Man kan næsten dufte fyrretæerne, mærke det særlige skandinaviske lys og høre de norske fjordes brusen, fra det sekund man kommer ind i den hyggelige baggård, til man træder ind i lokalerne på Ny Vestergade i København, som huser virksomheden Skandinavisk.

Kærligheden til de skandinaviske lande og ikke mindst den skandinaviske natur er tydelig, og det er da også denne særlige kemi, der er grundstenen i virksomheden Skandinavisk, der har satset alt på bæredygtighed.

”Efter at have boet 10 år i Skandinavien startede jeg Skandinavisk, fordi jeg følte, at her var der en historie, som verden havde brug for at høre. En historie om at være i balance med naturen, samfundet og den enkelte. Visionen for Skandinavisk er at inspirere verden til at leve mere som folk i Skandinavien,” siger Shaun Russell, stifter af virksomheden, der blandt andet producerer duftlys, parfumer og cremer. Og som i øvrigt har mere end 90% af deres salg uden for Danmark, og hovedparten er uden for Skandinavien.

Da vi udskiftede vores produktlinje var det ikke en økonomisk beslutning men en rationel etisk beslutning.Shaun Russell, Founder & CEO, Skandinavisk

Radikale ændringer

Balancen med naturen og samfundet er da også en af grundstenene i Skandinavisk’ strategi. I en branche, som mange ofte forbinder med knap så bæredygtig kemi og uigennemsigtighed, har Skandinavisk valgt en strategi, hvor bæredygtighed er alt, og hvor man ikke er bange for at erkende sine fejl og lave radikale ændringer. Det betød eksempelvis, at virksomheden nogle år tilbage erkendte, at produkterne ikke var bæredygtige nok, og i stedet for mindre justeringer valgte Skandinavisk at skrotte hele produktlinjen og starte forfra.

”Vi er en afspejling af en bedre måde at leve på – den skandinaviske - og den standard skal vi leve op til. Da vi udskiftede vores produktlinje var det ikke en økonomisk beslutning men en rationel etisk beslutning . Der er ikke en lineær linje mellem bæredygtighed og bundlinje, men hvis du har et formål og kan vise handling, der understøtter det, så vil kunderne også finde dig,” siger Shaun Russell.



B for bæredygtig – og B-corp 

At man mener det alvorligt med bæredygtighed er ikke noget, som man bare siger – der er faktisk bevis på det. Skandinavisk er et såkaldt certificeret B-Corporation, hvilket betyder, at virksomheden lever op til de højeste standarder inden for påvirkning af sociale og miljømæssige områder.

Konkret betyder det, at Skandinavisk har startet sit eget flygtningeprogram, hvor virksomheden påtager sig at ansætte én flygtning om året og dermed hjælpe med integrationen. I dag har flere af flygtningene fast job i Skandinavisk. Og så har virksomheden omdannet sin produktlinje til at være mere organisk, etisk, lokal og ansvarlig. 

Men det var en hård proces at opnå certificeringen som et B-Corporation.

”Man skal nå et særligt niveau med mere end 200 kriterier, der alle skal valideres, inden man når til selve certificeringen. Den proces lærte mig forskellen på hvor god man tror man er, versus hvor god man reelt er, og forskellen mellem det var ret så ubehagelig. Jagten på certificeringen som B-Corporation blev dermed et springbræt til aktivt at mindske forskellen og den første helt fundamentale ting vi gjorde var at udskifte hele vores produktlinje. Ikke fordi produkterne ikke var succesfulde, men fordi vi lærte hvor meget bedre det kunne blive,” fortæller Shaun Russell.

Det betød at eksempelvis voksen i duftlysene blev udskiftet. Først var det petroleum, så palmeolie, derefter soja, men endte med svensk rapsvoks, der er organisk, bæredygtig og findes lige på den anden side af grænsen.



Danske Bank med hele vejen

Ændringerne gælder dog ikke kun selve produkterne. Også produktion, lager og underleverandører er blevet gennemgået, og her har Danske Bank spillet en særlig rolle.

”I løbet af de sidste 12 måneder har vi arbejdet med eksperter i Danske Bank, der har undersøgt vores branche få at hjælpe os med at forstå optimering af lagerbeholdning, arbejdskapital og risiko. Konklusionerne var en rigtig øjenåbner og har fået os til at genoverveje vores strategi inden for eksempelvis indkøb og håndtering af leverandører. Det har hjulpet os på vej mod et bedre resultat og har givet os et godt afsæt ind i 2022,” siger Shaun Russell.

Hos Danske Bank er der stor respekt for virksomhedens dedikation og ikke mindst deres evne til at lytte. For selv om banken først og fremmest er en finansiel sparringspartner, så bliver der også produceret en stor mængde analyser og indsigter, der kan hjælpe virksomhederne bedre på vej. Hvis de altså vil gøre brug af dem.
I stedet for at sole sig i successen, så vil de hele tiden blive bedre og stræber konstant efter at gøre en forskel.Lise Svankjær Nielsen, Senior Relationship Manager i Danske Bank

”Det der har imponeret mig mest i forhold til Skandinavisk er deres evne til at tage imod råd og ikke mindst være nysgerrig på andres input. Det gælder blandt andet vores analyser og ikke mindst dialogen om deres strategi og forretningsplan, hvor vi har prøvet at finde elementer, der kunne være en inspiration for dem. Samtidig er de meget åbne i alt, hvad de gør. De lægger alle kort på bordet og viser hvor de gør en forskel, og ikke mindst hvor de kunne gøre det bedre. I stedet for at sole sig i successen, så vil de hele tiden blive bedre og stræber konstant efter at gøre en forskel,”  siger Lise Svankjær Nielsen, der er Senior Relationship Manager i Danske Bank.

OM SKANDINAVISK

  • Grundlagt i København i 2012, uafhængig og ejerstyret
  • Vinder af 3 på hinanden følgende priser for Børsen Gazelle-vækst
  • Fås i over 40 lande - Storbritannien og Kina er de største eksportmarkeder
  • Mere end 12 nationaliteter blandt teamet bag Skandinavisk
  • Grundlæggende medlem af B Corp Beauty Coalition

Mere om Skandinavisk