Sådan lærer du dine børn gode pengevaner

Jo tidligere, vi lærer vores børn gode pengevaner, jo større er sandsynligheden for, at de vokser op og bliver økonomisk ansvarlige. Men hvordan gør du det, når penge er blevet usynlige, det meste foregår digitalt, og sparegrisen er en truet dyreart? Få gode råd til børn på forskellige alderstrin her.

Anne Juel Jørgensen har travlt det meste af tiden. Som Danske Banks børne- og ungechef bruger hun det meste af sin tid på at undersøge og udbrede, hvordan vi bedst kan hjælpe vores børn og unge med at få et sundt forhold til penge. Og med ”vi” menes der både Danske Bank og (i særdeleshed) det store fælles ”vi” – hvordan vi som forældre er de bedste rollemodeller for vores børn.

For det er der brug for.


”Børn i dag vokser op i en anden penge-virkelighed, end jeg f.eks. selv gjorde i 1980’erne. Pengesedler er i stor stil skiftet ud med kortbetalinger og swipes i Mobilepay, og det ændrer forudsætningerne for den måde, børn lærer om penge på.”

Anne Juel Jørgensen, børne- og ungechef i Danske Bank



Hun giver et eksempel:

”Det kan være svært at forstå den præcise værdi af penge, når kontanter fylder mindre og mindre. Når vi ikke kan pege på en femmer og en tier og fortælle, at guldmønten er mere værd end sølvmønten. Eller når vi ikke kan vise den simple forskel i størrelsen på en tier og en tyver,” siger hun.

Så hvordan lærer vi bedst vores børn at forstå penge i det digitale pengelandskab, der binder vores samfund sammen?

Det kræver, at vi – der var den igen – også selv tilpasser vores måde at dele erfaringer og viden om penge videre til de næste generationer. Og at vi helst begynder, mens børnene er små. Måske også mindre, end du som forælder gætter på.

”Vi ved fra forskning og undersøgelser, at pengevaner dannes tidligt i livet, og at dårlige pengevaner kan få livslange konsekvenser. Faktisk får børn allerede fra tre-årsalderen deres første forståelse af værdi, og det skal vi som forældre bruge til at lære vores børn gode pengevaner,” siger Anne Juel Jørgensen.

Jo tidligere, jo bedre

Og effekten er selvforstærkende: Jo tidligere børn får erfaring med at håndtere deres egne penge, jo bedre bliver de til det.

”Du kan se pengevanerne som en snebold, der vokser sig større og større, når de unge gør erfaringer med selv at træffe økonomiske beslutninger, når de får faste lommepenge, og især når de når en alder, hvor de kan tjene deres egne penge med et fritidsjob ved siden af skolen. Så får de et sundt forhold til penge og vil med større sandsynlighed udvikle sig til unge voksne med større opsparinger og mindre tilbøjelighed til at låne via f.eks. kviklån og kassekredit,” fortæller Anne Juel Jørgensen.

Gode råd til børns pengevaner – opdelt efter alder

Præcis som det ikke er nok at læse om en cykel for at lære at cykle, kræver det reel erfaring med penge for at skabe gode pengevaner. Man skal øve sig med at håndtere penge i praksis. Men barnets specifikke alder er  afgørende for, hvordan du bedst taler med dem og lærer dem om penge og prioriteringer.

Her er Anne Juel Jørgensens råd til forældre med børn i forskellige aldersgrupper:

Fra 3 til 7 år

Børn får allerede fra tre-årsalderen deres første forståelse af værdi – og du kan nemt hjælpe dem på vej.

  • Leg butik: Butiks- og rollelege er gode måder at vise børnene, at du ikke bare får tingene foræret i supermarkedet, men at du giver noget igen.
  • Køb ind sammen: Tag de små børn med på indkøb og snak om, hvad ting koster.
  • Giv lommepenge: Start tidligt med at give lommepenge, og hjælp dem med at spare op. Og brug gerne kontanter i en gammeldags sparegris, selvom penge i høj grad er digitale i dag.

Fra 7 til 11 år

Som syv-årige kan de fleste børn forstå de grundlæggende aspekter af penge og hverdagsøkonomi – som f.eks. forskellen på ting, man gerne vil have, og ting, man har brug for.

  • Introducer digitale penge: Du kan give 8-14-årige børn lommepenge med Danske Banks Lommepenge-app. Her lærer dit barn at blive fortrolig med rigtige penge i en digital verden – og med Mine drømme-funktionen kan barnet selv vælge et motiverende mål for sin opsparing. 
  • Lær dem at forstå supermarkeder: Tal om, hvorfor supermarkedet er indrettet, som det er. Hvilke varer ligger lige i børnenes øjenhøjde? Hvorfor ligger de billigste varer ofte tættest på gulvet? Og hvorfor skal man hele vejen rundt i supermarkedet for at finde de ”vigtigste” ting som grøntsager, brød, mejerivarer og morgenmadsprodukter
  • Lav gættelege: Find billeder af velkendte ting og lad børnene gætte, hvad de koster – giv dem eventuelt valgmuligheder. Se om de kan gætte, hvad f.eks. en iPad, en ny cykel, en pakke rugbrød, et par sko og et nyt sæt farveblyanter koster.   

Fra 11 til 13 år

Når børn rammer 11-årsalderen, er det meste af den grundlæggende viden om penge faldet på plads, så de nu kan gøre sig mere komplekse erfaringer med, hvad penge kan udrette:

  • Spil brætspil om penge: Der findes en del spil, hvor penge er en faktor. Det gælder f.eks. gode, gamle Matador, hvor børnene kan lære, at penge kan gro, hvis du investerer dem klogt, men at penge også kan tabes.
  • Sælg ud af gammelt legetøj: Er barnet vokset fra noget legetøj, kan det være både sjovt og lærerigt at sælge det. Salg af ting giver nemlig generelt børn en god forståelse for penge – både når det sker på et loppemarked og over nettet, så barnet selv kan være med til at pakke og sende legetøjet, når noget bliver solgt.
  • Læg et budget sammen: Det behøver ikke være besværligt at lære børn at spare op og lægge budget. Del f.eks. barnets lommepenge op i to bunker, der ryger i hvert sit syltetøjsglas med låg: En til fornøjelse og en til opsparing – og tilføj evt. en tredje bunke til velgørenhed og gode gerninger.   

Fra 13 til 17 år

Når barnet bliver teenager, kan pengeforståelsen gå i skuddermudder igen. Derfor er det vigtigt at holde fast i de gode vaner, og det er afgørende for udviklingen af økonomisk ansvarlighed, at teenagerne har deres egne penge.  

  • Hold fast i lommepengene: Faste lommepenge er stadig en kilde til sunde pengevaner og økonomisk ansvarlighed hos lidt større børn.
  • Sæt evt. beløbet på lommepenge op og lad dem selv helt eller delvist disponere over dem – det er en sund erfaring at gøre for teenagerne. Det kan f.eks. være, at de selv står for køb af tøj, streaming, mad i kantinen, cafébesøg, transport og lignende. 
  • Anbefal et fritidsjob: Når børn fylder 13, må de begynde at tjene egne penge. Det kan give en sund forsmag på voksenlivet, skabe større opsparinger og sågar give bedre karakterer i skolen, viser en undersøgelse.

Bog: Giv dit barn gode pengevaner

I sin bog ”Giv dit barn gode pengevaner” omsætter Anne Juel Jørgensen den nyeste forskning inden for blandt andet adfærdsøkonomi til konkrete og brugbare værktøjer, som forældre kan bruge til at give deres hjemmeboende børn gode pengevaner og den bedste økonomiske start på livet.

Du kan følge Anne på Instagram her, og læse mere om bogen her: 
Gode pengevaner – Anne Juel Jørgensen

Få alle fordelene i dag. Bliv kunde i Danske Bank.

Indholdet hentes
Show more rows: All table rows are already visible for screen readers.
Show less rows: All table rows are already visible for screen readers.