Del

En fejlansættelse kan koste over en kvart million

At finde de rigtige medarbejdere er essentielt for de fleste virksomheder. En fejlrekruttering kan nemlig hurtigt koste virksomheden op til 300.000 kr. For at undgå fejlansættelser er det derfor vigtigt ikke kun at have fokus på faglighed. Profil og personlighed har fået langt større betydning, lyder det fra ekspert.

Den meget omtalte Joe and the Juice kæde deler vandene – enten kan man lide det, eller også hader man det. Men set ud fra et medarbejderrekrutteringssynspunkt har kæden taget fat om hornene på en tendens, vi kommer til at se fremover. De ansatte i juicekæden er ikke kun unge, flotte fyre, der har tatoveringer op ad armene og en kasket på hovedet – de er ambassadører for det brand, virksomheden gerne vil promovere.

Det mener Jakob Stengel, der er Managing Partner i headhunterfirmaet Case Rose | InterSearch. Han mener, at medarbejdere generelt spiller en langt større rolle end før, da kunderne i højere grad identificerer den enkelte medarbejder med den virksomhed, han eller hun arbejder for.

"Virksomheder skal være klar over, at medarbejdere ikke blot er ansatte, men fungerer som ambassadører for hele foretagenet. Derfor er personlighed blevet en faglig egenskab de senere år."

- Jakob Stengel, Managing Partner i headhunterfirmaet Case Rose | InterSearch
”Den enkelte medarbejders impact på kunderne betyder langt mere for oplevelsen af virksomheden, end den gjorde før. Nu er det for eksempel ikke nok for kunderne, at de snakker med en anonym kundeservicemedarbejder – de vil vide helt præcis, hvem de har talt med. Virksomheder skal være klar over, at medarbejdere ikke blot er ansatte, men fungerer som ambassadører for hele foretagenet. Derfor er personlighed blevet en faglig egenskab de senere år,” siger Jakob Stengel og fortsætter.

”Kunderne kan dele deres brugeroplevelse med hele deres netværk gennem en app eller hjemmeside. Det er nemmere end nogensinde før at anmelde en virksomhed ud fra den oplevelse, man har fået. Hvis medarbejderen yder en god eller dårlig service, spreder nyheden sig hurtigt.”

Seks gode råd til at finde den rigtige medarbejde

  1. Lav en klar job- og personbeskrivelse
  2. Inkluder andre medarbejdere i processen
  3. Brug LinkedIn som indledende screeningsværktøj og vær synlig i relevante LinkedIn-grupper op mod en ansættelse
  4. Tag ikke den første og bedste - rekruttering af nye medarbejdere kan tage op til 6 måneder
  5. Overvej tests - der findes nemlig forskellige typer tests, man benytter i sammenhæng med medarbejderrekruttering. Personlighedstests bruges ofte i de indledende faser
  6. Ved at benytte et rekrutteringsbureau kan virksomheder spare mellem 50 – 90 % af den tid, de selv ville have brugt på rekruttering

LinkedIn kun som researchværktøj
En undersøgelse fra Syddansk Universitet viser, at en fejlansættelse let kan komme til at koste virksomheden op i mod 200.000-300.000 kr. Det er derfor vigtigt for navnlig små og mellemstore virksomheder at ansætte den helt rigtige profil til jobbet – gerne i første hug. Og her er LinkedIn begyndt at spille en større rolle. I 2011 benyttede tre pct. af danske virksomheder LinkedIn som rekrutteringskanal. I dag er det tal vokset til 34 pct., viser en nylig undersøgelse fra konsulenthuset Ballisager. Rapporten viser også, at knap hver tredje virksomhed har prøvet at ansætte en medarbejder udelukkende via LinkedIn.

Ifølge Jakob Stengel er LinkedIn et godt rekrutteringsværktøj. Men det må aldrig erstatte de dybdegående samtaler og screeningsprocesser, der går forud for en ansættelse. Specielt med tanke på, hvor vigtig den personlige profil er i disse år.

”LinkedIn er rigtig godt til at vedligeholde netværk og lave indledende research på en potentiel kandidat. Den erfaringsmæssige baggrund kan LinkedIn for eksempel bidrage til at kaste lys over. Men det kan aldrig erstatte den personlige kontakt. Et grundigt ansættelsesforløb inkluderer derfor ofte, at man vurderer potentielle medarbejdere ud fra deres attitude, indstilling, personlighed,” siger Jakob Stengel.

Tilmeld dig nyhedsbrevet Danske Business

Danske Business er Danske Banks nyhedsbrev til erhvervskunder. Det udkommer fire til seks gange om året og er lavet til dig, der søger efter nye muligheder for at udvikle din virksomhed. 

Tilmeld dig her

Andre har også set


Få alle fordelene i dag. Bliv kunde i Danske Bank.