At genanvende emballage, der ellers ville ryge i skraldespanden, er vigtigt for at lykkes med at mindske vores Co2-aftryk og passe på klodens ressourcer. Men det er også rigtigt svært! Med næsten 800 kg. affald om året per dansker er Danmark desværre et af de EU-lande, som skaber allermest husholdningsaffald per indbygger. Det viser triste tal fra EU's statistikbureau Eurostat.

Men det skal være slut med, at brugt emballage bliver høvlet i en vilkårlig skraldespand og går op i røg på den nærmeste forbrændingsanlæg. I hvert fald hvis det står til den danske emballageproducent Plus Pack.

”Vores mission er at transformere emballageindustrien, så emballage kan blive genanvendt. Og 88 procent af vores salg består nu af produkter i materialer, der er lette at genanvende!” siger Maria Møllegård Schmidt, Marketing Manager hos den fynske emballageproducent.



Maria Møllegaard har siden 2017 siddet som Marketing Manager hos Plus Pack. Hun kommer med en stærk kommerciel og brandmæssig baggrund fra bl.a. Rynkeby. Foto: Plus Pack.


Ambitiøst mål

Udover at ville reducere verdens bjerge af emballageaffald, lancerede Plus Pack i 2022 en ny strategi bygget på cirkulære principper, der nok kan give mange virksomheder sved på panden: ”Hele vores virksomhed satser på at være CO2-neutral i vores egne processer, ” siger Maria Møllegård Schmidt. Det er et ambitiøst mål, men Plus Pack har en plan…


Data, data, data

”Vi er meget fakta- og datadrevne, også når det gælder arbejdet med bæredygtighed,” siger Maria Møllegård Schmidt, og lister op, hvad virksomheden måler på hver eneste uge:

  • ”Vi måler på andelen af cirkulært salg, det vil sige hvor stor en del af de produkter, vi sælger, der er designede til at blive genanvendt
  • Vi måler vores fabrikkers co2-udledning
  • Ressourceeffektiviteten i vores produktion
  • Mængden af restaffald i vores produktion
  • Og strømforbruget måles konstant, så vi løbende kan holde det nede, og finde ud af, hvad der er i vejen, hvis det stikker af.”

”Data og partnerskaber er nøglen til den grønne omstilling”

Sådan lyder det fra Cecilia Bonefeld-Dahl, som er direktør i den europæiske brancheorganisation DIGITALEUROPE.
”Der er et stort potentiale i at bruge data aktivt til at fremme den grønne omstilling,” siger hun, og påpeger at især SMV’er går glip af muligheder.

Hun fremhæver også partnerskaber som et vigtigt skridt mod mere bæredygtighed:
”Det handler om at arbejde på tværs af ens supply chain og sammen med leverandører for at finde ud af hvordan man kan skabe en grønnere produktion og en grønnere service,” siger hun.

Men hvad kan man helt konkret gøre som SMV, hvis man gerne vil bruge data og partnerskaber til at blive mere bæredygtig? Vi har spurgt fynske Plus Pack som gør begge dele.

Arbejder sammen med konkurrenter

I kampen for mere bæredygtighed og mindre affald har Plus Pack slået sig sammen med nogle, de normalt konkurrerer benhårdt imod - nemlig deres egne konkurrenter. Det skete i regi af brancheorganisationen Plastindustrien:

”I 2019 var vi en stor gruppe af interessenter, altså retail handel, NGO’er, producenter med flere, som gik sammen og udviklede en designguide for plastemballage, der skal kunne genanvendes. Vi blev f.eks. enige om kun at anbefale nogle få typer plast til de produkter, der skal kunne genanvendes, hvilket gør det meget nemmere for dem, der skal tage imod emballagen, at skabe et system. Når vi sammen skaber fælles standarder, står vi meget stærkere og kan rykke hurtigere. Det er et netværk, vi har holdt fast i, og vi reviderer løbende vores fælles brancheanbefalinger.”



Plus Pack blev grundlagt i 1914 i Odense og er ejet af Haustrup-familien. Virksomheden beskæftiger i dag rundt regnet 200 medarbejdere. Foto: Plus Pack.


Ny lagerhal kan selvfølgelig også genbruges

Og så er der Plus Packs nye lagerhal på 4200 kvadratmeter: Forestil dig et gigantisk legosæt med solceller på taget. Det med ’legosæt’ kalder vist på en forklaring:
”Vi må jo hele tiden tage vores egen medicin. Når vi sælger genanvendelige produkter og gerne vil inspirere vores kunder til at vælge cirkulære materialer og produkter, skal vi også selv leve efter de principper – så derfor er lagerhallen bygget efter cirkulære principper.”

Og med ’cirkulære principper’ menes ikke, at lagerhallen er rund:

”Det betyder, at hvis vi engang ikke kan bruge lagerhallen længere i dens nuværende form, så kan den blive skilt ad i moduler og genbrugt til et andet formål. Og så har vi investeret i tagdækning, der opsuger CO2 fra luften, og vi har monteret solpaneler – ikke kun på den nye bygning, men på hele hovedkontoret. Solpanelerne gør at vi regner med at kunne producere cirka 30 procent af vores egen energi!”

Finansiering af jeres grønne omstilling

Mange virksomheder er interesserede i at bidrage til den grønne omstilling. Men ofte kræver det investeringer at gribe de grønne muligheder.

 Sådan kan I få hjælp til at finansiere den grønne omstilling i jeres virksomhed