I takt med at vores hverdag bliver mere og mere digital, stiger risikoen for at støde på svindlere online. Og i en tid hvor kunstig intelligens kommer buldrende er der endnu mere at være opmærksom på. Det var omdrejningspunktet i vores webinar om digital svindel, der blev sendt den 19. november 2024, hvor gæsterne var Ulla Malling fra Forbrugerrådet Tænk og Niels Halse, der er chef for Danske Banks egen afdeling for svindelbekæmpelse.

Undervejs i webinaret fik vi mange spørgsmål fra seerne, og det var ikke dem alle sammen, vi nåede at besvare. Derfor bringer vi her vores svar på 5 spørgsmål, vi ikke nåede, men som er vigtige at overveje, når du handler på nettet.


Jeres spørgsmål og vores svar: Om digital svindel

Se eller gense vores webinar om digital svindel


Få mere viden om svindel og flere gode råd på vores TÆT PÅ-webinar fra den 19. november 2024, hvor Ulla Malling og Niels Halse var gæster i studiet.

Se webinaret nu  

Flere gode råd og tommelfingerregler for sikker online handel

I webinaret delte Niels Halse og Ulla Malling også flere vigtige tommelfingerregler og gode råd, der kan hjælpe dig med at navigere sikkert i den digitale verden. Her er nogle af dem som supplement til svarene på spørgsmålene for oven:

  • For godt til at være sandt? Husk, at hvis noget lyder for godt til at være sandt, så er det med overvejende sandsynlighed også tilfældet. Vær skeptisk over for tilbud, der virker urealistiske.
  • Tjek anmeldelser nøje: Brug anmeldelser fra fx Trustpilot til at undersøge webshops. Men gør det på Trustpilots hjemmeside, da anmeldelser fremhævet på webshoppens egen hjemmeside kan være selektivt udvalgte – og i grove tilfælde kan være falske.
  • Beskyt dine oplysninger: Del aldrig dine personlige koder og MitID- eller bankoplysninger.
  • Dobbelttjek før betaling: Dobbelttjek altid, at beløbet og navnet på butikken stemmer overens, før du godkender en betaling.
  • Undgå mistænkelige links: Hvis du mistænker, at et link i en besked eller e-mail kan være svindelforsøg, så klik ikke på det. Som Ulla Malling fra Forbrugerrådet Tænk anbefaler, bør du i stedet "bruge hoveddøren" ved selv at navigere til den relevante hjemmeside eller kontakte virksomheden direkte.

Hent appen “Mit digitale selvforsvar” fra Forbrugerrådet Tænk


- Få hjælp til at blive mere sikker online
- Bliv advaret om fup- og svindelforsøg
- Hjælp andre ved at tippe om svindel
- Guides og artikler

Læs mere