder blomstre og fik en solid kapitalindsprøjtning, så virksomheden på ét år er gået frem til i dag 50 ansatte, og nu har til huse i kreative omgivelser på Amager.

Mere sex, mindre sandal
Men hvorfor lige undertøj? Det kunne have været hvad som helst. ”Vi vil gerne lave noget bæredygtigt, så hvorfor ikke starte indefra?”, er Christoffers rappe svar, som dog også afslører, at drengene fra Aarhus tidligere har haft med modebranchen at gøre. Hvilket også står ret klart ud fra de store fotostater i virksomheden, de professionelle billeder på hjemmesiden og en anden fin leveregel for Organic Basics: ”Mere sex, mindre sandal.”

Bæredygtighed er core - ikke påklistret CSR
”Organic Basics er en mission for os. Vi vil bevise, at bæredygtighed er en indtjenings-driver og en core-aktivitet – ikke en påklistret CSR-afdeling”, siger Christoffer. Og noget tyder på, at han har ret. Med skarp digital data-management og tre business intelligence-folk ansat har Organic Basics fået succes med at målrette deres markedsføring og produktudvikle ud fra kundernes adfærd og i det hele taget basere deres strategi på data. At kende en kundes livstidsværdi ret præcist er et fantastisk redskab at have, både til at budgetlægge, beslutte acquisition-costs og ikke mindst få fornuftige investorer.

 Se vores guides til, hvordan du lægger en vækstplan, fører den ud i livet og evaluerer på den. 

Se guides

”70% af vores salg går til kvinder, der elsker at opleve og shoppe, hvorimod mændene er mere stabile og køber en ti-pak med jævne mellemrum”, fortæller founderen. ”Men det betyder ikke, at vi kun er data-folk. Vi gør meget ud af at være i dialog med vores kunder og lytte til deres ønsker.”

Hurtig indsigt, hurtig reaktion
CFO Mads Fibiger fortæller, at den datadrevne model gør, at Organic Basics kan reagere lynhurtigt, fx på nye forbrugertrends, hvor man kan skabe nye produkter, eller forstyrrelser i leverancer til forbrugerne, som der for nylig har været til USA. ”Her kunne vi gribe ind og rette op og også kommunikere hurtigt til vores kunder om forsinkelsen”, siger han.

Tanker om fysiske butikker
95% af Organic Basics’ salg sker online. For den fysiske del er det afgørende at have deres egne branding-områder og ikke bare ligge på hylderne rundt omkring hos andre retailers.

”Vi vil gerne kunne give den fulde oplevelse og fortælle hele historien”, siger Mads, der godt kan forestille sig rene Organic Basics-butikker, hvor man mødes og taler bæredygtighed, og på den måde indgår i et community omkring produktet.

”Undertøj har man jo – bogstaveligt talt – tæt inde på kroppen, og derfor er det afgørende, at det ikke er fuldt af kemikalier”, siger han.

”Pandemien har jo med al tydelighed vist, at butikker ikke længere er nødvendige for at klare en handel. Det gør vi over nettet. Men hvad skal de så? Jeg tror på community-modellen, som vi kan se andre virksomheder udnyttet, fx en cykelforretning, hvor et hold mødes før og efter en tur og drikker kaffe eller en øl. Eller et bryggeri, der har løbeklubber, der starter og slutter i en café.”

Anderledes forretningsmodel
”Danske Bank Growth er med på hele vores rejse og har givet os en helt fantastisk service og kundepleje. De har ja-hatten på og hele tiden vist, at de forstår en startups forretningsmodel og behov, og at nøgletallene typisk er helt anderledes end traditionelle bankkunder. Ikke mindst deres store netværk i og uden for startup-miljøet har gavnet os, fx i kontakten med investorer, til pitchtræning og alternativ finansiering. Og så har det da klart også været en fordel, at de tænker virksomhed og privatøkonomi under ét, som ofte er sammensmeltede for iværksættere som os”, slutter Christoffer.

Om Organic Basics
En dansk tøjvirksomhed, som har i sit hjerte at producere og sælge bæredygtig beklædning, og som gerne vil gå forrest på rejsen mod ”better made basics”. Bedre råmaterialer (blandt andet træfibre, der er vand- og bakterieafvisende), bedre fabrikationsprocesser og længere holdbarhed for undertøj, t-shirts og sokker er i centrum. Virksomheden er etableret i 2015.

Læs mere på organicbasics.com

Læs mere om lederskab i Organic Basics her.

Har din virksomhed vækstplaner?

  Book et møde med os og få råd og sparring til, hvordan du fører din plan ud i livet.

Book møde

Få alle fordelene i dag. Bliv kunde i Danske Bank.