Opdatér dine oplysninger

 I Danske Bank har vi stort fokus på at bekæmpe økonomisk kriminalitet. Det mærker du også som kunde. Som alle andre banker i EU har vi nemlig pligt til at følge de såkaldte ”Kend din kunde-regler”, der betyder, at vi skal kunne dokumentere, hvem vores kunder er, og at vi forstår, hvordan de bruger banken. Vi beder dig derfor om, at opdatere dine personlige informationer. 

Start

Spørgsmål og svar

  • Hvorfor skal du svare på spørgsmål og/eller vise legitimation?
    Hvidvaskloven kræver, at vi som bank skal have et godt kendskab til alle vores kunder. Det skal være med til at forebygge misbrug af det finansielle system. 

    Samtidig skal vores kendskab til kunderne gøre os i stand til at reagere, hvis en kunde selv foretager sig noget usædvanligt, eller hvis vi kan se, at der på andre måder foretages usædvanlige transaktioner via kundens konti. Vi har nemlig pligt til at underrette myndighederne, hvis der er mistanke om, at en transaktion ikke er lovlig. 

    Når vi kender hver enkelt af vores kunder og forstår deres brug af banken, kan vi derfor både beskytte den enkelte mod svindel og spotte kriminelle, der har en adfærd, som skiller sig ud fra mængden.
  • Hvad skal vi bruge informationerne til?

    Det er et lovkrav, at vi kender vores kunder og forstår, hvordan de bruger banken, og derfor opdaterer vi løbende vores oplysninger om kunderne. Det er et krav i hvidvasklovens §11 og 30.

    Derudover bruger vi selvfølgelig alle oplysninger om dig til at give dig en endnu bedre service og rådgivning om din økonomi.

    Vi behandler som sædvanligt alle oplysninger om dig fortroligt. Og vær opmærksom på, at vi aldrig spørger om personlige koder, pinkoder, kopier af dit NemID eller andet, som kan give adgang til din netbank, mobilbank, kort, konti, e-Boks eller lignende.

  • Kontakter vi alle kunder?
    Alle vores kunder skal legitimeres og svare på vores spørgsmål, uanset hvor længe de har været kunder hos os. 

    Vi kontakter vores kunder på forskellige tidspunkter, og der kan også være forskel på de spørgsmål, vi stiller.

    Du kan også komme ud for, at vi kontakter dig flere gange, hvis vi har brug for en uddybning af dine svar.

    Når vi ikke beder dig om at indsende en kopi af legitimation, skyldes det, at vi allerede har en kopi.
  • Har vi ret til at stille spørgsmål?

    Ja, vi har både ret og pligt til at stille de spørgsmål, som er nødvendige for at kende vores kunder og deres brug af banken.

    Vores pligt til at kende vores kunder er blandt andet beskrevet i 

    • Bekendtgørelsen for god skik for finansielle institutioner
    • Hvidvaskloven
    • FATCA og CRS, som er de internationale love om identifikation af bankkunders skattepligt, som Danmark og EU har tilsluttet sig.

    Det er Finanstilsynet, der er tilsynsmyndighed, dvs. holder øje med, om vi og alle andre banker i Danmark lever op til reglerne.

    Det er op til den enkelte bank at vurdere, hvilke spørgsmål/oplysninger den finder nødvendig til at opfylde formålet med de forskellige love.