Del

Få sparring og rådgivning til dit udlandseventyr

Overvejer du at etablere virksomhed i udlandet? Så har vi samlet tre gode råd, som kan hjælpe dig med at komme godt fra start: Vær opmærksom på de kulturmæssige udfordringer, overvej nærmarkederne og brug banken som sparringspartner.

Danske virksomheder bliver mere og mere internationale. Mange virksomheder køber og sælger varer uden for landets grænser og en del etablerer salgsselskaber og produktion i andre lande. Derfor er det vigtigt, at virksomheder kan få hjælp igennem hele processen, så udlandseventyret kan blive en succes – og her er der masser af rådgivning at hente i Danske Bank.

Vi har bedt Tine Lundegaard, der er ansvarlig for Global Subsidiaries i International Banking, Danske Bank, om at komme med tre gode råd til danske virksomheder, som overvejer at bevæge sig uden for landets grænser – og et af rådene er heldigvis, at der er mere hjælp at hente. 

Kom godt fra start - tre gode råd til international ekspansion

  1. Vær opmærksom på de kulturmæssige udfordringer
  2. Overvej nærmarkederne
  3. Brug banken som sparringspartner 

1) Vær opmærksom på de kulturmæssige udfordringer

”Det er klart, at der er nogle finansielle omkostninger ved at etablere sin virksomhed i udlandet, for eksempel oprettelse af bankkonti og andre praktikaliteter. Men det er de kulturmæssige udfordringer man skal være særligt opmærksomme på, og hvis man fejlvurderer et marked, de lokale medarbejdere eller nogle af de lokale processer og arbejdsgange, der er standard i det pågældende land, så kan det uden tvivl resultere i langt større omkostninger, end det at oprette bankkonti. Og hvis man udstationerer sine danske medarbejdere i et andet land, så skal man også sikrer sig, at de kan trives under de lokale forhold.

Adfærd og kultur er så forskelligt fra land til land, og derfor skal man gøre sit hjemmearbejde grundigt, inden man starter op. En af måderne man kan gøre dette er ved at opbygge et lokalt netværk. Danske Bank har et tæt samarbejde med de danske ambassader i udlandet, som kan hjælpe danske virksomheder med at forstå de lokale forhold samt finde lokale rådgivere og samarbejdspartnere.”

2) Overvej nærmarkederne

”Når man kan se, at ens virksomhed har nået det maksimale på ens hjemmemarked, så bør man overveje muligheden for at ekspandere internationalt. Og det første spørgsmål er typisk, hvilket marked skal man vælge? I rigtig mange tilfælde vil jeg anbefale at kigge på nærmarkederne. Især hvis det er første gang, du skal ud over landets grænser, så er det en god idé at vælge et marked, som ligner det, du i forvejen kender.

For mig er det overraskende, at en forbavsende lille del af dansk erhvervsliv trækker så stor del af al dansk eksport. I Tyskland er der for eksempel adgang til billigere arbejdskraft, hvilket mange sønderjyske virksomheder benytter sig af. Sverige og Norge er også interessante markeder for danske virksomheder, og igen er det netop fordi, at kulturforskellene ikke er enorme.”

3) Brug banken som sparringspartner

”Jeg tror, at virksomheder typisk tænker banken ind som det sidste led i processen, når de overvejer at gå internationalt. Men Danske Bank har været tilstede i Norden og lande som Tyskland, Rusland, England og Polen i mange år, og banken har opbygget en masse viden og et stort netværk, som er til stor gavn for vores kunder.

Vi giver selvfølgelig økonomisk rådgivning og tilbyder løsninger inden for finansiering, cash management, trade finance, risikoafdækning og meget mere. Men som erhvervskunde kan du også forvente at få adgang til et stort netværk og samarbejdspartnere, hvor du kan hente yderligere rådgivning.

Vores samarbejde med de danske ambassader i udlandet er et godt eksempel på, hvordan vi kan hjælpe virksomheder med at opbygge et lokalt netværk for deres kunder. Vi kan facilitere kontakten til ambassaderne og de erhvervsnetværk, som de har kontakt til lokalt, for eksempel advokater, revisorer og så videre.

Derudover kan vi også hjælpe med pensionsrådgivning og leasingløsninger igennem Danica Pension og Nordania, eller via lokale partnere. Alt i alt vil man få en god sparring omkring de overvejelser, der ligger omkring at gå internationalt,” afslutter Tine Lundegaard. 

Tilmeld dig nyhedsbrevet Danske Business

Danske Business er Danske Banks nyhedsbrev til erhvervskunder. Det udkommer fire til seks gange om året og er lavet til dig, der søger efter nye muligheder for at udvikle din virksomhed. 

Tilmeld dig her