ESG er for alvor kommet på dagsordenen for mange virksomheder. For nogle er omstillingen mod en mere bæredygtig verden en mulighed, mens den for andre betyder nye risici.
For bedre at kunne hjælpe virksomhederne med at navigere i den udfordring har Danske Bank for nylig haft 335 antal erhvervsrådgivere på skolebænken i ESG, hvor et af målene var at skabe et større kendskab til virksomhedernes udfordringer i forhold til bæredygtighed.
For arbejdet med ESG byder nemlig på muligheder, men også risici, som både virksomhed og bank skal være opmærksomme på.
”Bæredygtighed handler for virksomheder om både risiko og konkurrencedygtighed, og det gælder både for Danske Bank og vores kunder. Derfor har vi en stor interesse i at hjælpe vores kunder godt på vej ved at gøre dem opmærksom på hvad der vil påvirke dem af krav fra både bank, lovgivning og egne kunder, men også at give dem sparring til at komme i gang, så vi kan hjælpe dem med at omstille deres forretning. Både for deres egen skyld så de er konkurrencedygtige, men også for at vi som bank har en sund og stærk portefølje fremadrettet,” siger Christina Graversen Krath, head of Sustainability Advisory i Danske Bank.
Større forståelse
Konkret bestod træningen i en introduktion i, hvorfor bæredygtighed er vigtigt for virksomheder, men der var også et mere dybdegående dyk ned i arbejdet med reduktion af CO2 og virksomhedernes arbejde med rapportering af deres CO2-udledning.
Endelig blev der arbejdet med at skabe en større forståelse for, hvordan virksomheder kan arbejde med bæredygtighed.
”Vores erhvervsrådgivere skal bruge den viden, de får på ESG-træningen, til at kunne tage en mere konkret og værdiskabende dialog med vores kunder om den bæredygtige omstilling, og hvordan den påvirker deres virksomhed, og ikke mindst hvad de kan gøre for at handle på den,” siger Christina Graversen Krath.
Og træningen betyder, at man som rådgiver nu er bedre klædt på til møderne med kunderne.
”Jeg har fået mere konkrete værktøjer, som Jeg kan bruge i min kundedialog. Mine kunder er på meget forskellige stadier i forhold til ESG og bæredygtighed. Nogle er meget langt, og nogle ved dårligt nok, hvordan de skal komme i gang, og her hjælper det, at man kan fortælle, hvad banken har af klimaplaner, og hvad man som virksomhed kan gøre mere konkret i forhold til at arbejde med en plan for deres ESG,” fortæller Annalise Offersgaard, Relationship Manager i Danske Bank.
For bedre at kunne hjælpe virksomhederne med at navigere i den udfordring har Danske Bank for nylig haft 335 antal erhvervsrådgivere på skolebænken i ESG, hvor et af målene var at skabe et større kendskab til virksomhedernes udfordringer i forhold til bæredygtighed.
For arbejdet med ESG byder nemlig på muligheder, men også risici, som både virksomhed og bank skal være opmærksomme på.
”Bæredygtighed handler for virksomheder om både risiko og konkurrencedygtighed, og det gælder både for Danske Bank og vores kunder. Derfor har vi en stor interesse i at hjælpe vores kunder godt på vej ved at gøre dem opmærksom på hvad der vil påvirke dem af krav fra både bank, lovgivning og egne kunder, men også at give dem sparring til at komme i gang, så vi kan hjælpe dem med at omstille deres forretning. Både for deres egen skyld så de er konkurrencedygtige, men også for at vi som bank har en sund og stærk portefølje fremadrettet,” siger Christina Graversen Krath, head of Sustainability Advisory i Danske Bank.
Større forståelse
Konkret bestod træningen i en introduktion i, hvorfor bæredygtighed er vigtigt for virksomheder, men der var også et mere dybdegående dyk ned i arbejdet med reduktion af CO2 og virksomhedernes arbejde med rapportering af deres CO2-udledning.
Endelig blev der arbejdet med at skabe en større forståelse for, hvordan virksomheder kan arbejde med bæredygtighed.
”Vores erhvervsrådgivere skal bruge den viden, de får på ESG-træningen, til at kunne tage en mere konkret og værdiskabende dialog med vores kunder om den bæredygtige omstilling, og hvordan den påvirker deres virksomhed, og ikke mindst hvad de kan gøre for at handle på den,” siger Christina Graversen Krath.
Og træningen betyder, at man som rådgiver nu er bedre klædt på til møderne med kunderne.
”Jeg har fået mere konkrete værktøjer, som Jeg kan bruge i min kundedialog. Mine kunder er på meget forskellige stadier i forhold til ESG og bæredygtighed. Nogle er meget langt, og nogle ved dårligt nok, hvordan de skal komme i gang, og her hjælper det, at man kan fortælle, hvad banken har af klimaplaner, og hvad man som virksomhed kan gøre mere konkret i forhold til at arbejde med en plan for deres ESG,” fortæller Annalise Offersgaard, Relationship Manager i Danske Bank.
a58e230d-1de6-4e7b-9961-377f564d68e4