”Med digitaliseringen af forbrug og betalingsmidler som en fuldt integreret del af hverdagen er det vigtigere end nogensinde før, at vi giver vores børn de rette værktøjer til at håndtere penge klogt og ansvarligt.”
Sådan siger Anne Juel Jørgensen, der er børne- og ungechef i Danske Bank, og heldigvis er de danske skoleelever mere end klar til at lære om emner som budgetter, priser og forbrug. Det viser en ny undersøgelse, som YouGov har lavet på vegne af Danske Bank.
”Vores undersøgelse viser, at to ud af tre danske skoleelever ønsker at lære mere om gode pengevaner i skolen. Det er meget positivt, da finansiel forståelse er en fundamental færdighed, og det er vigtigt at sætte tidligt ind for at skabe et godt økonomisk fundament hos børn og unge,” fortæller Anne Juel Jørgensen.
Anne Juel Jørgensen, Danske Banks børne- og ungechef
Økonomi på skoleskemaet med nyt materiale
Undersøgelsen viser omvendt også, at kun tre ud af ti elever synes, at de i dag får redskaber i skolen, der hjælper dem med at forstå deres økonomi og konsekvenserne af deres økonomiske valg.
Det ser Anne Juel Jørgensen som et udtryk for, at der er brug for en endnu mere hverdagsnær og håndgribelig undervisning i økonomi i folkeskolen. Derfor har hun og Danske Bank i samarbejde med læringsbureauet Forstå udviklet et helt nyt matematikforløb til danske skoleelever i mellemskolen og udskolingen (som dækker over hhv. 4.-6. klasse og 7.-9. klasse).
Mød Familien Overskud
Undervisningsmaterialet hedder Overskud og er udviklet til at inspirere landets lærere og give dem nye idéer til at styrke deres elevers finansielle forståelse. Indholdet er lavet med et glimt i øjet og med en ambition om, at eleverne skal kunne genkende deres egen hverdag og virkelighed.
I materialet bliver eleverne derfor introduceret til praktiske økonomiske scenarier gennem en stribe sitcom-lignende videoer med Familien Overskud, hvor humor bruges til at gøre læring både sjov og informativ – blandt andet ved, at der byttet om på rollerne i Familien Overskud. Forældrene har ikke helt styr på pengene, og derfor må børnene blandt andet hjælpe med at lægge budget og ved at låne penge ud (med renter) til faren.
"Ved at tale til eleverne i øjenhøjde og med et glimt i øjet håber vi på at engagere dem og gøre indholdet relaterbart og relevant for dem, for det er nøglen til effektiv læring,” forklarer Anne Juel Jørgensen.
Familien Overskud – en familie, man kan regne med
Undervisningsmaterialet om Susie, Frank, Tinus og Sif, der tilsammen udgør Familien Overskud, er lavet til både folkeskolernes mellemtrin og udskoling.
Det kan hentes og bruges af både lærere og elever på alle landets folkeskoler som et supplement til den øvrige undervisning. Se mere hos forstå.dk.
Fire måder at hjælpe dine børns finansielle forståelse på vej
Undersøgelser viser, at børn og unge får de bedst mulige betingelser for finansiel tryghed i voksenlivet, hvis de får opbygget gode pengevaner på linje med andre vigtige færdigheder. Jo tidligere børn bliver eksponeret for penge og finansielle beslutninger, jo flere muligheder får de for at øve sig. Og øvelse gør som bekendt mester.
Her deler Anne Juel Jørgensen 4 konkrete tips til at hjælpe dine børns finansielle forståelse på vej:
- Giv lommepenge fra en tidlig alder: Man kan sagtens give lommepenge fra barnet er 7-8 år. ”Det er sundt at øve sig tidligt,” siger Anne Juel Jørgensen.
- Tal med børn om økonomi og indkøb: Forskning viser, at børn, der taler med deres forældre om penge, bliver mere økonomisk ansvarlige. Så tag gerne børnene med i supermarkedet og tal om, hvad tingene koster – og også gerne om opsparinger til fx rejser og julegaver.
- Lav en opsparing: De fleste børn kan godt lide at spare op. Og det er en sund erfaring at gøre sig, at man først kan købe noget, når man har sparet nok penge op.
- Lad barnet tjene egne penge: Børn får et mere konkret forhold til penge, når de selv tjener dem. Så lad evt. de mindre børn ’arbejde’ lidt for lommepengene – eller opfordr dem til at få et fritidsjob, når de er fyldt 13 år, som er aldersgrænsen for, hvornår børn må arbejde.