Heldigvis har vores kunder fundet mange nye veje at gå, endda ud fra situationer, der kunne synes uoverskuelige. I første omgang handler det for de fleste om at skabe sikkerhed og tryghed, dernæst overblik over virksomhedens økonomi (få 15 gode råd her) og så dét, denne artikel handler om: at finde nye måder for at opnå salg på på den korte bane.

Her deler vi nogle af idéerne som inspiration for din virksomhed:

Et kaffefirma, der leverer til virksomheder og caféer, har rakt ud til deres samarbejdspartnere og tilbyder i stedet at levere kaffe direkte hjem til medarbejderne.

En spiritushandel holder online rom- og ginsmagning hjemme i kundernes allerbedste stol, hvor man kan troppe op i sit fineste sæt tøj eller den blødeste pyjamas. Forud for smagningen har kunderne modtaget en pakke med seks rigtigt gode rom eller gin, hvor der er premiere på en af dem. Til smagningen vil der desuden være gode, lunefulde historier og brugbar viden. De første arrangementer er udsolgt!

En hotelkæde lejer deres lokaler ud til andre formål – og spørger i øvrigt kunderne om idéer til at sætte dem i spil. Desuden tilbyder hjælp til at dække op til en særlig frokost i hjemmet og giver deres overskud af råvarer og madprodukter bort til svagtstillede i samfundet.

Brug for hjælp?

Har du brug for hjælp, så kontakt din sædvanlige rådgiver, kontakt os på erhvervdirekte@danskebank.dk eller 45 14 00 00 eller book et onlinemøde.

Book onlinemøde

En ishockeyklub solgte billetter til en aflyst kamp og har opnået ”fulde huse.” For fans’ne var det en måde at vise deres support på.

Et eventbureau har åbnet deres platform for alle til at lægge online-arrangementer op, lige fra yoga, bagning, portvinssmagning og byg-din-egen-robot.

En frisør samlede medarbejderne virtuelt til en ringedag, hvor de kontaktede de kunder, der havde booket tid, for at udskyde, men fastholde aftalen. Kunderne blev rigtigt glade for at blive kontaktet, og snakkene gik lystigt, langt ud over det rent faktuelle. Kunderne blev også inviteret til at købe en goodie-bag med hårprodukter fra frisørens lager, som chefen cyklede rundt og afleverede. På den måde øgede frisøren sin kundeloyalitet, sikrede en fremtidig indkomst og vil nok være foretrukken blandt kunderne i fremtiden.

En danseskole inviterede først til gratis online-træning, dernæst udbød én samlet pakke til en favørpris med alle mulige dansetyper. På den måde sikrede man enkelthed for både skole og elever og indtjening. Endelig blev eleverne også spurgt om de ville donere resten af den betaling, de havde foretaget i februar for resten af sæsonen.

En tøjforretning udbød tidsintervaller til kunder, hvor de kunne komme i butikken og få en speciel VIP-pris.

En blomsterhandel spurgte folk, om de via MobilePay ville donere blomster til det lokale plejehjem og opnåede på den måde en win-win situation.

En vinbar/restaurant sælger bokse ud af huset med udbringning. En af boksene indeholder fx en god flaske vin, ost, brød og tre lækre aftensmåltider. Boksene er ikke billige, men giver køberne lidt forkælelse i en hård tid plus glæden ved at skulle åbne ”gaven” og se, hvad der mon er i.

Dette er naturligvis blot et udpluk af de idéer, vi ser, og der er heldigvis mange flere at hente i dansk erhvervsliv. Generelt ser vi stor villighed hos danskerne til at prøve noget nyt og også bakke op om erhvervslivet og deres lokale og foretrukne leverandører.

Generelle gode råd


  • Vær i tæt dialog med dine kunder, leverandører og andre vigtige interessenter – hvad er deres situation og har de særlige behov netop nu, som du kan hjælpe med? Har de måske bare brug for at snakke lidt?

  • Kan du fx lave et VIP-event? Sælge gavekort, abonnementer og klippekort? Lave et udsalg? Gratis leverance og udvidet bytteservice? Få forudbetalinger eller donationer? Ombooke i stedet for at aflyse? Kan du gøre noget nemt, eller måske spille på ”buret-inde-følelser”? Kan dine tomme lokaler eller andre ressourcer bruges til noget andet? Kan du give noget væk?

  • Samarbejde med andre virksomheder om fx en pakke med forskellige specialiteter

  • Tænk digitalt og online som salgskanaler. Kan dit produkt eller løsninger sælges virtuelt med et ”twist”? Kan du fx bruge sociale medier til at skabe interesse og loyalitet?

  • Læg fx billeder af jeres aktiviteter op på Facebook

  • Hvis du ikke allerede har en solid kundedatabase, så lav et digitalt event, hvor du samler adresser ind, som du siden kan sende gode tilbud