Siden vi konstaterede fejlene, har vi arbejdet intensivt på at løse problemerne og kompensere kunder, der har betalt for meget. I takt med at arbejdet er skredet frem, har vi samtidig konstateret flere fejl, der har øget omfanget og kompleksiteten af udfordringerne betragteligt. Derfor har vi udviklet en løsning, der skal sikre hurtigere afklaring for langt de fleste af vores kunder med inkassogæld. Størstedelen af kunder med restgæld, der kan være omfattet af fejlene, får derfor deres gæld sat til 0 kr. og bliver kontaktet direkte.

This site is also available in English

Vi tilbyder kompensation, hvis vi har opkrævet for meget

Hvis kunder har betalt af på deres gæld, og deres betalinger kan være påvirket af fejlene i vores gældssystemer, udbetaler vi en kompensation i de tilfælde, hvor vi vurderer, at vi kan have opkrævet for meget. Kompensationen bliver beregnet enten ud fra en model eller en individuel gennemgang. 

Vi er i gang med udbetalingen af kompensation på baggrund af modellen og har informeret hovedparten af alle kunder, der har krav på kompensation på baggrund af vores modelberegning. Med undtagelse af kunder i bosager har vi kompenseret, eller forsøgt at kompensere, cirka 90 % af de kunder, der er berettiget til kompensation. Vi forventer at udbetale kompensation til de resterende kunder i løbet af 2026. Det er dog en løbende proces, og for nogle kunder vil det tage længere tid, for eksempel fordi deres sag er mere kompleks. Kunder, der er berettiget til kompensation, bliver kontaktet direkte.

Sådan virker modellen, der beregner kompensation

Vi bruger en automatiseret model til at beregne, om vi for nogle af vores kunder kan have opkrævet for meget på deres inkassogæld. Det gør vi, fordi en nøjagtig gennemgang af hver enkelt konto vil betyde, at kunderne skal vente betydeligt længere på en afklaring om deres gæld og eventuel udbetaling af kompensation.

Hvis en sag er overført til inkasso efter 2004, kan du læse mere om, hvornår du som kunde ifølge modellen kan have krav på kompensation, og i så fald hvordan kompensationen er beregnet, her Model til at beregne kompensation - sager efter 2004.

Er sagen overført til inkasso før 2004, kan du læse mere om modellens beregning her Model til at beregning kompensation – sager før 2004.

I nogle sager foretager vi en individuel gennemgang

I særlige tilfælde og i nogle af de mere komplekse gældssager foretager vi en individuel gennemgang af sagen. Det gør vi også i sager, hvor kompensationen er beregnet ud fra den automatiserede model, og kunden efterfølgende selv anmoder om en individuel gennemgang af sagen. Ved en individuel gennemgang genskaber vi sagens forløb ud fra de informationer, vi har tilgængelige – og genberegner gælden på den enkelte kundes konto.

Du kan læse mere om en individuel gennemgang her Individuel gennemgang af sager.

Oversigt over fejlene i vores gældssystemer

Oprindeligt konstaterede vi fire hovedårsager til fejl i vores gældssystemer, men i takt med vores undersøgelser er vi blevet opmærksomme på en lang række andre fejl, der også kan have påvirket kundernes inkassogæld.

Du kan se en oversigt over fejlene her Oversigt over fejl i vores gældssystemer. Her fremgår det, hvilke fejl der bliver håndteret af modellen, og hvilke fejl den ikke håndterer.

Specielt for bosager

En bosag er en sag, som har involveret skifteretten, eller hvor vi under vores behandling af sagen vil involvere skifteretten, f.eks. hvis en kunde, der skal modtage kompensation, er afgået ved døden. For bosager, herunder dødsboer, der udleveres som boudlæg, til bobestyrer, privat skifte, ægtefælleudlæg eller som uskiftet bo, vil vi i langt de fleste tilfælde beregne sagerne på samme måde som beskrevet ovenfor vedrørende modelberegning eller individuel gennemgang.

En eventuel kompensation vil blive udbetalt til den eller dem, som skifteretten oplyser, der skal modtage beløbet.

Ved ægtefællesager, privat skifte og boudlæg udbetaler vi kompensation direkte til den modtager eller de modtagere, skifteretten har oplyst. I bobestyrersager, konkurser og likvidationer udbetaler vi til bobestyrer, kurator eller likvidator, som herefter er ansvarlig for at fordele/udlodde beløbet til rette modtager eller modtagere.

For de specifikke skattemæssige konsekvenser henviser vi til det relevante brev.

Status på vores gældsinddrivelse

Vi er påbegyndt genoptagelsen af vores gældsinddrivelse og foretager i øjeblikket en gradvis implementering af vores nye gældssystem. Det betyder, at systemet på nuværende tidspunkt ikke håndterer alle sager. Derfor har vi indgået et samarbejde med vores eksterne inkassopartner, der medfører, at nye sager, der endnu ikke kan håndteres af vores eget gældssystem, bliver overdraget ved salg til denne inkassopartner. Den løsning vil gælde, indtil vores nye gældssystem er fuldt implementeret. Vi forventer at kunne håndtere 90 % af indkomne sager i vores eget system i løbet af 2026.

Gæld overført til inkasso pr. 1. oktober 2020

Størstedelen af kunder med gæld, der er overført til inkasso, efter at vi oprindeligt stillede gældsinddrivelsen i bero pr. 1. oktober 2020, vil få sat deres gæld til 0 kr. Inddrivelsen af deres gæld vil altså ikke blive genoptaget. Denne løsning er valgt for at sikre hurtigst mulig afklaring  for disse kunder, og for at minimere risikoen for at gentage tidligere fejl ved genoptagelse af disse sager.

Enkelte sagstyper er ikke omfattet af løsningen. Dette gælder eksempelvis erhvervssager eller sager med aktiv pant i en bolig, da der allerede er igangsat eller planlagt en alternativ løsning for disse.

Kunder, der mod vores anbefaling, har betalt af på deres gæld, efter gældsinddrivelsen har været stillet i bero, vil blive kontaktet direkte, hvis de er berettiget til kompensation.

Du er velkommen til at kontakte os

Hvis du har spørgsmål til vores behandling af din sag, er du velkommen til at skrive til os på inkassosag@danskebank.dk eller ringe på 55 85 03 68. Du har også mulighed for at søge om kompensation, hvis du mener, at du har haft et indirekte tab som følge af fejl i din sag. Læs mere her.