Beløb til rådighed - reserverede beløb 

Er der forskel på 'Saldo' og 'Beløb til rådighed' kan det skyldes, at der er reserverede beløb på din konto, eller at du har tilknyttet en kredit. 

  • Reservation i forbindelse med kort

    Når du bruger dit betalingskort, bliver beløbet reserveret på din konto af den butik, du handler i. På den måde er forretningen sikker på, at de får penge for den vare eller ydelse, du har købt, og du sikrer dig, at du ikke kommer til at overtrække din samlede beløbsgrænse.

    Forskellen på saldo og beløb til rådighed er
    • Saldo er det beløb, der står på din konto.
    • Beløb til rådighed er din saldo plus eventuel kredit - men minus reserverede beløb. Beløb til rådighed er altså det, du kan hæve her og nu.
  • Hvorfor er der en reservation på 1 kr. på min konto

    Når du tilmelder dig en tjeneste med dit kort – fx MobilePay – er det almindeligt, at udbyderen af tjenesten sender en reservation  på 1 kr. igennem for at se, om kortet er ’aktivt’. Beløbet bliver aldrig trukket og reservationen bliver stående, indtil den udløber.

    Beløbet for reservationen har praktisk betydning for, hvor meget du kan hæve eller forbruge på dit kort, da den påvirker det disponible beløb. Men altså kun med 1 kr. og kun indtil reservationen udløber.

    På detaljebilledet for reservationen kan du se, hvornår den er oprettet, og hvornår den udløber.
  • Hvorfor forsvinder reservationen ikke fra min konto?

    Du kan opleve at en reservation vedbliver at stå med status: ’Venter’, på din konto. Hvis en forretning glemmer at annullere en reservation, fx hvis varen ikke kan leveres, forsvinder den ikke fra din konto. Annullering af en reservation skal ske via den pågældende forretning. Kontakt derfor altid firmaet, og bed dem om at annullere købet og slette reservationen.
  • Hvornår bliver en reservation slettet?

    En reservation bliver slettet, når beløbet er bogført på din konto. Vil du gerne have reservationen slettet inden, fordi du fx har returneret din vare, skal det ske via den pågældende forretning. Kontakt derfor altid firmaet, og bed dem om at annullere købet og slette reservationen.

    På detaljebilledet for reservationen kan du se, hvornår den er oprettet, og hvornår den udløber.

Kontakt 

Åbningstider.

Mandag - fredag kl. 9-21 Weekend og helligdage kl. 10-16


Du kan gøre det meste selv via mobil- eller netbank. Find hjælp
Kundeservice
Chat for kunder
Log på med dit MitID. Så kan du skrive spørgsmål til din personlige økonomi, konti, lån m.m. Chat for alle
Hvis du ikke er kunde eller blot har spørgsmål af generel karakter.
Find svar
Tjek din saldo
Betalingsservice
Aktiver nyt kort
Misbrug af kort (indsigelse)
Se pinkode til dit kort

Du kan gøre det meste selv via mobil – og netbank. Se hvordan.
  • Find os

    Find rådgivningscenter, åbningstid og hæveautomat

    Når åbningsdagen ligger på en helligdag eller bank-lukkedag

  • Book et møde

    Du kan altid bestille et uforpligtende møde med en af vores rådgivere.

  • Skriv til os

    Send besked

    Er du kunde, kan du sende en besked til os direkte i mobil- og netbanken. Se hvordan

    Spørgsmål, ros og klager

    Du er altid velkommen til at skrive til os - uanset om du har gode ideer, noget du vil klage over eller bare har et spørgsmål.

Få alle fordelene i dag. Bliv kunde i Danske Bank.

Indholdet hentes
Show more rows: All table rows are already visible for screen readers.
Show less rows: All table rows are already visible for screen readers.