Del

"Det havde været umuligt uden dem"

Store virksomheder kæmper ofte hårdt mod intern kompleksitet, når de indgår partnerskaber med startups. For startups er det sværeste typisk at få det maksimale ud af den store virksomheds ekspertise uden at blive suget ind i deres maskineri og ende med en løsning, der ikke er nyskabende. Samarbejdet mellem Tryg og startup’en Undo, der gerne vil støve forsikringsbranchen af, er et godt eksempel på, at udfordringerne er der – og kan overvindes.

Denne artikel er skrevet af TechSavvy Media.
Klik her for at se den oprindelige artikel, der også omfatter omtale af samarbejdet mellem Danske Bank og Spiir.

Med samarbejdet får Undo mulighed for at drive forsikringsvirksomhed på linje med de andre selskaber i branchen, og de hjælper Tryg med at opdage nye forretningsmodeller og fremme åben innovation.  

Adgang til branchen – til gengæld for fornyelse
“Det havde været umuligt at skabe Undo uden Tryg, fordi det har givet os de fornødne tilladelser. Som startup er det svært at penetrere forsikringsindustrien. Du skal have en række licenser på plads for at operere, og der er enormt mange regulatoriske barrierer. Men der var meget at vinde. Brugeroplevelsen hos de traditionelle selskaber lever ikke op til den unge generations forventninger, og teknologien havde en masse gode anvendelsesmuligheder,” siger Sophie Grønbæk, der er medstifter og CEO Undo. 

Mødet med Tryg har været et møde med en høj brandtroværdighed, global infrastruktur og et professionelt maskineri, mens Tryg har vist en stor vilje og mod til at investere i ny teknologi og en helt andet måde at arbejde på. Undo behandler selv skaderne, og innovationen sker ved at behandle skaderne ved hjælp af kunstig intelligens og automatisere flere led af processerne. I dag er det en tredjedel af skaderne, der bliver behandlet af kunstig intelligens. 

Learning-by-doing
”Det bedste råd, jeg kan give, er fra starten at blive enige om en "We will cross that bridge when we get there"-mentalitet. Store virksomheder er vant til, at alt skal være 100 procent, før man går i markedet med et nyt produkt, men det er bare ikke muligt for en startup. Derfor skal man være enige om, at der er en grad af learning-by-doing, hvor man går ud med noget lidt ufærdigt, der så forbedres over tid,” siger Sophie Grønbæk og fortsætter. 

”Der skal være en accept fra højeste sted i organisationen og givet tilladelse til at gøre tingene anderledes og step-by-step. Hvis man ikke tager den snak på forhånd, kan der blive svære sammenstød senere.” 

”Som startup er det en fin balance mellem at være respektfuld over for de andres ekspertise, men samtidig turde tage en helt ny tilgang. Og det har utvivlsomt krævet ekstra tålmodighed fra dem, vi har samarbejdet med i Tryg, når de har måttet bide sig i tungen, selvom de frygtede, at vi begik gamle fejl, de allerede havde lært af. Ofte er det heldigvis endt godt, selv om vi gik helt andre veje, fordi vores teknologi tillod os at løse gamle problemer på nye måder,” siger Sophie Grønbæk.

Naturligt at overdrage ejerskabet
Trygs andele i Undo tæller 50 procent, og de har et sæde i startuppets bestyrelse. Derfor har det været nemmere at acceptere, at Undo har tiltrukket en del af de unge kunder. I alt har Undo omkring 1.000 betalende kunder, og de vækster med 30 procent om måneden. 

“Vi konkurrerer til en vis grad om de samme kunder. Tryg var i en tidlig fase meget åbne om, at de var klar til at kannibaliserede på deres egen forretning,” siger Sophie Grønbæk, der også ser det som en naturlig overgang, at Tryg køber samtlige andele i Undo på sigt. 

Vil du vide mere om, hvordan vi kan hjælpe din startup med at accelerere?

Få mere at vide her eller book et møde med os. 

Book møde


Få alle fordelene i dag. Bliv kunde i Danske Bank.