Gode råd om sikkerhed, når du bruger kort og betaler digitalt

Det er generelt set sikkert at overføre penge online og betale med kort. Men du bør alligevel være opmærksom på faresignaler og følge de råd, du kan se her på siden.

Gode råd

  • Få altid bekræftet afsenderen af en e-mail eller sms, og vær særlig forsigtig med at klikke på links og åbne vedhæftede filer.
  • Videresend mistænkelige e-mails og sms’er, der udgiver sig for at være fra Danske Bank, til falskemails@danskebank.dk.
  • Kontakt os via Danske Mobilbank eller Danske Netbank, da disse er sikre kommunikationskanaler, der giver dig mulighed for sikkert at sende os dine personoplysninger

Advarsler

  • Åbn aldrig links eller filer fra en ukendt afsender.
  • Besvar aldrig e-mails, opkald eller sms’er der
  • Beder dig om at dele personlige oplysninger såsom dit NemID/MitID, adgangskoder, bruger-id eller kontooplysninger
  • opfordrer dig til at træffe forhastede beslutninger
  • anmode om kontrol over din computer eller mobilenhed
  • bede dig om at flytte dine penge til en anden konto
  • Aldrig del dine brugernavne eller adgangskoder med andre.

Goderåd om sikkerhed 

  • Brug af kort i forretninger, på restauranter og i pengeautomater

    Vær sikker, når du bruger dit kort til at betale i en forretning eller på restaurant – eller hæver kontanter i en pengeautomat

    • Der bør ikke være andre end dig, der kender din pinkode.
    • Vær opmærksom på dine omgivelser, når du hæver kontanter.
    • Giv aldrig andre lov til at hæve kontanter på dit kort – du risikerer at blive brugt som muldyr .
    • Dæk altid tastaturet, når du indtaster din pinkode.
    • Giv aldrig oplysninger om dit kort, og overlad det aldrig til andre.
    • Lad aldrig dit kort ude af syne, når du foretager en betaling.
    • Nedsæt beløbsmaksimum på dit betalingskort og ved kontanthævning. Læs mere om, hvordan du kan indstille beløbsgrænser  i din mobil- eller netbank.
  • Betalinger og overførsler 

    Vær sikker, når du gennemfører betalinger og overfører penge

    • Dobbelttjek alle oplysninger, før du godkender en transaktion. Det kan spare dig for meget besvær. Er modtagerens bankoplysninger rigtige? Er landeoplysningerne rigtige?
    • Du skal aldrig gennemføre en betaling eller en overførsel, som du er i tvivl om.
    • Hvis nogen kontakter dig pr. e-mail, sms eller telefon  og beder dig om at flytte dine penge fra en konto til en anden hurtigt og under pres, så kan det være et forsøg på svindel. Lad være med at reagere – og ring til os  på 70 12 34 56, hvis du er det mindste i tvivl.
    • I netbanken kan du selv indstille den beløbsgrænse, du ønsker at kunne overføre pr. betaling i din netbank: Vælg Konti à Klik på pilen til højre for kontoen à indstillinger à Beløbsgrænser.
    • Læs mere om betalinger og overførsler, så du er sikker på, at du gør det sikkert og korrekt.
  • Når du handler på nettet 

    Vær sikker, når du handler på nettet

    • Nedsæt risikoen for svindel på nettet ved at godkende dine køb med NemID/MitID. Læs mere om sikker nethandel.
    • Hvis du vil besøge en hjemmeside, bør du indtaste adressen direkte i adresselinjen i din browser – og ikke klikke på et link, du har modtaget, medmindre du har sikret dig, at linket er ægte.
    • Se efter e-mærket, når du handler i danske webshops. Du kan få bekræftet, at en dansk webshop er ægte ved at tjekke på emaerket.dk.
    • Tjek, at webshoppen også angiver en fysisk adresse, e-mailadresse og telefonnummer. Hvis der ikke er nogen kontaktoplysninger, kan der være tale om svindel.
    • Vær forsigtig, hvis sproget er knudret og fyldt med fejl, eller hvis priserne har underlige, skæve beløb (f.eks. 387,67 kr.).
    • Tjek forbrugeranmeldelser på f.eks. Google eller Trustpilot.
    • Læs mere om online shopping svindel, og vær sikker, når du handler på nettet.
  • Sådan spotter du en usædvanlig transaktion 

    Hold øje med, om der sker usædvanlige transaktioner på din konto

  • Hvis du modtager e-mails, sms’er og telefonopkald

    Vær opmærksom, når du modtager e-mails, sms’er og telefonopkald

    • Du må aldrig videregive finansielle oplysninger som f.eks. dine kortoplysninger, til andre.
    • Videregiv aldrig personlige oplysninger som f.eks. oplysninger om dit NemID/MitID, logins eller passwords til andre.
    • Du bør aldrig åbne usikre links eller vedhæftede filer. Tjek altid hjemmesidens domænenavn en ekstra gang. Hvis URL’en indeholder usædvanlige tal, symboler eller mærkelige ord, skal du tjekke hjemmesiden yderligere for at bekræfte, at den er ægte.
    • Vær opmærksom på stavefejl og dårligt sprog og tjek altid, at afsenderen er ægte en ekstra gang. Hvis du får en besked, som angiveligt er fra Danske Bank, men som du synes ser mistænkelig ud, bør du kontakte os enten ved at ringe på vores officielle telefonnummer eller via den sikre forbindelse i din mobilbank eller netbank.
    • Hvis du er betænkelig ved en e-mail eller en sms, så slette den med det samme. Hvis den udgiver sig for at være fra en afsender, du kender, skal du kontakte vedkommende direkte på det telefonnummer, du normalt ville bruge –ikke det nummer, der evt. oplyses i e-mailen eller sms’en.
    • Læs mere om falske e-mails, sms’er og falske telefonopkald.
    • Med Forbrugerrådet Tænks app ”Mit digitale selvforsvar” kan du se, hvilke fupnumre, der bruges meget i øjeblikket.

Be Safe online

På vores site om cybersikkerhed kan du læse mere om cybersikkerhed, og hvordan du kan være sikker på nettet.



Brug stærke og sikre passwords og del dem aldrig med andre.



Vær påpasselig med e-mails og sms’er, der indeholder links. Hvis du har mistanke om, at der er noget galt, så tast URL’en i adresselinjen.



Sørg for at have installeret et antivirusprogram og for at opdatere din firewall, så du er sikker på, at din computer og din mobile enheder er beskyttet.

Sådan påvirker vores ansvar som bank dig som kunde

I Danske Bank har vi stort fokus på at bekæmpe økonomisk kriminalitet. Det mærker du også som kunde.

 Banker og andre finansielle institutioner er nogle af myndighedernes vigtigste allierede, når det drejer sig om at bekæmpe hvidvask og anden form for økonomisk kriminalitet.

Her på siden kan du læse om nogle af de procedurer, vi følger for at opfylde vores forpligtelse.

Du kan også besøge denne hjemmeside, hvor du blandt andet kan se en video om, hvordan vores bekæmpelse af kriminalitet påvirker dig.

Hvorfor skal du uploade ID?

  • Som bank skal vi kunne dokumentere, at vi ved, hvem vores kunder er, og hvordan de forventer at bruge vores produkter og services. Blandt andet spørger vi alle kunder, om de forventer udenlandske overførsler eller at hæve eller indsætte kontanter.
  • Når vi på den måde kender vores kunder og deres forventede adfærd, kan vi nemmere opdage adfærd eller transaktioner, der afviger fra det, vi anser som forventeligt af eller sædvanligt for kunden.
  • Læs mere om, hvorfor vi stiller spørgsmål og beder om legitimation.

Hvorfor stiller vi spørgsmål om dine kontobevægelser?

  • Hvert sekund passerer der tusindvis af transaktioner igennem Danske Banks systemer og processer. Alle transaktioner – herunder kortbetalinger, digitale betalinger og investeringsrelaterede betalinger – overvåges for at sikre, at de ikke afviger fra den enkelte kundes forventede eller sædvanlige adfærd.
  • Transaktionerne sammenholdes med de oplysninger, som vi har om den enkelte kunde og typen af transaktion.
  • Hvis en eller flere af dine transaktioner afviger fra dit sædvanlige mønster eller den adfærd, som vi forventer af dig, undersøger vi årsagen til det. I den forbindelse vil vi typisk kontakte dig og stille spørgsmål om de specifikke transaktioner.
  • For at forebygge svindel og beskytte dig spørger vi dig nogle gange også om en transaktion

Et eksempel: Hvis du normalt ikke indbetaler eller hæver kontanter, men pludseligt begynder at gøre det, vil vi muligvis spørge dig, hvorfor dit behov for kontantindbetalinger og ‑hævninger har ændret sig.

Hvorfor stopper vi dine betalinger eller overførsler?

  • Som alle andre banker er vi forpligtet til at sikre, at vores kunder og de personer, som kunderne gør forretninger med, ikke overtræder sanktioner.
  • Vi screener derfor alle transaktioner mod internationale sanktionslister og protokoller for at opfylde denne forpligtelse.
  • Hvis en transaktion strider mod sanktioner, vil vi stoppe den.

Vi overholder internationale sanktioner som f.eks. EU- og FN-sanktioner, og sanktioner, der er indført af individuelle lande som f.eks. USA, Storbritannien og de nordiske lande. Læs mere her.

Andre har også set…


Få alle fordelene i dag. Bliv kunde i Danske Bank.