Derfor stiller vi spørgsmål og beder om legitimation

I Danske Bank har vi stort fokus på at bekæmpe økonomisk kriminalitet. Det mærker du også som kunde. Som alle andre banker i EU har vi nemlig pligt til at følge de såkaldte ”Kend din kunde-regler”, der betyder, at vi skal kunne dokumentere, hvem vores kunder er, og at vi forstår, hvordan de bruger banken. 

Vi ved, at det kan føles lidt besværligt eller måske ligefrem irriterende, når vi beder om oplysninger og/eller en kopi af din legitimation. Men ligesom sikkerhedskontrollen i lufthavnen giver alle de rejsende en tryg rejse, så er det både nødvendigt og til alles bedste, at vi efterlever reglerne og løbende opdaterer oplysningerne om vores kunder.

Husk at opdatere dine oplysninger via din mobil- eller netbank

Har du fået vores besked om opdatering af vigtige oplysninger i din mobil- eller netbank? Så er det også dér, du skal opdatere dine oplysninger. 

89d3a9f3-00090249-d9cefb64
 

Hvad skal vi vide om vores kunder?

Vi har først og fremmest pligt til at dokumentere vores kunders identitet, dvs. typisk med en kopi af pas eller kørekort. Har vi ikke allerede en kopi af din legitimation, kontakter vi dig direkte. 

Hvis dit statsborgerskab ikke fremgår af vores oplysninger om dig, spørger vi også om det.

Vi skal også vide, om vores kunder er politisk eksponerede personer (PEP), eller om de har en tæt relation til en sådan. Du skal ikke selv gøre noget i denne forbindelse – vi henter selv oplysningerne via finanstilsynets offentligt tilgængelige lister over PEP. Hvad er PEP? Det kan du læse mere om i ”Spørgsmål og svar” nedenfor. 

Du kan også opleve, at vi med jævne mellemrum spørger dig om de produkter og services, du forventer at bruge hos os, dine forventninger til betalinger på din konto, dine løbende transaktioner – og om du f.eks. planlægger at indsætte kontanter på din konto eller overføre penge til udlandet.

Derudover er det et lovkrav, at vi bistår de danske og udenlandske skattemyndigheder med at registrere kunder, der er skattepligtige i andre lande end Danmark.

Hvad betyder det helt konkret for dig?

I praksis betyder det ikke det store for flertallet af vores kunder. I de fleste tilfælde har vi allerede de nødvendige oplysninger, men mangler vi oplysninger eller en kopi af din legitimation, så hører du selvfølgelig fra os. 

Du må regne med at blive kontaktet flere gange i løbet af din tid som kunde i Danske Bank. Det skyldes, at vi har pligt til at opdatere vores oplysninger om vores kunder med jævne mellemrum.

Er du blevet bedt om at uploade kopi af ID?

Vi kontakter dig, hvis vi mangler en kopi af dit ID.  

Upload kopi af ID

Spørgsmål og svar

  • Hvorfor skal du svare på spørgsmål og/eller vise legitimation?
    Hvidvaskloven kræver, at vi som bank skal have et godt kendskab til alle vores kunder. Det skal være med til at forebygge misbrug af det finansielle system. 

    Samtidig skal vores kendskab til kunderne gøre os i stand til at reagere, hvis en kunde selv foretager sig noget usædvanligt, eller hvis vi kan se, at der på andre måder foretages usædvanlige transaktioner via kundens konti. Vi har nemlig pligt til at underrette myndighederne, hvis der er mistanke om, at en transaktion ikke er lovlig. 

    Når vi kender hver enkelt af vores kunder og forstår deres brug af banken, kan vi derfor både beskytte den enkelte mod svindel og spotte kriminelle, der har en adfærd, som skiller sig ud fra mængden. 

    Eksempel
    En dag overføres der et større beløb fra din konto til en konto i udlandet. Hvis vi på forhånd ved, at du er dansk statsborger, bor i Danmark og sjældent eller aldrig overfører penge til konti i udlandet, har vi mulighed for at kontakte dig og høre, om overførslen er OK.

    Vi ved godt, at det kan virke besværligt eller måske ligefrem irriterende for nogle af vores kunder, når vi beder om legitimation og/andre oplysninger. Men ligesom sikkerhedskontrollen i lufthavnen giver alle de rejsende en tryg rejse, så er det både nødvendigt og til alles bedste, at vi efterlever Kend din kunde-reglerne og løbende opdaterer oplysningerne om vores kunder. 
  • Har vi ret til at stille spørgsmål og/eller bede om legitimation?

    Ja, vi har både ret og pligt til at stille de spørgsmål, som er nødvendige for at kende vores kunder og deres brug af banken.

    Vores pligt til at kende vores kunder er blandt andet beskrevet i 

    • Bekendtgørelsen for god skik for finansielle institutioner
    • Hvidvaskloven
    • FATCA og CRS, som er de internationale love om identifikation af bankkunders skattepligt, som Danmark og EU har tilsluttet sig.

    Det er Finanstilsynet, der er tilsynsmyndighed, dvs. holder øje med, om vi og alle andre banker i Danmark lever op til reglerne.

    Det er op til den enkelte bank at vurdere, hvilke spørgsmål/oplysninger den finder nødvendig til at opfylde formålet med de forskellige love.

  • Hvad er en politisk eksponeret person (PEP), og hvorfor skal vi vide, om du er det?
    Bankerne har pligt til at identificere kunder med højtstående offentlige hverv samt deres familier og nære samarbejdspartnere. 

    I hvidvaskloven kaldes disse kunder politisk eksponerede personer (PEP) på grund af deres position og indflydelse i samfundet, og det forpligter bankerne til at gennemgå kundeforholdene ekstra grundigt.

    Se også Finanstilsynets Vejledning til reglerne om politisk eksponerede personer
  • Passer vi godt på dine oplysninger?
  • Indhenter vi oplysninger om alle kunder?
    Ja, vi indhenter oplysninger om alle vores kunder. Vi kontakter dig direkte, hvis vi mangler oplysninger og/eller legitimation fra dig.
  • Hvordan kontakter vi dig?
    Du kan blive kontaktet på forskellige måder. Det kan være en besked i net- eller mobilbanken, et brev i e-Boks/postkassen, via telefonen – eller når du møder os i din afdeling, f.eks. til rådgivningsmøder.  

    Skal du snart til møde i banken, så tag derfor dit pas eller kørekort med!

    Hvis vi ringer til dig, vil det typisk være fra telefonnummer 45 13 02 00.

    Vær opmærksom på, at vi aldrig spørger om personlige koder, pinkoder, kopier af dit NemID eller andet, som kan give adgang til din netbank, mobilbank, kort, konti, e-Boks eller lignende.
  • Hvorfor kontakter vi dig, når du har været kunde i mange år?
    Vi har pligt til at sørge for, at vores oplysninger om vores kunder altid er opdaterede. Du kan derfor komme ud for, at vi kontakter dig flere gange for at opdatere vores oplysninger om dig. 

    Vi ved godt, at det kan virke besværligt eller måske ligefrem irriterende for nogle af vores kunder. Men ligesom sikkerhedskontrollen i lufthavnen giver alle de rejsende en tryg rejse, så er det både nødvendigt og til alles bedste, at vi efterlever Kend din kunde-reglerne og løbende opdaterer oplysningerne om vores kunder. 
  • Hvordan kan du vide, at vores sms´er e-mails og telefonopkald ikke er phishing?
    Vi anbefaler, at du altid er på vagt overfor phishing. Vær opmærksom på, at du aldrig må udlevere dine personlige koder, pinkoder, kopier af dit NemID eller andet, som kan give adgang til din netbank, mobilbank, kort, konti, e-Boks eller lignende. 

    Har du fået en sms og/eller e-mail?
    I øjeblikket sender vi både sms’er og e-mails for at gøre vores kunder opmærksomme på, at vi mangler vigtige oplysninger. I disse sms’er og e-mails er der ingen links, som du skal trykke på. I beskeden gør vi kun opmærksom på, at vi mangler oplysninger, og at vi har sendt en besked i din mobilbank (eller netbank).

    Vi oplyser et telefonnummer, som du kan ringe til, hvis du har spørgsmål: 70 11 80 40.

    Har du fået et telefonopkald fra 45 13 02 00?
    Vi ringer også til en lang række kunder for at indhente oplysningerne. Det sker typisk fra telefonnummer 45 13 02 00. 

    Er du i tvivl om et telefonnummer, kan du altid finde vores nummer på internettet.

    Når vi ringer til vores kunder, har vi en klar politik om, at vi ikke spørger om CPR-nr. Men ringer du tilbage til os – f.eks. efter vi har lagt en telefonbesked – kan vi bl.a. spørge om dit CPR-nr. så vi sikrer os, at det er dig, der ringer. 

    Beskeder i mobil- og netbank
    Har du fået en besked i din mobil- eller netbank, kan du altid trygt trykke og klikke på links i beskederne. 
  • Hvordan sender du en kopi af din legitimation?
    Du skal kun sende/uploade en kopi af legitimation, hvis vi har kontaktet dig og bedt dig om det. 

    Når vi kontakter dig, fortæller vi, hvordan du sender en kopi af din legitimation.

    Har du mobil- og/eller netbank, vil det typisk være dér, vi kontakter dig.

    Hvis du får et brev eller et telefonopkald fra os om legitimation, vil vi typisk bede dig uploade en digital kopi på vores hjemmeside, der er en sikker forbindelse. Upload lD her

    Du kan også komme forbi en af vores afdelinger med din legitimation – så tager vi en kopi, mens du venter.

    Vi fraråder, at du sender personlige oplysninger via almindelig e-mail. 

    Selfies gælder ikke som billedlegitimation.
  • Er det sikkert at uploade filer med legitimation via hjemmesiden?
    Ja, du kan trygt uploade dine filer via www.danskebank.dk/upload-id. 

    Vi træffer alle relevante forholdsregler for at beskytte vores kunders personoplysninger i overensstemmelse med gældende lov. Hjemmesiden er en sikker forbindelse, hvor filerne bliver krypteret og gemt på bankens sikre systemer på lige fod med alle andre fortrolige oplysninger. 

    Du kan læse mere om vores behandling af personoplysninger i "Information om Danske Banks behandling af personoplysninger”. 
  • Hvilken legitimation skal du uploade kopier af? Gælder kunder, der bor i Danmark
     Denne vejledning er til dig, der er over 18 år og bor i Danmark.

    Bor du i udlandet, skal du gå til ”Hvilken legitimation skal du uploade kopier af? Gælder kunder, der bor i udlandet”. 

    Vær opmærksom på
    Den legitimation, du skal uploade, afhænger af, hvordan du har været i kontakt med os i spørgsmålet om legitimation. 
    Al legitimation skal være gyldig, dvs. ikke være udløbet.
    Selfies gælder ikke som billedlegitimation.

    Har du netop været i en af vores afdelinger, hvor du har aftalt med os, at du selv uploader legitimation hjemmefra?
    I dette tilfælde skal du uploade:
    1 stk. førsteklasses legitimation
    Eller 2 stk. andenklasses legitimation.

    Se, hvad der er første- og andenklasses legitimation længere nede.

    Har du fået et telefonopkald eller en besked i mobil- eller netbanken om, at du skal uploade legitimation?
    I dette tilfælde får du besked om, hvilken type legitimation du skal uploade og hvordan. Det vil typisk være: 
    2 stk. førsteklasses legitimation
    Eller 3. stk. andenklasses legitimation 
    Eller 1 stk. førsteklasses og 1. stk. andenklasses legitimation.

    Se, hvad der er første- og andenklasses legitimation herunder.

    Førsteklasses legitimation

    • Pas, diplomatpas, fremmedpas og tjenestepas
    • Kørekort udstedt af lande i EU og EØS/EFTA (Island, Liechtenstein, Norge og Schweiz) plus Færøerne og Grønland
    • Nationalt ID-kort udstedt af et godkendt land
    • Opholdskort type C, D og F (for- og bagside i farver)
    • Knallertkørekort
    • Legitimationskort med billede (Borgerservice)

    Andenklasses legitimation

    • Sundhedskort
    • Navneattest
    • Dåbsattest
    • Personattest
    • Seneste årsopgørelse fra skatteforvaltningen
  • Hvilken legitimation skal du uploade kopier af? Gælder kunder, der bor i udlandet

    Denne vejledning er til dig, der er over 18 år og bor i udlandet.

    Bor du i Danmark, skal du gå til ”Hvilken legitimation skal du uploade kopier af? Gælder kunder, der bor i Danmark”. 

    Vær opmærksom på

    • Den legitimation, du skal uploade, afhænger af, hvordan du har været i kontakt med os i spørgsmålet om legitimation. 
    • Ud over legitimation skal du uploade dokumentation for din bopæl – se nederst.
    • Al legitimation skal være gyldig, dvs. ikke udløbet.
    • Selfies gælder ikke som billedlegitimation.

    Har du netop været i en af vores afdelinger, hvor du har aftalt med os, at du selv uploader legitimation hjemmefra?
    I dette tilfælde skal du uploade:

    • Enten 1 stk. førsteklasses legitimation 
    • Eller 2 stk. andenklasses legitimation.

    Se, hvad der er første- og andenklasses legitimation i boksen længere nede.

    Har du fået et telefonopkald eller en besked i mobil- eller netbanken om, at du skal uploade legitimation?
    I dette tilfælde får du besked om, hvilken type legitimation du skal uploade - og hvordan. Det vil typisk være: 

    • 2 stk. førsteklasses legitimation
    • Eller 3. stk. andenklasses legitimation 
    • Eller 1 stk. førsteklasses og 1. stk. andenklasses legitimation.

    Se, hvad der er første- og andenklasses legitimation i boksen længere nede.

    Dokumentation for din bopæl
    Som dokumentation for din bopæl skal du uploade en kopi af et af disse dokumenter. Dokumentationen må højst være 6 måneder gammel.

    • Et dokument fra den lokale skattemyndighed.
    • En regning for forbrug i forbindelse med bolig: gas, vand, varme, el, bredbånd, kabel-tv eller forsikringer.
    • Lejekontrakt.
    • Optagelsesbrev fra uddannelsesinstitut.
    • Kontoudskrift fra en bank.
    • Nationalt ID-kort med adresse fra et EU-/EØS-/EFTA-land.

    Førsteklasses legitimation

    • Pas, diplomatpas, fremmedpas og tjenestepas
    • Kørekort udstedt af lande i EU og EØS/EFTA (Island, Liechtenstein, Norge og Schweiz) plus Færøerne og Grønland
    • Nationalt ID-kort udstedt af et godkendt land
    • Opholdskort type C, D og F (for- og bagside i farver)
    • Knallertkørekort
    • Legitimationskort med billede (Borgerservice)

    Andenklasses legitimation

    • Sundhedskort
    • Navneattest
    • Dåbsattest
    • Personattest
    • Seneste årsopgørelse fra skatteforvaltningen
  • If you don´t speak Danish

    This site is also available in English 

    Read more

Har du spørgsmål?

Vi er klar til at svare på dine spørgsmål.
Ring til os på

70 11 80 40

 Åbent alle hverdage mellem kl. 8.30-17