Landbruget fylder, og hver dag bliver der på verdensplan ryddet store skovarealer for at gøre plads til fødevareproduktion. Samtidig søger flere og flere mennesker mod de store byer, og det betyder øget forurening, når produkterne fra landbruget skal transporteres til byerne. Men hvad nu hvis man kunne dyrke afgrøder indendørs i de store byer? Og ikke i små drivehuse, men i store industrihaller, hvor afgrøderne vokser i flere etager ved hjælp af lyset fra LED-lamper og en næsten automatiseret produktion?
"Virksomheden blev startet i frustration over den traditionelle produktionsmetode af fødevarer"
Anders Riemann, Stifter af Nordic Harvest

Den ide rumsterede i hovedet på Anders Riemann tilbage i 2015, og efter et år med research blev de første spæde skridt til virksomheden Nordic Harvest taget. Anders Riemann er egentlig tidligere analytiker i Saxo Bank, men frustrationen over klimaudfordringerne og ikke mindst en ambition om selv at gøre mere fødte ideen, der i dag er en realitet.


Hvis klimakampen blev ført an af Anders Riemann, så ville alle mennesker bo i byer om 50 år. Selv vores grøntsager ville gro i højhuse for at gøre plads til mere skov.


Højere fødevaresikkerhed

Hver dag året rundt høster Nordic Harvest produkterne i deres store industrihal på 14 etager, og virksomheden leverer blandt andet icebergsalat, blandt grøn salat, romaine salat, rucola og forskellige krydderurter til Føtex og Bilka.

”Virksomheden blev startet i frustration over den traditionelle produktionsmetode af fødevarer. Selve produktionsmetoden er bæredygtig, da den modsat traditionelle dyrkningsmetoder ikke påvirker miljøet eller klimaet. Samtidig er slutproduktet langt sundere for forbrugeren, har højere fødevaresikkerhed og tilmed forsyningssikkerhed,” siger Anders Riemann, der er stifter af Nordic Harvest.


Omstilling med store muligheder

Og selv om udvalget indtil videre består af forskellige salater, så er der potentiale for meget mere. For den grønne omstilling er i fuld gang, og med stigende krav følger der også nye og store muligheder. Den etablerede måde at gøre tingende på er nemlig under pres, og hvis forandringen ikke bliver grebet vil det føre til nye producenter med nye måder at gøre tingende på. Og det er sådan en producent, Nordic Harvest ønsker at være.
"Vi bruger 250 gange mindre vand end tilsvarende produktion på mark"
Anders Riemann, Stifter

”Vi ser den grønne omstilling som en kæmpe omstilling af samfundet, hvor der er enorme forretningsmæssige muligheder i at etablere nye industrier og bruge den teknologi der allerede er tilgængelig. Der vil være mange traditionelle virksomheder der ikke har innovationskraft nok til at omstille sig og derfor langsomt vil dø, mens nye innovative virksomheder vil tage over. Lidt lige som Blockbuster og Netflix eller benzindrevne biler og elbiler,” fortæller Anders Riemann.
ccfb33ec-e567-41f7-8965-fafc3508431d

Flere fordele

Fordelene ved vertikalt landbrug er da også mange, hvor det ikke bare handler om, at arealet er 250 gange mindre end en tilsvarende produktion på en mark. Det handler også om, at man bedre kan effektivisere produktionen, når man har kontrol over den fra a til z.

”Vi bruger ikke sprøjtegifte, udleder ikke overskudsgødning til åer og vandløb, brugere udelukkende strøm fra off-shore vindmøller, recirkulerer alt vand og bruger derfor 250 gange mindre vand end tilsvarende produktion på mark, bruger 60% mindre gødning end tilsvarende produktion på mark og giver vores afgrøder fotosyntese på de tidspunkter af døgnet, hvor forbrugeren ikke efterspørger strømmen og er derfor den perfekte symbiose med den fortsatte udbygning af vindmølleparker. Power-to-Food,” påpeger Anders Riemann.


Krydderurter så langt øjet rækker. Og ifølge Nordic Harvest vil det ikke kræve mere end et areal svarende to 20 fodboldbaner for at kunne forsyne Danmark med salater og krydderurter.


Den dyre strøm

Men i en energikrise med markante stigninger på elprisen er der pludselig en ny udfordring, når nu afgrøderne bliver dyrket indendørs og derfor af afhængig af kunstigt lys. Nordic Harvest bruger dog stadig solen aktivt i form af solceller, og det er med til at reducere energiforbruget og holde udgifterne nede.

”Vi optimerer vores forbrug af strøm, ved at installere solceller på taget og kun dosere fotosyntese i de timer, hvor forbrugeren ikke efterspørger strømmen. Dvs. implementere intelligent Power-to-Food. Samtidig leder vi hele tiden efter den mindst belastende emballage til vores produkter, som samtidig kan beskytte produktet og sikre den lange holdbarhed, så der bliver mindst muligt madspild,” fortæller Anders Riemann.


20 fodboldbaner

Næste skridt er at udbygge farmen i Taastrup, så den kan producere fire gange så meget. Pt. er produktionen solidt funderet på at dyrke salat og krydderurter, og der er potentiale for at gøre Danmark selvforsynende på netop disse produkter. Faktisk har Nordic Harvest beregnet, at det blot ville kræve produktionen på et areal svarende til 20 fodboldbaner for at gøre Danmark selvforsynende på salater og krydderurter.


14 etager i højden – og det er bare starten. Ambitionerne rækker nemlig højere end de 14 etager i Taastrup. Ambitionerne om at øge produktionen strækker sig nemlig ud over landets grænser.

”Hvis det lykkes at vokse sig store nok og overtage en betydelig del af efterspørgslen fra forbrugeren, vil det være muligt at omlægge landbrugsarealer tilbage til deres oprindelige formål, nemlig skove. Det er således vores mission at bygge den ”infrastruktur”, der kan støtte fremtidige generationer i at bo i byer og samtidig have fødevareproduktionen i byerne, som en del af infrastrukturen. På denne måde kan der skabes en meget bedre balance ved at menneskerne boer i byer, mens naturen uden for byerne kan få lov til at passe sig selv,” lyder det fra Anders Riemann.

Ambitionerne strækker sig også ud over Danmarks grænser, men sådan en ekspansion kræver kapital, og her har samarbejdet med Danske Bank spillet et vigtig rolle, og hos Nordic Harvest håber man, at det vil fortsætte sådan fremover.

”Danske Bank er vores finansielle partner og har eksempelvis hjulpet med at lave en aftale med Vækstfonden og også hjulpet med at sætte os i kontakt med investorer. Samarbejdet med Danske Bank skulle gerne føre til at banken er vores faste partner, når vi skal ekspandere til de øvrige Nordiske lande og i forbindelse med etableringen af flere produktionssteder, og på den måde hjælpe os til at indfri vores potentiale,” siger Anders Riemann