Del

Coronavirus: 15 konkrete råd til selvstændige og mindre virksomheder

Hvordan sikrer du likviditeten, hvis du som selvstændig eller mindre virksomhed oplever et fald i omsætningen på grund af coronavirus? Og hvordan bliver du ved med at holde fast i dine nuværende kunder og stadig tiltrække nye i en ekstraordinær situation, hvor bekymringer om konkurs ligger mange virksomhedsejere på sinde?

Coronavirus: Selvstændige og mindre virksomheder bliver ramt 

Lige nu handler det for mange selvstændige og mindre virksomheder om at komme igennem krisen og undgå konkurs. Spredningen af COVID-19 har økonomiske konsekvenser for næsten alle forretningsdrivende – og måske betyder det også for dig som selvstændig og virksomhedsejer, at du i hvert fald på den korte bane må acceptere tab. 

Spredningen af coronavirus betyder, at du skal forberede din forretning, så du kommer bedst muligt gennem krisen. Det vil være meget forskelligt, hvordan den enkelte virksomhed klarer sig bedst, men vi har samlet en række generelle og konkrete råd til selvstændige og mindre virksomheder herunder, som vi håber kan hjælpe dig i denne svære tid.
  

1. Pas på svindel

Risikoen for at blive udsat for onlinesvindel stiger i krisetider. Lige nu advarer politiet, banker og revisorer mod falske mails, sms’er og hjemmesider, der forsøger at lokke følsomme oplysninger ud af selvstændige og mindre virksomheder såvel som private. Vær derfor kritisk og videregiv ikke fortrolige oplysninger i e-mails, på sms, på sociale medier eller over telefonen. Skift dit NemID-login til at være et andet end dit CPR-nummer på Nemid.nu. Log heller ikke ind på hjemmesider, hvor du normalt ikke logger ind, og pas på svindel med fx leverandøroplysninger. Se eksempler på svindel og få flere råd til, hvordan du sikrer din virksomhed. 

2. Tal med dine medarbejdere om lønnedgang og ferie

Det kan blive nødvendigt at sænke udgifterne til løn, hvis du stadig vil kunne tilbyde dine medarbejdere et job på den anden side af krisen. Tal åbent med dem om muligheden for, at de i en periode går ned i løn, ligesom det også er en mulighed at afholde restferie, mens der er mindre at lave i din virksomhed. Forhåbentligt vil der være ekstra brug for deres arbejdskraft i kølvandet på coronasmitten. Husk at sørge for at have det juridiske på plads i forhold til en lønnedgang. 

3. Forhandl dine betalingsfrister

Undersøg mulighederne for længere betalingsfrister. Gå fx i dialog med din udlejer om at udskyde din husleje. Alternativet for udlejer er tomme lokaler, og derfor kan det være i begges interesse, at du får lov til at betale på et senere tidspunkt. Samme aftale kan du forsøge at lave med dine leverandører.

4. Tag kontakt til din bank

Gå i dialog med din bank og forhør dig om mulighederne for at få forhøjet din kassekredit, udskydelse af ydelser og henstand med betalinger. Hos Danske Bank har vi indført en række tiltag for at hjælpe vores kunder gennem udfordringerne og afbøde konsekvenserne af COVID-19. Hvis du er presset på likviditeten, råder vi dig til at tage fat på os, så vi sammen kan kigge på mulighederne for at hjælpe. Læs mere om, hvordan vi hjælper og book et onlinemøde, hvis du har brug for hjælp.

Det vil give det bedste udgangspunkt for vores dialog, hvis du har følgende klart, inden du kontakter os eller booker møde:

  • Et overblik over virksomhedens kendte udgifter og indtægter – gerne som et opdateret likviditetsbudget eller overblik i fx. Excel for de næste 3-6 måneder.
  • En beskrivelse af de igangsatte, planlagte og mulige yderligere tiltag, du kan sætte i værk for at imødegå den faldende – eller manglende – omsætning i din virksomhed.
  • Et overblik over afhængigheder af andre parter, fx leverandører og SKAT.
  • Indblik i, hvilke af statens støttepakker du forventer at være omfattet af.

Brug for hjælp?

Har du brug for hjælp, så kontakt din sædvanlige rådgiver, kontakt os på erhvervdirekte@danskebank.dk
eller 45 14 00 00 eller book et onlinemøde.

Book onlinemøde

5. Gør det nemmere for dine kunder at handle hos dig

Sælger du dine varer via en webshop, kan du overveje, hvordan du kan gøre det nemmere for dine kunder at handle. Udvid din bytteservice, så de, der ikke føler sig trygge ved at gå på posthuset for at returnere varer, kan vente til coronasmitten er drevet over. Eller sænk prisen på fragt direkte til døren, så dine kunder slipper for at hente varerne i en pakkeshop. Husk også at fortælle dine kunder om tiltagene og forsikre dem om, at du følger Sundhedsstyrelsens anvisninger

6. Digitaliser din forretning

Overvej, om dine varer eller dit produkt kan sælges digitalt. Rådgiver du kunder, kan du stadig holde møder via digitale løsninger som Skype eller Google Hangouts. Det kan lade sig gøre at undervise eller holde foredrag gennem webinarer. Sælger du fysiske produkter, bør du nu rette dit fokus mod onlinesalg frem for at omsætte dine varer i en fysisk butik.   

7. Sælg gavekort og klippekort

Et gavekort eller et klippekort til dine ydelser, som dine kunder kan indløse på et senere tidspunkt, når spredningen af coronavirusset er drevet over, kan være med til at sikre din likviditet. Overvej at give rabat på gave- og klippekort, så der er fordele for dine kunder ved at købe nu og her. Men vær også opmærksom på, at du til gengæld har et ansvar for, at din kunde kan indløse deres tilgodehavende på et senere tidspunkt. 

8. Tilbyd forudbetalte årsabonnementer

Øg din likviditet ved at tilbyde forudbetale årsabonnementer. Det kan være på serviceydelser såvel som fysiske produkter. Selv om din virksomhed ikke oplever en nedgang i salget på grund af coronavirus lige nu, sikrer du din virksomhed en omsætning i de kommende måneder, hvor salget kan være svingende på grund af den usikre situation. Selv om der ikke er tradition for abonnementsløsninger i din branche, kan det være en god ide at overveje, om det skal være en del af din forretning.


9. Hold udsalg

Sælg ud af gamle varer for at tilføre din virksomhed likviditet. Har du varer på lager, der ikke sælger, er det er godt tidspunkt at sænke priserne og holde ekstraordinært udsalg. 

10. Lav ombookninger

Oplever du, at dine kunder aflyser reservationer eller møder, så tilbyd at lave en ombookning i stedet for. Det øger dine muligheder for at kunne indhente tabt omsætning senere. 


11. Ræk ud til dine kunder

Se krisen som en mulighed for at skabe dialog med dine kunder. Undersøg, hvordan du kan hjælpe dem i den aktuelle situation. Ligesom du og din virksomhed, oplever de også en svær situation som følge af spredningen coronavirusset. En dialog vil både gøre dig klogere på, hvad dine kunders generelle behov er, og det vil give dig mulighed for at tilpasse dit produkt og skabe salg. 

12. Søg kompensation

Regeringen har lanceret en række initiativer, der skal hjælpe selvstændige og virksomheder i gennem krisen. Selvstændige, der oplever mere end 30 procent nedgang i omsætning på grund af coronavirus, kan få en kompensation på op til 75 procent, ligesom faste udgifter også delvist kan blive kompenseret. Hold dig opdateret på den aktuelle hjælpepakke på virksomhedsguiden.dk

13. Styrk dine digitale kompetencer

Spredningen af coronavirus har fået både selvstændige og konsulentvirksomheder til at tilbyde online kurser i alt fra e-mail-markedsføring og videoproduktion til ledelse og bogføring. Har du mindre at lave på grund af krisen, så overvej at bruge tiden på at styrke dine kompetencer og de svage sider af din forretning. 

14. Forbered dig på tiden efter

Har du fået ufrivillig plads i kalenderen på grund af krisen, kan du bruge tiden på at forberede dig på tiden efter. Fx på at planlægge markedsføring af din virksomhed ud i fremtiden. Bruger du sociale medier til at tiltrække kunder, kan du allerede nu klargøre billeder og tekster til senere brug. Opdater din hjemmeside og undersøg fx, hvilke bookingsystemer eller andre kundeløsninger du kan få gavn af i din virksomhed. Brug tiden på alt det, du ellers har haft svært ved at nå. 

15. Tag fat i dit lokale væksthus

De regionale væksthuse tilbyder en lang række gratis ydelser, og du kan få sparring på både mindre og større udfordringer. Væksthusene er et godt sted at starte dialogen om de udfordringer du oplever, fordi de har erfaring fra at rådgive andre virksomheder med lignende udfordringer.

Brug for hjælp?

Har du brug for hjælp, så kontakt din sædvanlige rådgiver, kontakt os på erhvervdirekte@danskebank.dk
eller 45 14 00 00 eller book et onlinemøde.

Book onlinemøde

Andre har også set


Få alle fordelene i dag. Bliv kunde i Danske Bank.