Del

Glem stjernenavnene til din kommende bestyrelse

At etablere en professionel bestyrelse kan for mange små og mellemstore virksomheder være afgørende for at tage næste skridt i virksomhedsstrategien. Men glem de tunge navne og fokuser i stedet på en begavet rekrutteringsproces, hvor målsætningen er at få relevante profiler om bord, lyder anbefalingen fra ekspert.

Som virksomhedsejer i en lille eller mellemstor virksomhed kan det være svært at tage næste skridt mod eventuel ekspansion eller yderligere vækst. Ved at etablere en professionel bestyrelse kan man få de afgørende kompetencer og sparring inden for eksempelvis salg, markedsføring, økonomi eller ledelse, der fører virksomheden op på næste hylde.

Udover at en bestyrelse sikrer virksomheden bredere viden og kompetencer og dermed giver større sikkerhed i vigtige strategiske beslutninger, sender man også et stærkt signal til omverdenen.

”En bestyrelse har stor signalværdi over for kunder, leverandører og samarbejdspartnere. Det har stor betydning, når man skal bedømme virksomheden, som pludselig fremstår meget professionel. Virksomheden får også større goodwill i banken, som ofte er mere tilbøjelig til at finansiere eventuelle nye tiltag, hvis de kan se, at der sidder en række stærke profiler i bestyrelsen,” siger Jakob Stengel, der er Managing Partner i headhunterfirmaet Case Rose | InterSearch.

Sammensætningen skal afspejle virksomheden
Mens bestyrelsesmedlemmer ofte kan være med til at skabe vækst, udvikling samt sikre at man handler i overensstemmelse med den overordnede strategi, så skal virksomhedsejeren også være klar til at afgive indflydelse. Bestyrelsesmedlemmer i navnlig små og mellemstore virksomheder er nemlig tættere på hverdagen og den daglige drift sammenlignet med større virksomheder. Derfor er det en god ide, at forventningsafstemme med kommende bestyrelsesmedlemmer omkring bestyrelsens funktion. Men først og fremmest skal man sørge for at få fingrene i de rigtige profiler og skabe den rette sammensætning på bestyrelsesposterne.

”At gå efter højtprofilerede navne i stedet for personer, der passer ind i strategien, er en af de gængse børnefejl, mange virksomheder begår. Nogle gange går firmaer efter et bestemt navn, der har et godt ry eller en bestemt kompetence. Men som virksomhed skal man sørge for, at bestyrelsen er sammensat ud fra de kompetencer, man har brug for, mens de skal afspejle virksomhedens strategi – både her og nu og i fremtiden,” siger Jakob Stengel.

Seks gode råd til at finde den rigtige medarbejde

  1. Lav en klar job- og personbeskrivelse
  2. Inkluder andre medarbejdere i processen
  3. Brug LinkedIn som indledende screeningsværktøj og vær synlig i relevante LinkedIn-grupper op mod en ansættelse
  4. Tag ikke den første og bedste - rekruttering af nye medarbejdere kan tage op til 6 måneder
  5. Overvej tests - der findes nemlig forskellige typer tests, man benytter i sammenhæng med medarbejderrekruttering. Personlighedstests bruges ofte i de indledende faser
  6. Ved at benytte et rekrutteringsbureau kan virksomheder spare mellem 50 – 90 % af den tid, de selv ville have brugt på rekruttering

Klog rekrutteringsproces er afgørende
Selvom bestyrelsesmedlemmer i små og mellemstore virksomheder ofte kræver et honorar på mellem 50.000 og 120.000 kr., så er pengene ifølge Jakob Stengel givet godt ud. Udover signalværdien og kompetencetilførelsen er bestyrelsesmedlemmer, ifølge Jakob Stengel, virksomhedens bedste ambassadører og billigste konsulenter. Af samme årsag er det derfor essentielt, at man tager sig den nødvendige tid i rekrutteringsforløbet, så man finder de rigtige profiler.

”Først og fremmest er det vigtigt at afdække virksomhedens branche og markedssituation og ikke mindst de områder, hvor man står svagest for derved at få tilført de kompetencer, som virksomheden har brug for. Dernæst kan man forhøre sig hos regionale væksthuse eller erhvervsråd i forhold til selve rekrutteringsprocessen. Der findes også konkrete hjemmesider, hvor potentielle bestyrelsesmedlemmer er opstillet. Men jeg mener, det er givet godt ud, hvis man hyrer professionel hjælp, da det åbner op for et helt andet netværk og forudgående screeningsproces. Det kan man spare penge på set over den lange bane,” afslutter Jakob Stengel.

Få rabat på juridiske dokumenter

Har du styr på, hvilke juridiske dokumenter du skal bruge når du skal sikre dig selv og din familie? Og ved du, hvordan du opretter vigtige dokumenter til etablering og drift af din virksomhed? Hvis ikke kan du heldigvis få hjælp hos Legaldesk.dk. Her får du den nødvendige information i et forståeligt sprog og en lang række dokumenter til både privat og erhverv. Det er nemt og hurtigt, og kunder i Danske Bank får desuden 20 % rabat, når de handler hos Legal Desk.

Du udløser rabatten ved at indtaste fire cifre i dit betalingskort fra Danske Bank, når du skal betale. Det er altså disse fire cifre, der er din rabatkode.

Læs mere om de forskellige juridiske udfordringer, som Legal Desk kan løse for dig på https://www.legaldesk.dk/danskebank.

Legaldesk.dk og Danske Bank
Legal Desk er en partner, som er uafhængig af Danske Bank, og virksomhedens rådgivning sker på Legal Desks ansvar.

Andre har også set


Få alle fordelene i dag. Bliv kunde i Danske Bank.