Del

Sådan køber du en virksomhed

Når du skal foretage et virksomhedsopkøb, er der en række trin, du skal igennem. Her er en guide til det

  • 1. Vælg den rette virksomhed

    1. Vælg den rette virksomhed

    Det siger næsten sig selv, men det afgørende første skridt er at vælge den rette virksomhed at forsøge at købe. Her er det vigtigt, at du hele tiden har din grundlæggende forretningsplan og -strategi in mente, når du kigger på mulige opkøbsmål. 

    På den måde kan du sikre, at du vælger ud fra de rigtige kriterier. En god virksomhed kan se attraktiv ud, men være et dårligt match for din virksomhed.

    Corporate Finance

    Overvejer du at købe eller sælge virksomhed? Eller går du med tanker om at udbyde aktier i virksomheden? Vores Corporate Finance-hold kan tilbyde rådgivning i forbindelse med børsnoteringer, aktieudbud, private placeringer af aktier og aktietilbagekøb.

    Kontakt din rådgiver og hør mere om, hvordan vi kan hjælpe dig med Corporate Finance.

  • 2. Undgå at blive forelsket under de indledende forhandlinger

    2. Undgå at blive forelsket under de indledende forhandlinger

    Når du har fundet en virksomhed til salg, der matcher din virksomhed, begynder de indledende forhandlinger. Her er det vigtigt, at du har en klar stop/loss-strategi, hvilket på jævnt dansk betyder, at du på forhånd skal beslutte, hvor meget du maksimalt vil betale. Den grænse skal du overholde. Du skal med andre ord undgå at blive forelsket i en virksomhed og altid være klar til at forlade forhandlingsbordet. Også selvom noget af forarbejdet så er spildt.

    I denne fase er det vigtigt at huske hvilken rolle, de forskellige aktører omkring handlen spiller. Ligesom ejendomsmægleren, du køber et hus af, vil en virksomhedsmægler også typisk være sælgers mand. Det er sælger, der har hyret virksomhedsmægleren, som kun kan se frem til provision, hvis handlen bliver til noget. Det er derfor et helt andet incitament, end din virksomhed er drevet af.

    Når opkøbsmålets pris skal forhandles, skal du være bevidst om, at der findes to typer værdi: Den finansielle og den strategiske. Den finansielle værdi bestemmes typisk ud fra indtjening og cash flow. Den forhandling sker med andre ord ud fra ret objektive kriterier. Når det kommer til den strategisk værdi, altså hvor meget merværdi handlen kommer til at tilføre det købende selskab, så bliver det mere hypotetisk. Det er ofte her, der opstår uenighed i forhandlingerne, for hvor meget er de potentielle synergier, som ligger til grund for business casen, værd? 

    Det kan man ikke give nogen generel tommelfingerregel for, men det er som købende part værd at være bevidst om, at det er op til én selv efterfølgende at skabe den strategiske værdi. Spørgsmålet er så typisk, om man også skal betale for det ved opkøbet?

    Når køber og sælger er overordnede enige om en pris, underskriver I et Letter of Intent, der giver dig som køber eksklusivitet i en periode.
  • 3. Due diligence og forhandlinger

    3. Due diligence og forhandlinger

    Due dilligence er et udtryk, der dækker over en gennemgang af bøgerne i den virksomhed, der skal købes. Der er typisk både en økonomisk og en juridisk due dilligence, så køber selv kan danne sig et indtryk af regnskaberne og af, hvilke juridiske forpligtelser, virksomheden har. Dertil kan komme en forretningsmæssig due dilligence, hvor den købende virksomhed – eventuelt med hjælp fra strategikonsulenter – foretager en gennemgang af virksomhedens forretning.

    Inden due dilligence bør du afklare dine prioriteter. Hvad er væsentligt, hvad er afgørende, og hvad er mindre væsentligt? På den måde kan du nemmere navigere i de informationer, der kommer frem og træffe de rigtige beslutninger ud fra dem.

    Som køber kan due dilligence udgøre en mulighed for at genforhandle prisen, idet den øgede mængde information typisk vil vise noget, man ikke på forhånd vidste.

    Tre tips til opkøb

    Kemi betyder noget
    Selvom et opkøb i teoriens verden er en ganske rationel begivenhed, skal man ikke undervurdere de følelser, der kan ligge i det. Især hvis sælger selv har stiftet virksomheden, eller den har været i familiens eje i generationer, betyder kemi og de menneskelige relationer meget. Det må du ikke undervurdere som køber, hvis du vil give dig selv de bedste forudsætninger for at lykkes med et opkøb til en god pris.

    Spar ikke på forberedelsen
    Vi nævner det i vores guide til forberedelsesfasen, men det tåler en gentagelse: Et opkøb handler ikke bare om at se en mulighed og skrive en check. Hvis du vil give din virksomhed de bedste forudsætninger for at lykkes med et opkøb, kræver det grundig og struktureret forberedelse med hjælp fra gode rådgivere. Det kan blive dyrt senere at spare i starten.

    Vær altid klar til at stoppe processen
    Dette er nævnt i vores guide til selv opkøbsfasen, men det er relevant i hele opkøbsprocessen: Du skal altid være klar til at stoppe processen. Uanset, om det er i starten af forberedelsen eller undervejs i realitetsforhandlingerne, skal du være åben for at droppe projektet, hvis udviklingen tilsiger det. Man kan ofte have en tendens til at blive forblændet af muligheden for at foretage et opkøb - og denne tendens forstærkes, jo længere du kommer i processen. Det kan føre til forkerte og dyre beslutninger.

  • 4. SPA og afsluttende forhandlinger

    4. SPA og afsluttende forhandlinger

    Hvis gennemgangen af bøgerne fører til enighed om en endelig pris, udarbejdes selve kontrakten på virksomhedshandlen, i fagsprog en Share Purchase Agreement eller SPA. Det er typisk et ret omfattende dokument med den præcise juridiske definition af, hvad der handles, og hvordan. 

    Sælgers advokat laver et oplæg, som den købende virksomheds advokat så skal forholde sig til. Der vil ofte være en del modspil på oplægget, idet sælgers advokat typisk vil forsøge at lave en aftale, der er så fordelagtig for sælger som muligt. Her er det som køber ekstremt vigtigt, at du har en god advokat, der kan varetage dine interesser og sikre, at du ikke skriver under på noget, der betyder ubehagelige overraskelser senere.
  • 5. Underskrift, champagne og kransekage

    5. Underskrift, champagne og kransekage

    Når der er opnået enighed om købsaftalen, er det tid til at skrive under og overføre pengene.

    Det markerer afslutningen på en lang proces med mange implicerede, og det kan fejres med champagne og kransekage.

    Du er nu ejer af en ny virksomhed. Nu begynder det hårde arbejde med at skabe værdi for købet. Det kan du læse meget mere om i vores guide til opfølgningsfasen.
    Du kan læse andre guides til at foretage opkøb på disse sider:
    Et opkøb starter med din egen forretning
    Forløs værdien af dit opkøb