Gå til hovedindhold

Dansk internationalisering i skyggen af Corona: Missionen lykkedes, og nu har vi brug for at gå i baren!

Det var frygtet, at pandemien ville sætte en stopper for danske, internationale erhvervsfremstød. Men hvordan er det egentlig gået, og hvordan ser udsigterne ud? Vi tager temperaturen hos virksomhederne på internationaliserings-programmet Canute, der drives af Danske Bank og partnere

Navigation

Eat grim Aguardio Biites Weply

Over 90 virksomheder har nu været gennem Canute-programmet, som giver deltagerne en intensiv markedsintroduktion til henholdsvis London, New York, Berlin og Stockholm. I 2021 gennemføres fem forløb.

Positivt overraskede over, hvor godt det er gået med omstillingen

”Jeg oplever, at mange har været positivt overraskede over, hvor godt de virksomheder, der har den teknologiske struktur på plads, har klaret sig. Og hvor meget medarbejderne har været i stand til at præstere”, siger Carsten Amdi, Deputy Head of Corporate Banking, Danske Bank i London, og en af drivkræfterne bag Canute-programmet.

”Pandemien har ikke lagt en dæmper på virksomheder, der kommer til os og vil etableres, eller nordiske startups, der vil til UK. Det er tydeligt, at dét, at man har været tvunget til at reviewe sin forretningsmodel og effektivisere sin virksomhed, har gjort en forskel. Det bliver en fordel for virksomhederne fremadrettet.”

Overvejer du at gå til udlandet med din virksomhed?

Danske Bank tilbyder både en række stærke internationale cash management-løsninger og adgang til vores erfaring og netværk fra både kunder og samarbejdspartnere. Kontakt os, og hør mere.

Book møde

”Det vi dog hører fra vores kunder nu”, siger han, ”er at den stejle innovationskurve ser ud til at flade ud, primært pga. mindre energi i projekt- og udviklingsteams. Der er ved at komme en fatigue, og det er som om, vi mangler noget eufori – indsatsen virkede, nu vil vi gå i baren og fejre det. Men vi er jo ikke helt igennem endnu, og der vil garanteret komme noget frustration over ulogiske regler og forvirring over genåbningen.”

Eat Grim: Ekspansionen fortsætter – nu også med mere fysisk fokus

”Det havde meget hurtigt positive konsekvenser for vores salg, da Mette Frederiksen annoncerede nedlukningen. Efter to måneder var omsætningen fordoblet, og ser man på 2020 som helhed er den steget med mere end 300%”, siger Petra Kaukua, Co-founder af Eat Grim, der leverer friske grøntsager uden strømlinet facon på abonnement direkte fra landmændene. Iflg. Eat Grim kasseres 1/3 af alt frugt og grøntsager på grund af skønhedsstandarder og overproduktion.

”Vi tror på, at tendensen vil fortsætte, men også i kombination med en fysisk tilstedeværelse, hvor vi fx satser mere på fysiske pickup-steder, hvor man kan hente sine grøntsagskasser”, siger hun. Eat Grim har valgt at ville ekspandere til Sydsverige pga. de korte afstande, så det ikke bliver nødvendigt med nye lagre og forsyningskæder på den korte bane. Ekspansionen er en pilot for virksomheden til at afprøve forskellige former for international tilstedeværelse.

Eat Grim har deltaget på Canute Stockholm (Norden).

Aguardio: Kundens pain vejer tungere end pandemien

Aguardio leverer udstyr til at forhindre vandspild, fx i badeværelset. Canute-programmet til London var dråben, der fik den vejlensiske virksomhed til at beslutte at etablere sig i UK.

”70% af vores salg går til UK, hvor der er et stort behov for vores produkt”, siger Thomas Munch-Laursen, CEO for Aguardio. ”London er en af de storbyer, hvor der er mangel på vand, samtidig med at mange britiske toiletter løber. Salget i UK er også meget større end i Danmark plus en god indgang til Commonwealth. Så hvis vi vil være store – og det vil vi – så skal vi gå internationalt”, siger han og fortsætter:

”Jeg tror, det især var netværksmøderne på Canute med andre danske virksomheder, der har ”made it” i UK, som bestyrkede os i vores tro på, at vi skal derover.”

Pandemien har forhindret de ofte afgørende fysiske møder i UK for Aguardio, men det forhindrede ikke, at Q4 2020 blev et rekordkvartal, hvor store ordrer blev lukket online.

”Når kundens pain er større end pandemien – hvad den er med vandmangel – så er salget ret uberørt. Dog byggede vores ordrer på personlige relationer og troværdighed, der blev opbygget før Corona”, siger Thomas. ”Mennesker handler med mennesker, og derfor ser vi også frem til at genoptage vores ture til UK. Folk er trætte af endeløse online-møder, og det tager faktisk længere tid at opbygge en relation digitalt”, siger han.

Dog har Aguardio også netop solgt produkter til L’Oreal, der vil lave badeprodukter, der er tilpasset mindre vand, udelukkende via digital kommunikation.

Aguardio har deltaget på Canute i London.

Biites: Brug tiden til at komme tættere på kunderne

Biites tilbyder ”et langsomt YouTube”/”Netflix for virksomheder”. En marketingplatform, hvor virksomheder kan dele viden og erfaring ved at fortælle længere og dybdegående historier. Det kan fx være i form af dokumentarer, rundbordssamtaler, talkshows og anden højkvalitets-journalistik.

”Da pandemien brød ud, var noget af det første, de store virksomheder skar ned på, marketingbudgettet”, fortæller Nina Nørgaard Jacobsen, Co-founder for Biites. ”Omvendt så vi en stor efterspørgsel på video hos deres seere, som nu havde mere tid og lyst til at fordybe sig fagligt.”

Biites brugte derfor tiden til at udvikle deres design og tekniske løsning og frem for alt til at gå i dialog med kunder og brugere om, hvad man ønskede sig på løsningen. Det var fx mulighed for downloads, reklamefri content-distribution, data-indsigt og anden integration med virksomhedens øvrige kanaler.

”Vi har heldigvis gode og tålmodige investorer og kan leve på en sten, droppede vores kontor og flyttede ind i et lokale over min Co-founders garage. Pandemien har nok kostet os halvdelen af vores omsætning, men nu er der lys forude”, siger Nina. ”Det er vores klare holdning, at de virksomheder, der har vedligeholdt deres branding under pandemien vil vinde – og det er heldigvis en tendens, vi ser fortsætte. Folk fandt mere fordybelse og refleksion under pandemien, og det holder i den grad ved, kan vi se.”

Biites har et stort udenlandsk marked i både UK, USA, Tyskland, Indien, Holland og Australien, hvor fortæller-traditionerne står højt på agendaen. Med en digital platform står virksomheden godt rustet til fremtidig vækst. ”Canute har været en fantastisk indgang til hurtige og værdifulde insights, som vi nu bygger videre på”, slutter Nina.

Biites har deltaget på Canute i London og Berlin.

Weply: Corona tvang os til at finde nye salgsmøder

”Vi er gået fra 3 til 45 medarbejdere på 2½ år og har fordoblet vores omsætning det seneste år”, siger Søren Gøtterup-Tang, CEO for Weply, der sørger for, at mere trafik på virksomheders hjemmeside bliver til kunder.

”Vi arbejder med SMV’er, og mange af vores kunder har haft god modstandskraft over for pandemien. Omvendt har markedet ikke været så åbent over for at prøve nye ting som vores, og faktisk tror jeg, at vores vækst havde været endnu større uden Corona”, siger han. Han fortæller, at Corona også har tvunget Weply til at retænke deres salgsmåder over for nye kunder, så man fx nu tilbyder en gratis prøveperiode.

Weply valgte i september at launche Sverige. Det har været en stor succes, hvor man nu har otte mand ansat.

”Det er meget lovende, og jeg tror, det skyldes, at markedet er meget lig det danske - modsat UK, hvor vi også deltog på Canute-programmet for et par år siden og fravalgte i første omgang. Der er ingen tvivl om, at nærheden - kollegaer fra Malmø og et godt netværk - betyder meget for vores læring, når det er første udenlandske marked”, siger Søren.

Weply har deltaget på Canute i London og Stockholm (Norden).

Om Canute

Canute hjælper tech startups med at skalere internationalt og dermed gøre det nordiske tech-økosystem globalt. Det sker via en tre-dages intensiv markedsintroduktion i London, New York, Berlin og Stockholm for founders med globale ambitioner. Hertil kommer en lang række events og online communities med rig mulighed for netværk, erfaringsudveksling og læring.

Programmet giver en markedsindsigt, som det ellers ville tage måneder at få, inden for fx kapitalrejsning, rekruttering, jura og finansiel rådgivning, PR/marketing, acceleratorer, kontorer og professionelt netværk – leveret af lokale eksperter som kapitalfonde, business angels, nordiske virksomheder, der har ”made it”, acceleratorer, banker, advokater, revisorer mfl.

Flere end 90 tech startups har deltaget til dato, og flere end 60% er gået ind på nye markeder med succes.

Heldigvis har programmet kunnet gennemføres uden aflysninger under pandemien, og deltagerne har i stedet for at befinde sig på destinationerne ude i verden været samlet i København (eller hjemme), hvor de internationale oplægsholdere har optrådt online.

Canute er privat virksomhed, der drives sammen med partnerne Danske Bank, Vækstfonden og Deloitte.

Til efteråret vil Canute tilbyde fysiske ophold i Berlin (30.8.-1.9.), New York (12.-14.10.) og London (23.-25.11.)

https://canute.io/

Tilbage til toppen

Andre har også set


Få alle fordelene i dag. Bliv kunde i Danske Bank.