Gå til hovedindhold
  • Privat
  • Erhverv
  • Private Banking
  • LC&I
  • Andre sites
    Boligværktøj
    Foreninger
    danskebank.com
    Asset Management
    Unge og studerende
Danske Bank
  • Mit liv

    Bolig

    • Købe bolig
    • Eje bolig
    • Sælge bolig

    I gang med voksenlivet

    • Over 18 år
    • Studieliv
    • Flytte hjemmefra

    Arbejdsliv fra start til slut

    • Arbejdsløs
    • Første job
    • Nyt job
    • Pension

    Forandringer i familien

    • Barn på vej
    • Flytte sammen
    • Blive gift
    • Børnene flytter
    • Flytte til udlandet
    • Skilsmisse

    Sygdom og dødsfald

    • Alvorlig sygdom
    • Dødsfald i familien
  • Produkter

    Konti

    • Danske Konto
    • Børneopsparing
    • Alle konti

    Kort

    • Betalingsguiden
    • Mastercard Guld
    • Visa/Dankort
    • Alle kort

    Lån

    • Boliglån
    • Bil & forbrug

    Investering

    • Find den rette investering
    • Bliv klogere på investering
    • Ansvarlige investeringer
    • Alle produkter

    Pension

    • Ratepension
    • Livsforsikring
    • Alle produkter

    Forsikring

    • Forsikring af dig og dine ting
    • Alle forsikringer
  • Digitale værktøjer

    Beregn

    • Beregn låneomlægning
    • Hvad kan du købe bolig for?
    • Find ny bolig, du har råd til
    • Ejerboliglån
    • FlexLife®
    • Danske Bolig Fri
    • Andelsboliglån
    • Valuta

    Din digitale bank

    • Kom godt i gang
    • Netbank
    • Mobilbank
    • Mobilbank til tablet
    • Letbank
    • Lommepenge
    • Upload dokumenter
    • Upload dit ID
    • Digital Signering

    Mini-værktøjer

    • Tast-selv-service
    • Netpost
    • Danske Giro

    Andre apps & sites

    • Boligværktøj
    • Digitale betalingsmuligheder
    • MobilePay
    • Apple Pay
    • Google Pay
    • WeShare
    • June
  • Find hjælp
  • Bliv kunde
  • English

Privat

  • Netbank
  • Letbank
  • Netpost

Erhverv

  • District
  • Netbank Erhverv
  • MobilePay Business
  • OneTrader
  • Digital signering
  • Revisorportal
  • Corporate Expense Manager
  • English
  • Privat
  • Erhverv
  • Private Banking
  • LC&I
  • Boligværktøj
  • Foreninger
  • danskebank.com
  • Asset Management
  • Unge og studerende
  • Forside
  • Mit liv
    • Bolig

    • Købe bolig
    • Eje bolig
    • Sælge bolig
    • I gang med voksenlivet

    • Over 18 år
    • Studieliv
    • Flytte hjemmefra
    • Arbejdsliv fra start til slut

    • Arbejdsløs
    • Første job
    • Nyt job
    • Pension
    • Forandringer i familien

    • Barn på vej
    • Flytte sammen
    • Blive gift
    • Børnene flytter
    • Flytte til udlandet
    • Skilsmisse
    • Sygdom og dødsfald

    • Alvorlig sygdom
    • Dødsfald i familien
  • Produkter
    • Konti

    • Danske Konto
    • Børneopsparing
    • Alle konti
    • Kort

    • Betalingsguiden
    • Mastercard Guld
    • Visa/Dankort
    • Alle kort
    • Lån

    • Boliglån
    • Bil & forbrug
    • Investering

    • Find den rette investering
    • Bliv klogere på investering
    • Ansvarlige investeringer
    • Alle produkter
    • Pension

    • Ratepension
    • Livsforsikring
    • Alle produkter
    • Forsikring

    • Forsikring af dig og dine ting
    • Alle forsikringer
  • Digitale værktøjer
    • Beregn

    • Beregn låneomlægning
    • Hvad kan du købe bolig for?
    • Find ny bolig, du har råd til
    • Ejerboliglån
    • FlexLife®
    • Danske Bolig Fri
    • Andelsboliglån
    • Valuta
    • Din digitale bank

    • Kom godt i gang
    • Netbank
    • Mobilbank
    • Mobilbank til tablet
    • Letbank
    • Lommepenge
    • Upload dokumenter
    • Upload dit ID
    • Digital Signering
    • Mini-værktøjer

    • Tast-selv-service
    • Netpost
    • Danske Giro
    • Andre apps & sites

    • Boligværktøj
    • Digitale betalingsmuligheder
    • MobilePay
    • Apple Pay
    • Google Pay
    • WeShare
    • June
  • Find hjælp
  • Bliv kunde
  • Giv feedback
  • Ring til os

    Hovednummer

    +45 70 123 456
    • Kontakt os hele døgnet
    • Ventetider Telefonsamtaler kan blive optaget og gemt til brug for dokumentation og sikkerhed.
    Teknisk support til Netbank
    70 105 501
    Man-torsdag 08.00 - 21.00
    Fredag 08.00 - 18.00
    Lørdag 10.00 - 18.00
    Søndag 10.00 - 21.00
    Spær dit kort
    70 20 70 20 Bliv kunde 70 10 17 08 Se flere kontaktnumre.
  • Find os
    Find afdeling eller hæveautomat
  • Book møde
Tryk enter for at se alle resultater
Mest søgte sider
Log på NetbankValutaomregner MobilePayMasterCardBoliglånBillånMit IBAN-nummer
Find hjælp
MitID Valuta Betaling og overførsel Spær kort Se alle emner
Find nærmeste afdeling

Se kort
Mest søgte sider
Log på NetbankValutaomregner MobilePayMasterCardBoliglånBillånMit IBAN-nummer
3. jan. 2022–– min. LÆSETID

7 forslag til et økonomisk nytårsforsæt

Har du valgt dine nytårsforsætter for 2022? Ellers kan du lade dig inspirere af disse 7 forslag til nytårsforsætter for din privatøkonomi. Måske kan du spare penge, booste din opsparing eller optimere din pensionsopsparing.

7 forslag til tjek af din økonomi

  • 1: Tjek din forskudsopgørelse
  • 2: Brug én time på din pension
  • 3: Tjek, om du har det rigtige boliglån
  • 4: Giv dine faste udgifter et serviceeftersyn
  • 5: Forhold dig til din opsparing
  • 6: Spar lidt (mere) op hver måned
  • 7: Tag stilling til, om du vil blive i efterlønsordningen
  • 1: Tjek din forskudsopgørelse

    Det er altid en god ide at tjekke sin forskudsopgørelse. Og i år er det en endnu bedre ide. Mange af Skattestyrelsens oplysninger er nemlig baseret på data fra coronatiden, hvor særlige forhold kan have gjort sig gældende – forhold du måske regner med vil ændre sig i 2022. 

    Måske har du ikke kørt nær så meget i bil eller offentlig transport under nedlukningen, som du plejer, eller måske har der været ændringer i din løn og øvrige indtægter.

    Når der sker større ændringer i din økonomi, skal du også ændre din forskudsopgørelse. Ellers risikerer du nemlig at betale for lidt eller for meget i skat.

  • 2: Brug én time på din pension

    Mange har flere hundrede tusind – hvis ikke millioner – kroner stående på deres pensionsopsparing. Så det er bestemt ikke uden betydning, hvordan dine penge bliver forvaltet, indbetalt og udbetalt.

    Vælger du den rigtige type opsparing og investerer den fornuftigt, kan der være mange penge at spare i det lange løb. Så lad være med at udskyde pensionstjekket for længe, selvom det kan virke uoverskueligt, hvis du først skal på pension om en hel del år. Det kan koste dig dyrt i bl.a. gebyrer og tabt fortjeneste.

    Tal med os om dine pensionsdrømme

    Book møde

  • 3: Tjek, om du har det rigtige boliglån

    Selvom renterne er begyndt at stige i løbet af 2021, så er de stadig lave, og det kan du muligvis udnytte. Måske har du stadig mulighed for at skifte dit realkreditlån ud med et andet lån, hvor du betaler en lavere rente. Eller måske kan du udnytte en højere rente til at skære noget af din restgæld.

    Hvis du har en variabel rente og er bekymret for, om renten vil stige mærkbart, kan du overveje at binde rentesatsen i længere tid ved  bl.a. at skifte til en fast rente.

    Har du realkreditlån gennem Danske Bank og Realkredit Danmark, kan du regne på en eventuel omlægning.

    Beregn her


  • 4: Giv dine faste udgifter et serviceeftersyn

    Det er nemt og praktisk, når alle betalinger og udgifter er tilmeldt betalingsservice og kører helt af sig selv. Men man kan godt miste lidt af overblikket over, hvor meget man betaler til hvem.

    Måske kan du spare penge på abonnementer eller andre udgifter, som ikke længere er aktuelle. Så brug lidt tid på at gennemgå om det hele er lige nødvendigt. 

  • 5: Forhold dig til din opsparing

    Hvorfor sparer du op, hvad sparer du op til? Og gør du det i så fald på den bedste måde? Mange sparer op uden at forholde sig til aktivt til, hvordan man gør det bedst. 

    Hvis der er mere end 3 år, til du skal bruge pengene, så kan det være værd at overveje at investere pengene frem for at have dem stående på en konto. Blandt løsningsmulighederne er en aktiesparekonto eller vores investerings-app June.

    Læs mere om aktiesparekontoen

  • 6: Spar lidt (mere) op hver måned

    Hvis dit økonomiske råderum i forvejen er begrænset, kan en knækket tand eller en stjålen cykel måske være nok til at vælte læsset. Derfor anbefaler vi at tage højde for den slags uforudsete udgifter ved løbende at spare op. Det behøver ikke være store beløb, selv lidt er med tiden med til at give en buffer, hvis uheldet skulle være ude. 
    Derudover anbefaler vi, at du har dine forsikringer i orden. Det kan virke som en stor udgift, men en rejseforsikring eller et medlemskab af en a-kasse kan i sidste ende spare dig for en gevaldig økonomisk hovedpine.

    Læs også Få gode råd til at få gang i opsparingen

  • 7: Tag stilling til, om du vil blive i efterlønsordningen

    Er du medlem af efterlønsordningen? Så ved du måske, at du har mulighed for at træde ud af den i første halvår af 2022 og få tilbagebetalt de efterlønsbidrag, du allerede har betalt. Det sker på følgende måde:

    • De efterlønsbidrag, du har betalt frem til 10. oktober 2020, bliver udbetalt skattefrit.
    • Efterlønsbidrag fra efter den 10. oktober 2020 bliver pålagt en afgift på 30 pct., inden de tilbagebetales.

    Det er en individuel vurdering, om det kan betale sig eller ej. Som tommelfingerregel kan man sige, at du bør overveje at blive i ordningen, hvis du forventer at have en forholdsvis lille privat pensionsordning, når du når efterlønsalderen. Har du til gengæld en stor pensionsordning til den tid, kan du typisk også få en større gevinst ved at forlade ordningen. Skillelinjen ligger ca. omkring de 2,5 millioner kroner i opsparing – og lidt mere for de ældre generationer.

Skal vi hjælpe dig i mål med dit nytårsforsæt?

Vores rådgivere hjælper gerne, hvis du vil give dine lån et eftersyn, eller hvis du overvejer at investere den af din opsparing.
Book møde

Få alle fordelene i dag. Bliv kunde i Danske Bank.

Book møde Bliv kunde

For kunder privat

  • Find hjælp
  • Kundeprogram
  • Ros og klager
  • Spørgsmål
  • Kontakt os
  • Feedback til hjemmesiden
  • Derfor stiller banken spørgsmål

Om banken

  • Karriere
  • Presse
  • Aktionær
  • Leverandør
  • Bæredygtighed
  • Om Danske Bank

Se også

  • Foreninger
  • Teknisk support
  • Sikkerhed
  • Dine oplysninger
  • Whistleblowing

Anden information

  • Finanstilsynet m.m.
  • Afgoerelse i forhold til Estlandsagen
  • Brexit

Priser, vilkår og valuta

  • Priser og vilkår
  • Valutakurser

    • Find hjælp
    • Kundeprogram
    • Ros og klager
    • Spørgsmål
    • Kontakt os
    • Feedback til hjemmesiden
    • Derfor stiller banken spørgsmål
    • Karriere
    • Presse
    • Aktionær
    • Leverandør
    • Bæredygtighed
    • Om Danske Bank
    • Foreninger
    • Teknisk support
    • Sikkerhed
    • Dine oplysninger
    • Whistleblowing
    • Finanstilsynet m.m.
    • Afgoerelse i forhold til Estlandsagen
    • Brexit
    • Priser og vilkår
    • Valutakurser

Information om fonde på denne hjemmeside er markedsføringsmateriale og udgør ikke investeringsrådgivning. Du bør altid rådføre dig med dine rådgivere, inden du investerer, og orientere dig om dine investorrettigheder i prospektet, central investorinformation/væsentlig investorinformation og information om klagehåndtering.

Danske Bank tilbyder ikke investeringsrådgivning (”Investeringsrådgivning”) eller anden form for investeringsservice, herunder handel, udførelse og formidling af ordrer med finansielle instrumenter samt placering, opbevaring og forvaltning af værdipapirer/finansielle instrumenter (”Investeringsservice”) til personer hjemmehørende og bosiddende i USA, jf. definitionen nedenfor.

Materialet på denne hjemmeside er således ikke beregnet til at blive distribueret til eller anvendt af personer hjemmehørende og bosiddende i USA. Intet materiale på denne hjemmeside må fortolkes og opfattes som et tilbud om Investeringsrådgivning eller Investeringsservice til en person hjemmehørende og bosiddende i USA.

I forhold til Investeringsrådgivning skal en person hjemmehørende og bosiddende i USA forstås som enhver af følgende:

  • En fysisk person hjemmehørende og bosiddende i USA.
  • En virksomhed eller et interessentskab som er registreret eller organiseret i USA, men som ikke er en offshore-afdeling eller en anden form for repræsentation tilhørende en person hjemmehørende og bosiddende i USA, som har en gyldig forretningsmæssig begrundelse for sit virke, og som varetager opgaver og reguleres som et forsikringsselskab eller en bank.
  • En afdeling eller en repræsentation tilhørende et udenlandsk selskab med base i USA.
  • En fond, hvor formueforvalteren er en person hjemmehørende og bosiddende i USA, medmindre investeringsfuldmagten indehaves eller deles med en person, som ikke er hjemmehørende og bosiddende i USA.
  • Et bo, hvor en person hjemmehørende og bosiddende i USA fungerer som bobestyrer eller administrator, medmindre boet er underlagt udenlandsk lov, og investeringsfuldmagten indehaves eller deles med en person, som ikke er hjemmehørende og bosiddende i USA.
  • En ikke-diskretionær konto ejet af en person hjemmehørende og bosiddende i USA eller en diskretionær konto, som forvaltes af en mægler eller anden person med et betroet erhverv, medmindre det er til fordel for en person, som ikke er hjemmehørende og bosiddende i USA.
  • Ethvert selskab som er organiseret eller registreret med det formål at omgå gældende værdipapirlove i USA.

Begrebet ”person hjemmehørende og bosiddende i USA” omfatter ikke en person, som ikke var i USA på det tidspunkt, hvor vedkommende indgik en aftale om investeringsrådgivning med Danske Bank.

I forhold til Investeringsservice skal en person hjemmehørende og bosiddende i USA forstås som enhver kunde som opholder sig i USA, med mindre der er tale om en kunde, som var bosiddende uden for USA på det tidspunkt, hvor kundeforholdet med Danske Bank blev indgået, og som, ved ophold i USA, ikke opfylder en af følgende:

  1. Amerikansk statsborgerskab (herunder dobbelt statsborgerskab i USA og et andet land).
  2. Permanent opholdstilladelse i USA (”green card”).
  3. På anden måde opholder sig i USA på ikke-midlertidig basis.

Danske Bank A/S, Holmens Kanal 2-12, 1092 København K. Tlf. (+45) 70 123 456, Kontakt os, CVR-nr. 61126228, SWIFT: DABADKKK
Telefonsamtaler kan blive optaget og gemt til brug for dokumentation og sikkerhed.

Danske Bank forbeholder sig alle rettigheder. Danske Bank A/S er under tilsyn af Finanstilsynet. Klageansvarlig rådgivningscenter: Danske Bank, Complaint Management Function, Holmens Kanal 2-12, 1092 København K. Mail: klageservice@danskebank.dk

Læs vores information om behandling af personoplysninger, vilkår for brug af website, information om behandling af cookies og personoplysninger på vores websites etc og information om dine rettigheder ved betalinger i Europa.

Du er velkommen til at kontakte os, hvis du har spørgsmål om, hvordan vi behandler personoplysninger - skriv til vores Databeskyttelsesrådgiver, Holmens Kanal 2-12, 1092 København K, e-mail: dpofunction@danskebank.com

Danske Bank

Brug vores Mobilbank app

App Log på

eller log på vores selvbetjeningsløsninger

Log på
  • Kundeservice Privat
    Produkter og services
    Mandag - fredag kl. 9-21 Weekend og helligdage kl. 10-16 Start chat
    Teknisk support Privat
    Netbank, letbank og mobilbank
    Mandag – fredag kl. 09-21 Weekend og helligdage kl. 10-16 Start chat
    OBS! Spørgsmål om f.eks. MitID, personlige kort mv. kan indeholde oplysninger, som kræver en særligt sikker forbindelse. I så fald kan du logge på netbanken og starte en chat under menupunktet ”Kontakt og Hjælp" eller ringe til os på 70 10 55 01, hvis du har brug for hjælp til sikker chat.
    Kundeservice Privat
    Produkter og services
    Mandag - fredag kl. 9-21 Lørdag og søndag kl. 10-18 Helligdage kl. 10-18
    Start chat
    Teknisk support Privat
    Netbank, letbank og mobilbank
    Mandag – torsdag kl. 10-21 Fredag kl. 10-18 Lørdag og søndag kl. 10-18 Helligdage kl. 10-18 Start chat
    OBS! Spørgsmål om f.eks. MitID, personlige kort mv. kan indeholde oplysninger, som kræver en særligt sikker forbindelse. I så fald kan du logge på netbanken og starte en chat under menupunktet ”Kontakt og Hjælp" eller ringe til os på 70 10 55 01, hvis du har brug for hjælp til sikker chat.
    Kundeservice
    +45 70 123 456
      Åbningstider Kontakt os hele døgnet

      På hverdage mellem kl. 21 og 09 samt i weekender og på helligdage mellem kl. 16 og 10 besvarer vi primært henvendelser vedrørende spærring af kort og mistanke om svindel.

      Du kan gøre det meste selv via mobil – eller netbank. Se hvordan her.
    Teknisk support
    MitID, mobil- og netbank
    +45 70 105 501
      Man-torsdag 09.00 - 21.00
      Fredag 09.00 - 18.00
      Weekend og helligdage 10.00 - 16.00
      Se flere kontaktnumre.
      Telefonsamtaler kan blive optaget og gemt til brug for dokumentation og sikkerhed.
  • Find afdeling eller hæveautomat

    Find
  • Book møde

Danske Banks brug af cookies og behandling af personoplysninger

Vi bruger data fra egne cookies og tredjeparts cookies. Vi bruger dem i kombination med dertil tilknyttede personoplysninger for at huske dine indstillinger, forbedre vores services, til at følge din brug af hjemmesiden og lave trafikmålinger samt vise de mest relevante budskaber til dig (inklusiv profilering). Nedenfor kan du vælge at sige ok til alle cookies eller selv vælge, hvilke af vores valgfrie cookies du vil acceptere. Dit samtykke dækker både over brug af cookies og den dertil tilknyttede behandling af personoplysninger. Du kan læse mere om brugen af cookies og om vores behandling af personoplysninger. I bunden af hjemmesiden kan du læse mere om, hvordan du tilbagekalder dit samtykke ved at klikke på linket om cookies-retningslinjer.