Coronakrisen slår hårdt hos virksomhederne. Og selvom vi begynder at se tegn på, at det værste af sundhedskrisen er overstået, og samfundet langsomt er ved at blive genåbnet, vil corona påvirke virksomhederne i lang tid fremover. Hvad end du som virksomhedsejer har måttet lukke virksomheden for en periode, oplever et fald i omsætningen eller har problemer med likviditeten, kan det have store konsekvenser for dig og dine medarbejdere.
Her får du en række konkrete råd til, hvordan du kan minimere konsekvenserne og forberede dig på tiden efter corona, så din virksomhed kommer bedst muligt ud på den anden side.
1. Få overblik over virksomhedens økonomi og søg om hjælpepakker
Lav et overblik over din virksomheds økonomi. Det er dit fundament for at træffe gode beslutninger, og det giver tryghed. Hvordan ser indtægtssiden ud den næste tid, og hvordan ser udgiftssiden ud? Og hvor kan der spares eller udsættes betalinger? Om du laver det i Excel, eller med papir og blyant, det er ikke så vigtigt, men du skal helt tæt på økonomien.
Hvis du ikke allerede har gjort det, så undersøg, om du kan benytte statens hjælpepakker – du kan få overblik over pakkerne her. Overvej også om der er andre steder, du kan hente økonomisk hjælp, og vurder, hvad du har brug for fra din bank.
2. Tal med dine medarbejdere om lønnedgang og ferie – og bevar dialogen
Det kan blive nødvendigt at sænke udgifterne til løn, hvis du oplever et væsentlig fald i omsætningen over en længere periode. Tal åbent med dine medarbejdere om muligheden for, at de i en periode går ned i løn, ligesom det også er en mulighed at afholde restferie, mens der er mindre at lave i din virksomhed. Forhåbentligt vil der i takt med genåbningen blive mere og mere brug for dem igen. Husk at sørge for at have det juridiske på plads i forhold til en lønnedgang.
I det hele taget er det en god idé at have en tæt dialog med dine medarbejdere for at minimere usikkerheden og utrygheden ved situationen. Og har du stadig medarbejdere, der er hjemsendt, så sørg for, at alle Sundhedsstyrelsens retningslinjer overholdes, så medarbejderne føler sig trygge ved at tage på arbejde, når de møder ind igen.
3. Forhandl dine betalingsfrister
Mangler du likviditet på den korte bane, kan du undersøge mulighederne for længere betalingsfrister. Gå fx i dialog med din udlejer om at udskyde din husleje. Alternativet for udlejer er tomme lokaler, og derfor kan det være i begges interesse, at du får lov til at betale på et senere tidspunkt. Samme aftale kan du forsøge at lave med dine leverandører.
4. Tal med banken
Fortsæt dialogen med din bank, og forhør dig om mulighederne for at få forhøjet din kassekredit, udskydelse af ydelser og henstand med betalinger. Hos Danske Bank har vi indført en række tiltag for at hjælpe vores kunder gennem udfordringerne og afbøde konsekvenserne af COVID-19. Hvis du er presset på likviditeten, råder vi dig til at tage fat på os, så vi sammen kan kigge på mulighederne for at hjælpe. Læs mere om, hvordan vi hjælper, og book et onlinemøde, hvis du har brug for hjælp.
Det vil give det bedste udgangspunkt for vores dialog, hvis du har følgende klart, inden du kontakter os eller booker et møde:
- Et overblik over virksomhedens kendte udgifter og indtægter – gerne som et opdateret likviditetsbudget eller overblik i fx. Excel for de næste 3-6 måneder.
- En beskrivelse af de igangsatte, planlagte og mulige yderligere tiltag, du kan sætte i værk for at imødegå den faldende – eller manglende – omsætning i din virksomhed.
- Et overblik over afhængigheder af andre parter, fx leverandører og SKAT.
- Indblik i, hvilke af statens støttepakker du forventer at være omfattet af.
Brug for hjælp?
Har du brug for hjælp, så kontakt din sædvanlige rådgiver, kontakt os på erhvervdirekte@danskebank.dk
eller 45 14 00 00 eller book et onlinemøde.