Del

Gik din ferie i corona-vasken?

Hvis din ferie er aflyst på grund af covid-19, vil du sikkert vældigt gerne have dine penge tilbage! Her er svar på nogle af de spørgsmål, mange kunder stiller om netop det.

Spørgsmål om IBAN-kontonummer og SWIFT-kode?

IBAN står for international banking account number, og det er helt enkelt en international udgave af dit kontonummer. SWIFT-koden fortæller, hvilken bank, du bruger.

Så hvis du har fået en aftale i stand om at få dine penge tilbage for en aflyst ferie eller booking fra et udenlandsk firma, skal de formodentlig bruge dit IBAN-kontonummer og din banks swift-kode for at kunne overføre pengene til dig.

Sådan finder du dit IBAN-kontonummer og Danske Banks swift-kode

Hvis din flyrejse eller pakkerejse er aflyst – og du er blevet tilbudt en voucher eller få flyttet rejsen – hvad skal du så være opmærksom på?

Hvis flyselskabet eller rejseselskabet har aflyst dit fly er udgangspunktet, at du kan vælge mellem at blive ombooket eller få pengene tilbage.

Mange flyselskaber vil også tilbyde dig en voucher, altså en værdikupon, eller alternativt at få flyttet rejsen. Men inden du takker ja til en voucher i stedet for at få dine penge, er der et par ting, du skal være opmærksom på. Også selv om de tilbyder dig rabat.

Overvej først, om du overhovedet har tid til at bruge voucheren, mens den er gyldig. Husk også at nærlæse vilkårene, altså det med småt - for hvis du siger ja tak til en voucher, fanger bordet.

Men det allervigtigste er at finde ud af, hvordan du er stillet med din voucher, hvis nu fly- eller rejseselskabet skulle gå konkurs. Det kommer an på, hvordan du betalte for rejsen, og hvordan dine rejseforsikringer dækker. 

Hvordan betalte du: Hvis du har betalt med et internationalt betalingskort såsom Mastercard® eller VISA, har du mulighed for at gøre indsigelse hos os, hvis selskabet senere går konkurs, og du har en voucher eller nogle flybilletter til en kommende rejse.
Læs her hvordan du betaler med visadelen af dit VISA/dankort

Hvilke rejseforsikringer har du, og hvordan dækker de i tilfælde af konkurs? Udover din almindelige rejseforsikring, som kan indgå i din familieforsikring, har nogle kreditkort, som f.eks. visse Mastercard®, også en årsrejseforsikring tilknyttet. Tjek deres vilkår. Du kan finde vilkårene for dit Danske Banks Mastercard® i netbanken eller her 

Læs mere om dine rettigheder hos forbrug.dk


Hvad med rejsegarantifonden?
Du kan læse mere om hvad rejsegarantifonden dækker, her

Hvis du bare vil have dine penge tilbage – og flyselskabet eller rejseselskabet ikke reagerer på dine henvendelser…

Hvem har aflyst rejsen? Hvis du selv gjorde det, er der ikke så meget at gøre – også selv om du aflyste på grund af, at Udenrigsministeriet frarådede rejser til landet.  Tjek vilkårene for billetkøbet, se, hvad der står på selskabets hjemmeside, og tjek din rejseforsikring.  

Men hvis fly- eller rejseselskabet har aflyst din rejse, og nægter at tilbageføre dine penge, kan du let lave en indsigelse gennem Danske Bank. Det kræver dog, at du har købt rejsen på et Mastercard® eller Visa-delen af Visa/Dankortet. Se mere om indsigelse her.

Hvis du har købt rejsen via dankort-delen af dit Visa/Dankort, ser det anderledes ud – og nu bliver det lidt indviklet:  Her er der forskel på, om du har købt dine billetter direkte hos flyselskabet/rejseselskabet, eller om du har købt dem hos en formidlingstjeneste, som f.eks. Expedia, Momondo eller Travellink. Hvis du har købt dem hos en formidlingstjeneste, er det dem, du skal tale med. Hvis du har købt direkte hos et rejseselskab/flyselskab, skal du nærlæse betingelserne. Et flyselskab kan nemlig også godt være formidler, men i så fald skal det stå i betingelserne. Hvis du har købt direkte hos et rejseselskab/flyselskab, der tilmed er arrangør af rejsen, kan du også gøre indsigelse via os i banken. 

Du laver nemt selv lave en indsigelse i din netbank 
Læs her hvordan du gør

Vær opmærksom på, at muligheden for indsigelse ikke hænger sammen med din årsrejseforsikring, men til de kort, du har adgang til gennem Danske Bank og brugt til at købe din rejse. 

For at være på den sikre side, anbefaler vi, at du bruger et Mastercard® eller visa-delen af dit dankort, når du køber en rejse. Så er du bedre stillet i forhold til at få penge tilbage efter indsigelse, da det er sværere at få penge retur ved betaling med dankort.

Har du ikke et Mastercard?

Bestil et til næste gang du skal ud at rejse – og få bedre sikkerhed

Bestil Mastercard

Hvis du har henvendelser om årsrejseforsikring på dit Mastercard, kan du ringe 45 12 91 00, Danske Rejseassistance – se mere her

Andre har også set


Få alle fordelene i dag. Bliv kunde i Danske Bank.