Bliv kunde

Som opfølgning på din samtale med en af vores rådgivere, skal du svare på spørgsmål om dig, din økonomi og din brug af banken.

Sådan gør du

Ansøg på vegne af dit barn


For at oprette dit barn som kunde, skal du svare på spørgsmål om dig, evt. anden forælder og barnet, samt uploade ID.

Ansøg

Ansøg om at blive kunde


For at blive kunde, skal du svare på spørgsmål om dig, din økonomi og din forventede brug af banken. Derudover skal du uploade 2 stk. gyldige ID.

Ansøg

Apply as a non-Danish citizen


To become a customer, you will have to answer questions regarding your financials and expected use of Danske Bank. Furthermore you have to upload 2 valid IDs. 

Apply

1. Sørg for at have ID klar

Du skal have ID klar, f.eks. pas og kørekort, inden du går i gang. Ansøger du på vegne af dit barn, skal vi også have ID på barnet.

2. Besvar spørgsmål

Du skal svare på spørgsmål om dig, din økonomi og din forventede brug af banken.

3. Vi behandler dine svar

Vi behandler dine svar indenfor 2-5 hverdage.

4. Fortsæt dialogen

Din rådgiver hjælper dig godt i gang med at finde en løsning, der passer til dine behov.

 

Spørgsmål og svar

  • Hvorfor skal jeg svare på spørgsmål om min brug af banken?

    Når du vil oprette en konto, stiller vi spørgsmål og beder om ID. Det skyldes, at vi er forpligtet til at kende vores kunder og forstå, hvordan de bruger os som bank. Det er et krav som følge af bl.a. hvidvaskloven.

    Du vil opleve, at vi blandt andet spørger til:

    • Hvordan du forventer at bruge os som bank
    • Om du forventer at overføre penge til udlandet
    • Om du forventer at have kontante indbetalinger

    Alle oplysninger, du giver os, bliver selvfølgelig behandlet fortroligt.

  • Hvor længe gemmer I oplysningerne?

    Vi gemmer kun dine oplysninger, så længe det er nødvendigt af hensyn til det formål, som dine oplysninger er blevet registreret og anvendt til. Når dit kundeforhold med os ophører, gemmer vi normalt dine oplysninger i yderligere 7 år. Hvis du alligevel ikke ønsker at blive kunde hos os, vil dine oplysninger normalt blive gemt i 6 måneder.

    Læs mere om, hvordan vi behandler personoplysningerne, og hvordan vi bruger dem 

    Hvis du efterfølgende ønsker at få ændret de oplysninger, du har givet, er du velkommen til at kontakte os.

  • Har I ret eller pligt til at stille spørgsmål og bede om ID?

    Ja, vi har både ret og pligt til at stille de spørgsmål, som er nødvendige for at kende vores kunder og deres brug af banken.
    Vores pligt til at kende vores kunder er blandt andet beskrevet i:

    • Bekendtgørelsen for god skik for finansielle institutioner
    • Hvidvaskloven
    • FATCA og CRS, som er de internationale love om identifikation af bankkunders skattepligt, som Danmark og EU har tilsluttet sig.

    Det er Finanstilsynet, der er tilsynsmyndighed og holder øje med, om vi og alle andre banker i Danmark lever op til reglerne. Det er op til den enkelte bank at vurdere, hvilke spørgsmål og oplysninger banken finder nødvendig for at kunne opfylde formålet med de forskellige love.

  • Hvilken ID er gyldig legitimation?

    ID med billede

    • Pas, diplomatpas, fremmedpas og tjenestepas
    • Kørekort udstedt af lande i EU og EØS/EFTA (Island, Liechtenstein, Norge og Schweiz) plus Færøerne og Grønland
    • Opholdskort type C, D og F (for- og bagside i farver)
    • Knallertkørekort
    • Legitimationskort (fra Borgerservice)

    ID uden billede

    • Sundhedskort
    • Navneattest
    • Dåbsattest
    • Personattest
    • Seneste årsopgørelse fra SKAT
  • Hvad sker der, efter jeg har sendt min ansøgning afsted?
    Vi bestræber os på at behandle dine svar indenfor 2-5 dage hverdage, hvorefter vi kontakter dig, så vi sammen kan gennemgå dine muligheder og finde en løsning, der passer til dine behov og ønsker.
  • Hvem skal jeg kontakte, hvis jeg har spørgsmål?

    Du er meget velkommen til at kontakte os på velkommen@danskebank.dk, hvis du har spørgsmål til din ansøgning om at blive kunde i Danske Bank. 

    For alle andre forespørgsler, vedrørende konto, lån eller lignende, kan du kontakte din rådgiver.