Opret overførsel til en udenlandsk konto
Du opretter en overførsel til udlandet, når virksomheden vil overføre et beløb fra jeres egen konto til en konto i et andet land - også selv om det er en konto i en af vores egne banker i udlandet.
-
Opret overførsel i Netbank Erhverv
Sådan gør du - kort fortalt
- Log på Danske Netbank Erhverv og gå til 'Overfør til udlandet'
- Vælg den ønskede konto
- Vælg 'Overførselstype'
- Indsæt beløb og vælg møntsort
- Vælg 'Omkostningsfordeling'
- Udfyld felterne og klik på 'Næste'
- Udfyld felterne og klik på 'OK'
- Indtast din adgangskode og klik på 'Godkend'
-
Opret overførsel i District
Sådan gør du -
Opret overførsel med formular
- Download formular til bestilling af overførsel til udlandet
- Udfyld formularen
- Send den til din afdeling. Find din afdeling
Bemærk- Du finder adresseoplysninger på den konkrete afdelings side. For at finde ønsket afdeling, søg på postnummer eller by.
- Delte omkostninger: Vi anbefaler, at du og modtager deler omkostningerne, så du betaler omkostningerne i Danmark, og modtageren betaler omkostningerne i udlandet.
- IBAN: Når du oplyser et IBAN, forbeholder vi os ret til at finde modtagerens bank direkte fra dette nummer. Vi er uden ansvar for, at det IBAN, du oplyser, ikke tilhører den modtager, du oplyser. Oplyser du både IBAN og SWIFT/BIC, og stemmer de ikke overens, går IBAN forud, når vi vælger hvilken bank, pengene skal sendes til.
-
Tidsfrister
Når du opretter betalinger i District, afgør tidsfristerne, hvornår pengene bliver sendt til modtageren.
Læs om bankens generelle tidsfrister for betalinger i lokal og udenlandsk valuta
Bemærk
Den hurtigste og billigste betalingstype: Opretter I en standardoverførsel, som opfylder forudsætningerne for en EU-forordningsoverførsel, så ændrer vores system automatisk betalingstypen, så pengene bliver overført hurtigere, og så det bliver billigst muligt for jer.
-
SEPA-betalinger
Hurtigere betalinger i Europa
Overholder din overførsel til udlandet nedenstående krav, bliver den gennemført som en SEPA-betaling (EU-forordningsoverførsel). Det betyder at- alle betalinger inden for SEPA-området er tilgængelige for modtageren samme dag, hvis det er en bankdag
- betalinger, der foretages i weekender eller på helligdage vil være tilgængelige for modtageren næste bankdag
Sådan får du adgang til hurtigere betalinger
Som kunde behøver du ikke gøre noget. Ændringen sker helt automatisk, og dine betalinger i Europa kommer automatisk frem til modtageren samme bankdag. Husk blot, at vi skal have modtaget betalingen senest kl. 14 på en bankdag, for at den kommer frem samme dag.
Alle SEPA-betalinger skal opfylde følgende krav:- Betalingen skal ske inden for EØS-landene (EU-landene, Norge, Island og Liechtenstein)
- Modtagerbankens SWIFT-BIC (Bank Identifier Code) skal oplyses.
- Modtagerkontoens IBAN (International Bank Account Number) skal oplyses.
- Betalingen skal laves i euro.
- Afsender og modtager deles om omkostningerne, så hver betaler egne bankgebyrer.
- Afsenders og modtagers bank skal kunne ekspedere betalingen uden manuel behandling.
SEPA = Single Euro Payments Area -
IBAN og SWIFT/BIC
IBAN er dit internationale kontonummer og står for International Bank Account Number. SWIFT-adressen (også kaldt BIC) angiver, hvilken bank pengene skal overføres til. Ønsker du at modtage en betaling fra udlandet, skal du oplyse IBAN-nummeret på din konto og Danske Banks SWIFT-adresse.
IBAN i Danske Bank er på 18 tegn og består af landekode (DK), kontrolnummer (2 tegn), registreringsnummer (4 tegn) og kontonummer (10 tegn). Du finder dit IBAN-nummer i Business Online eller Netbanken under vilkår for den enkelte konto.
Danske Bank har- SWIFT-adressen: DABADKKK
- Postadresse: Danske Bank A/S, Bernstorffsgade 40, 1577 København V
Se hvilke lande der kræver IBAN og kontroller IBAN-nummer
Tjek et IBAN-nummer
Virksomhedens eget IBAN-nummer
Når du skal fakturere kunder i udlandet skal du oplyse din virksomheds IBAN-nummer. Du finder nummeret i District.
Tjek kreditors IBAN-nummer
Her kan du tjekke et IBAN-nummer, hvis du ikke er sikker på, at nummeret er rigtigt.
Kontrollen kan ikke bekræfte, om en bankkonto eksisterer, men du kan få bekræftet, om nummeret har det rigtige format i forhold til reglerne i det pågældende land.
Kontroller IBAN
Resultat
Nummeret er et korrekt IBAN
Nummeret er IKKE et korrekt IBAN!
Relaterede emner
- Ændring af LeverandørService-aftale
- Afvis eller slet en betaling i Betalingsservice
- Bestil indbetalingskort
- Betal indbetalingskort
- Betalingsserviceoversigt
- Checks
- Godkend betaling
- Ikke modtaget overførsel
- Kopier en betaling
- Lande der kræver IBAN
- Opret Betalingsserviceaftale
- Opret kontooverførsel
- Opret LeverandørService-aftale
- Oprettelse af Kreditornummer
- Ret ekspederet overførsel
- Ret eller slet fremdateret overførsel til udlandet
- Slet eller rediger en kontooverførsel
- Slet LeverandørService-aftale
- Slut med checks fra 2017
- Valutakonto