Derfor beder vi om legitimation

I Danske Bank har vi stort fokus på at bekæmpe økonomisk kriminalitet. Det mærker du også som kunde. Som alle andre banker i EU har vi nemlig pligt til at følge de såkaldte ”Kend din kunde-regler”, der betyder, at vi skal kunne dokumentere, hvem vores kunder er, og at vi forstår, hvordan de bruger banken. 


Vi ved, at det kan føles lidt besværligt, når vi beder om legitimation eller kontakter dig for at opdatere vores oplysninger om dig. Men ligesom sikkerhedskontrollen i lufthavnen giver alle de rejsende en tryg rejse, så er det både nødvendigt og til alles bedste, at vi efterlever Kend din kunde-reglerne og løbende opdaterer vores oplysninger om dig.

Husk at uploade ID i din mobilbank

Har du fået vores besked om upload af ID i din mobilbank? Så husk at uploade dit ID. Du kan også uploade dit ID nederst på denne side.

 


Hvad betyder det helt konkret for dig?

Hvis vi ikke allerede har en kopi af din legitimation, så kontakter vi dig.

Når vi kontakter dig, fortæller vi, hvilken type legitimation du skal sende til os – og hvordan.

 

 

89d3a9f3-00090249-d9cefb64

Vi skal også vide, hvordan du bruger banken

Vi skal løbende opdatere de oplysninger, vi har om vores kunder. Derfor kan du også opleve, at vi kontakter dig for at opdatere vores oplysninger om dig. Vi spørger bl.a. til:

  • Hvilke produkter og services du forventer at bruge hos os.
  • Dine forventninger til betalinger på din konto.
  • Om du f.eks. planlægger at indsætte kontanter på din konto eller overføre penge til udlandet.

Hvad bruger vi oplysningerne om dig til?

Når vi kender dig – og alle vores andre kunder – kan vi bedre:

  • Bekæmpe hvidvask, terrorfinansiering og anden økonomisk kriminalitet.
  • Bistå de danske og udenlandske skattemyndigheder.

Hvem skal vise legitimation?

Det gælder alle vores kunder - både nye og gamle.

Du kan opleve at blive bedt om legitimation i forskellige situationer, eksempelvis når du benytter kassen i vores afdelinger eller via en besked i mobil- og netbanken.

Spørgsmål og svar

  • Hvorfor skal du vise legitimation?

    Vi bruger kopien af din legitimation til at dokumentere overfor myndighederne, at vi ved, hvem du er. Det er et krav i hvidvasklovens §11 og 30. Læs mere hos Finanstilsynet

    I Danske Bank arbejder vi målrettet på at bekæmpe hvidvask, terrorfinansiering og anden økonomisk kriminalitet.

    Når vi kender hver enkelt af vores kunder og forstår deres brug af banken kan vi bedre spotte de få kriminelle, der har en adfærd, som skiller sig ud fra mængden. 

  • Hvorfor skal vi have et foto af dit ID?
    Ifølge hvidvaskloven skal vi som bank have et godt kendskab til alle vores kunder. Det skal være med til at forebygge misbrug af det finansielle system. 

    Samtidig skal vores kendskab til kunderne gøre os i stand til at reagere, hvis en kunde selv foretager sig noget usædvanligt, eller hvis vi kan se, at der på andre måder foretages usædvanlige transaktioner via kundens konti. Vi har nemlig pligt til at underrette myndighederne, hvis der er mistanke om, at en transaktion ikke er lovlig.
  • Mistænkeliggør vi vores kunder med alle disse spørgsmål?
    Nej. Vi har stor tillid til vores kunder, og vi er på ingen måde ude på at mistænkeliggøre vores kunder. 

    Vi ved godt, at det kan føles lidt besværligt, når vi beder om legitimation eller kontakter dig for at opdatere vores oplysninger om dig  – også hvis du har været trofast kunde i mange år. Men ligesom sikkerhedskontrollen i lufthavnen giver alle de rejsende en tryg rejse, så er det både nødvendigt og til vores alles bedste, at vi efterlever hvidvaskloven og Kend din kunde-reglerne.
  • Hvordan sender du en kopi af din legitimation?

    Når vi kontakter dig, fortæller vi, hvor og hvordan du sender en kopi af din legitimation.

    • Du kan uploade en digital kopi på vores hjemmeside, der er en sikker forbindelse. Upload ID her
    • Du kan komme forbi en af vores afdelinger med din legitimation - så tager vi en kopi, mens du venter.

    Vi fraråder, at du sender personlige oplysninger og legitimation via almindelig e-mail og/eller sms. 

    Selfies gælder ikke som billedlegitimation.

  • Hvilken ID skal kunder, der bor i Danmark, uploade foto af?

    Denne vejledning er til dig, der er over 18 år og bor i Danmark.

    Bor du i udlandet, skal du gå til ”Hvilket ID skal kunder, der bor i udlandet, uploade foto af?”. 

    Vær opmærksom på

    • Dit ID skal være gyldigt, dvs. ikke være udløbet.
    • Selfies gælder ikke som billed-ID.

    Hvilket ID skal du uploade?

    • Et stk. førsteklasses ID plus et stk. andenklasses ID 

    Eller

    • To stk. andenklasses ID.

    Førsteklasses legitimation

    • Pas, diplomatpas, fremmedpas og tjenestepas
    • Kørekort udstedt af lande i EU og EØS/EFTA (Island, Liechtenstein, Norge og Schweiz) 
    • plus Færøerne og Grønland
    • Nationalt ID-kort udstedt af et godkendt land
    • Opholdskort type C, D og F (for- og bagside i farver)
    • Knallertkørekort
    • Legitimationskort med billede (Borgerservice)

    Andenklasses legitimation

    • Sundhedskort
    • Navneattest
    • Dåbsattest
    • Personattest
    • Seneste årsopgørelse fra skatteforvaltningen
  • Hvilken ID skal kunder, der bor i udlandet, uploade foto af?

    Denne vejledning er til dig, der er over 18 år og bor i udlandet.

    Bor du i Danmark, skal du gå til ”Hvilket ID skal du uploade kopier af? Gælder kunder, der bor i Danmark”. 

    Vær opmærksom på

    • Dit ID skal være gyldigt, dvs. ikke være udløbet.
    • Ud over ID skal du dokumentere eller bekræfte din bopæl – se nederst, hvilken dokumentation du skal uploade.
    • Selfies gælder ikke som billed-ID

    Hvilket ID skal du uploade?

    • Et stk. førsteklasses ID plus et stk. andenklasses ID 

    Eller

    • To stk. andenklasses ID.

    Plus

    • Dokumentation for bopæl.

    Se, hvad der er første- og andenklasses legitimation længere nede.


    Dokumentation for din udenlandske bopælsadresse
    Dokumentationen må højest være 6 måneder gammel og skal stå med latinske bogstaver. Det er vigtigt, at dit fulde navn og adresse fremgår af dokumentet. Du kan f.eks. sende et af følgende:

    • Et udskrift fra din lokale bank.
    • Et dokument fra en offentlig myndighed i dit bopælsland.
    • En gyldig lejekontrakt.
    • En regning for forbrug i forbindelse med din bolig (el, vand, varme, gas, bredbånd, kabel-TV eller forsikring).
    • Et nationalt ID-kort fra dit bopælsland.

     

    Førsteklasses legitimation
    • Pas, diplomatpas, fremmedpas og tjenestepas
    • Kørekort udstedt af lande i EU og EØS/EFTA (Island, Liechtenstein, Norge og Schweiz) 
    • plus Færøerne og Grønland
    • Nationalt ID-kort udstedt af et godkendt land
    • Opholdskort type C, D og F (for- og bagside i farver)
    • Knallertkørekort
    • Legitimationskort med billede (Borgerservice)

    Andenklasses legitimation

    • Sundhedskort
    • Navneattest
    • Dåbsattest
    • Personattest
    • Seneste årsopgørelse fra skatteforvaltningen
  • Hvordan kontakter vi dig?

    Du kan blive kontaktet på forskellige måder. Det kan være en besked i net- eller mobilbanken, et brev i e-Boks/postkassen, via telefonen – eller når du møder os i din afdeling, f.eks. til rådgivningsmøder.  

    Skal du snart til møde i banken, så tag derfor dit pas eller kørekort med!

    Hvis vi ringer til dig, vil det typisk være fra telefonnummer 45 13 02 00.

    Vær opmærksom på, at vi aldrig spørger om personlige koder, pinkoder, kopier af dit NemID eller andet, som kan give adgang til din netbank, mobilbank, kort, konti, e-Boks eller lignende.

  • Kontakter vi alle kunder?

    Alle vores kunder skal legitimeres, uanset hvor længe de har været kunder hos os. 

    Vi kontakter vores kunder på forskellige tidspunkter, og der kan også være forskel på de oplysninger, vi har brug for.

    Du kan også komme ud for, at vi kontakter dig flere gange, f.eks. hvis vi har brug for en mere tydelig kopi af din legitimation eller opdatering af andre oplysninger.

  • Hvorfor skal du uploade ID når du har været kunde i mange år?
    Vi er forpligtet til at sørge for, at vores oplysninger om vores kunder altid er opdaterede. Du kan derfor komme ud for, at vi kontakter dig flere gange for at opdatere vores oplysninger om dig. 
  • Hvordan kan du vide, at vores sms´er, e-mails og telefonopkald ikke er phishing?
    Vi anbefaler, at du altid er på vagt overfor phishing. Vær opmærksom på, at du aldrig må udlevere dine personlige koder, pinkoder, kopier af dit NemID eller andet, som kan give adgang til din netbank, mobilbank, kort, konti, e-Boks eller lignende. 

    Har du fået en sms og/eller e-mail?
    I øjeblikket sender vi både sms’er og e-mails for at gøre vores kunder opmærksomme på, at vi mangler vigtige oplysninger. I disse sms’er og e-mails er der ingen links, som du skal trykke på. I beskeden gør vi kun opmærksom på, at vi mangler oplysninger, og at vi har sendt en besked i din mobilbank/netbank.

    Vi oplyser et telefonnummer, som du kan ringe til, hvis du har spørgsmål: 70 11 80 40.

    Har du fået et telefonopkald fra 45 13 02 00?

    Vi ringer også til en lang række kunder for at indhente oplysningerne. Det sker typisk fra telefonnummer 45 13 02 00. 

    Er du i tvivl om et telefonnummer, kan du altid finde vores nummer på internettet.

    Når vi ringer til vores kunder, har vi en klar politik om, at vi ikke spørger om CPR-nr. Men ringer du tilbage til os – f.eks. efter vi har lagt en telefonbesked – kan vi bl.a. spørge om dit CPR-nr. så vi sikrer os, at det er dig, der ringer. 

    Beskeder i mobil- og netbank

    Har du fået en besked i din mobil- eller netbank, kan du altid trygt trykke og klikke på links i beskederne. 
  • If you don´t speak Danish

    This site is also available in English 

    Read more

Har du spørgsmål?

Vi er klar til at svare på dine spørgsmål.
Ring til os på

70 11 80 40

 Åbent alle hverdage mellem kl. 8.30-17