I takt med at vores hverdag bliver mere og mere digital, stiger risikoen for at støde på svindlere online. Og i en tid hvor kunstig intelligens kommer buldrende er der endnu mere at være opmærksom på. Det var omdrejningspunktet i vores webinar om digital svindel, der blev sendt den 19. november 2024, hvor gæsterne var Ulla Malling fra Forbrugerrådet Tænk og Niels Halse, der er chef for Danske Banks egen afdeling for svindelbekæmpelse.
Undervejs i webinaret fik vi mange spørgsmål fra seerne, og det var ikke dem alle sammen, vi nåede at besvare. Derfor bringer vi her vores svar på 5 spørgsmål, vi ikke nåede, men som er vigtige at overveje, når du handler på nettet.
Jeres spørgsmål og vores svar: Om digital svindel
-
Det er en udbredt metode, at svindlere ringer og udgiver sig for at være ansat i din bank. Husk, at når vi ringer, beder vi aldrig om følsomme oplysninger eller adgangskoder over telefonen. Er du i tvivl, så læg på og ring tilbage til bankens officielle nummer.
-
MitID tilføjer et ekstra lag af sikkerhed ved online transaktioner, men det er i udgangspunktet heller ikke systemet, som svindlerne udnytter – det er derimod alle os mennesker, der bruger systemet. Derfor er det altid vigtigt at være kritisk ved at dobbelttjekke webshoppens legitimitet og læse alle MitID-notifikationer nøje, så du er sikker på, at det er det rigtige beløb og den rigtige forretning, du betaler hos, inden du swiper til højre.
-
En af fordelene ved MobilePay er, at du undgår at indtaste dine kreditkortoplysninger direkte på en hjemmeside, hvilket potentielt kan beskytte mod visse typer svindel. Det samme gælder for Google Pay og Apple Pay. Men ligesom tilfældet er med MitID, handler svindlen ikke kun om den tekniske sikkerhed, men ofte langt mere om, hvor overbevisende den falske hjemmeside er lavet og/eller hvor overbevisende svindleren virker. Derfor er det vigtigt at bevare en sund skepsis og endnu mere at dobbelttjekke alle oplysninger, inden du godkender noget som helst.
-
Hvis du har mistanke om, at du er blevet udsat for svindel, er det vigtigste straks at kontakte din bank. Spær også dit/dine kort for at minimere skader. I de fleste tilfælde kan du selv ophæve spærringen igen, hvis der er tale om falsk alarm. Alternativt kan du bestille et nyt kort eller få hjælp af banken.
Se hvordan her: Spær kort
I nogle tilfælde kan det også være relevant at anmelde forholdet til politiet. Har du desuden mistanke om, at oplysninger om dit MitID er blevet opsnappet af svindlere, kan det også lade sig gøre at spærre for dit MitID – men det kan være svært at vurdere nødvendigheden af, og det er typisk noget, din bank kan hjælpe med. Så start altid med at kontakte din bank.
-
Vær opmærksom på, hvilke firmaer du har handlet med og hvilken leveringstjeneste, de bruger. Skriv eventuelt detaljerne ned på en liste, hvis du har flere pakker på vej. Og vær kritisk overfor sms'er, der beder om betaling for ekstra porto eller lignende. Det er kun svindlerne, der vil bede om den slags.
Kommer du i tvivl, er det en god ide at slå pakkenummeret op via pakkefirmaets app eller hjemmeside.
Se eller gense vores webinar om digital svindel
Få mere viden om svindel og flere gode råd på vores TÆT PÅ-webinar fra den 19. november 2024, hvor Ulla Malling og Niels Halse var gæster i studiet.
Se webinaret nuFlere gode råd og tommelfingerregler for sikker online handel
I webinaret delte Niels Halse og Ulla Malling også flere vigtige tommelfingerregler og gode råd, der kan hjælpe dig med at navigere sikkert i den digitale verden. Her er nogle af dem som supplement til svarene på spørgsmålene for oven:
- For godt til at være sandt? Husk, at hvis noget lyder for godt til at være sandt, så er det med overvejende sandsynlighed også tilfældet. Vær skeptisk over for tilbud, der virker urealistiske.
- Tjek anmeldelser nøje: Brug anmeldelser fra fx Trustpilot til at undersøge webshops. Men gør det på Trustpilots hjemmeside, da anmeldelser fremhævet på webshoppens egen hjemmeside kan være selektivt udvalgte – og i grove tilfælde kan være falske.
- Beskyt dine oplysninger: Del aldrig dine personlige koder og MitID- eller bankoplysninger.
- Dobbelttjek før betaling: Dobbelttjek altid, at beløbet og navnet på butikken stemmer overens, før du godkender en betaling.
- Undgå mistænkelige links: Hvis du mistænker, at et link i en besked eller e-mail kan være svindelforsøg, så klik ikke på det. Som Ulla Malling fra Forbrugerrådet Tænk anbefaler, bør du i stedet "bruge hoveddøren" ved selv at navigere til den relevante hjemmeside eller kontakte virksomheden direkte.
Hent appen “Mit digitale selvforsvar” fra Forbrugerrådet Tænk
- Få hjælp til at blive mere sikker online
- Bliv advaret om fup- og svindelforsøg
- Hjælp andre ved at tippe om svindel
- Guides og artikler
Læs mere