Del

Glem stjernenavnene til din kommende bestyrelse

At etablere en professionel bestyrelse kan for mange små og mellemstore virksomheder være afgørende for at tage næste skridt i virksomhedsstrategien. Men glem de tunge navne og fokuser i stedet på en begavet rekrutteringsproces, hvor målsætningen er at få relevante profiler om bord, lyder anbefalingen fra ekspert.

Som virksomhedsejer i en lille eller mellemstor virksomhed kan det være svært at tage næste skridt mod eventuel ekspansion eller yderligere vækst. Ved at etablere en professionel bestyrelse kan man få de afgørende kompetencer og sparring inden for eksempelvis salg, markedsføring, økonomi eller ledelse, der fører virksomheden op på næste hylde.

Udover at en bestyrelse sikrer virksomheden bredere viden og kompetencer og dermed giver større sikkerhed i vigtige strategiske beslutninger, sender man også et stærkt signal til omverdenen.

”En bestyrelse har stor signalværdi over for kunder, leverandører og samarbejdspartnere. Det har stor betydning, når man skal bedømme virksomheden, som pludselig fremstår meget professionel. Virksomheden får også større goodwill i banken, som ofte er mere tilbøjelig til at finansiere eventuelle nye tiltag, hvis de kan se, at der sidder en række stærke profiler i bestyrelsen,” siger Jakob Stengel, der er Managing Partner i headhunterfirmaet Case Rose | InterSearch.

Sammensætningen skal afspejle virksomheden
Mens bestyrelsesmedlemmer ofte kan være med til at skabe vækst, udvikling samt sikre at man handler i overensstemmelse med den overordnede strategi, så skal virksomhedsejeren også være klar til at afgive indflydelse. Bestyrelsesmedlemmer i navnlig små og mellemstore virksomheder er nemlig tættere på hverdagen og den daglige drift sammenlignet med større virksomheder. Derfor er det en god ide, at forventningsafstemme med kommende bestyrelsesmedlemmer omkring bestyrelsens funktion. Men først og fremmest skal man sørge for at få fingrene i de rigtige profiler og skabe den rette sammensætning på bestyrelsesposterne.

”At gå efter højtprofilerede navne i stedet for personer, der passer ind i strategien, er en af de gængse børnefejl, mange virksomheder begår. Nogle gange går firmaer efter et bestemt navn, der har et godt ry eller en bestemt kompetence. Men som virksomhed skal man sørge for, at bestyrelsen er sammensat ud fra de kompetencer, man har brug for, mens de skal afspejle virksomhedens strategi – både her og nu og i fremtiden,” siger Jakob Stengel.

Bestyrelser i små og mellemstore virksomheder

  • Ofte mellem 3-7 medlemmer
  • Koster mellem 50.000 og 120.000 pr. år i små og mellemstore virksomheder
  • 10-20 pct. af danske SMV’er har bestyrelser 

Hvorfor have en bestyrelse?

  • Bedre muligheder for udvikling og vækst i virksomheden
  • Større netværk
  • Bedre konkurrencekraft
  • Nemmere at tiltrække investorer og samarbejdspartnere
  • Vær forberedt på at blive udfordret på dine evner og beslutninger
  • Det er ikke gratis – vurder hvor meget plads der i budgettet, inden du går i gang
  • Tid er penge – forvent at afsætte tid til rekrutteringsproces og afrapportering og møder med selve bestyrelsen

Klog rekrutteringsproces er afgørende
Selvom bestyrelsesmedlemmer i små og mellemstore virksomheder ofte kræver et honorar på mellem 50.000 og 120.000 kr., så er pengene ifølge Jakob Stengel givet godt ud. Udover signalværdien og kompetencetilførelsen er bestyrelsesmedlemmer, ifølge Jakob Stengel, virksomhedens bedste ambassadører og billigste konsulenter. Af samme årsag er det derfor essentielt, at man tager sig den nødvendige tid i rekrutteringsforløbet, så man finder de rigtige profiler.

”Først og fremmest er det vigtigt at afdække virksomhedens branche og markedssituation og ikke mindst de områder, hvor man står svagest for derved at få tilført de kompetencer, som virksomheden har brug for. Dernæst kan man forhøre sig hos regionale væksthuse eller erhvervsråd i forhold til selve rekrutteringsprocessen. Der findes også konkrete hjemmesider, hvor potentielle bestyrelsesmedlemmer er opstillet. Men jeg mener, det er givet godt ud, hvis man hyrer professionel hjælp, da det åbner op for et helt andet netværk og forudgående screeningsproces. Det kan man spare penge på set over den lange bane,” afslutter Jakob Stengel.

Tilmeld dig nyhedsbrevet Danske Business

Danske Business er Danske Banks nyhedsbrev til erhvervskunder. Det udkommer fire til seks gange om året og er lavet til dig, der søger efter nye muligheder for at udvikle din virksomhed. 

Tilmeld dig her

Andre har også set


Få alle fordelene i dag. Bliv kunde i Danske Bank.