Sikker nethandel 

Godkend nethandel med SMS eller NemID - så er du ekstra sikker. Når du handler på internettet, vil du ofte blive mødt med sikkerhedsløsningerne Mastercard ID Check, Verified by Visa eller Dankort Secured by Nets.  

Du vil blive bedt om at godkende køb med brug af engangskode via SMS eller NemID. Sikkerhedsløsningerne er med til at sikre, at det er indehaver af kortet, som betaler med kortet på internettet. Det sikrer dig mod misbrug af dit kort. Se efter kortlogoet for de 3 løsninger, Mastercard ID Check, Verified by Visa eller Dankort Secured by Nets, når du skal godkende købet. 

Bemærk, at det er op til den enkelte internetbutik, om den vil bruge sikkerhedsløsningerne. Der vil derfor fortsat være internetbutikker, hvor du ikke kan godkende købet ved brug af engangskode eller NemID. 

Hvis du betaler med Dankort, og du handler for mere end 450 kr. skal du fra 20. februar 2017 altid indtaste en sikkerhedskode.

Nedenfor kan du se spørgsmål og svar om Mastercard ID Check, Verified by Visa og Dankort Secured by Nets.
Mastercard ID Check, Verified by Visa og Dankort Secured by Nets.

Spørgsmål & svar

  • Hvordan fungerer sikkerhedsløsningerne?
    Når du handler i internetbutikker, der anvender sikkerhedsløsningerne for Mastercard, Visa-kort eller Dankort, vil du få tilsendt en sms med en engangskode, hvis du har registreret dit mobilnummer i Danske Netbank eller Danske Mobilbank. Koden bruger du til at bekræfte betalingen med.

    Når engangskoden er godkendt, kan du fortsætte/gennemføre handlen. Taster du en forkert kode, bliver betalingen afvist, og du skal starte forfra.
  • Hvad kræver det at bruge sikkerhedsløsningerne?
    Du skal have et Mastercard, et Visa/Dankort eller et dankort, en mobiltelefon og evt. et NemID.
  • Hvordan bliver jeg tilmeldt sikkerhedsløsningerne?

    Når du får nyt Visa/Dankort eller MasterCard fra Danske Bank, bliver dit telefonnummer automatisk knyttet til dit kort, hvis du har registreret dit mobilnummer i Danske Netbank eller Danske Mobilbank.

    Har du endnu ikke registreret dit mobilnummer, vil du ved dit første internetkøb, der kræver bekræftelse via sikkerhedsløsningerne Verified by Visa/Dankort Secured by Nets, blive bedt om at registrere det og bekræfte med NemID. Derudover skal du opdatere dit mobilnummer i Danske netbank eller Danske Mobilbank.

    Betaler du med Mastercard, kan du blot opdatere dit mobilnummer i Danske Netbank eller Danske Mobilbank, som beskrevet her:

    • I netbanken registrerer du nummeret ved at logge på Netbank, klikke på Om netbank, Personlige oplysninger og Ret.
    • I mobilbanken trykker du på tandhjulet nederst i højre hjørne og vælger Personlig information.

    Når vi har dit nummer, er det også nemmere for os hurtigt at få fat i dig, hvis vi får mistanke om, at nogen misbruger dit kort.

  • Hvordan bekræfter jeg nethandel med Mastercard Identity Check?
    Mastercard Identity Check – private kort og firmakort

    Bekræft handel med SMS eller NemID
    Når du har indtastet dine kortoplysninger, bliver du sendt videre til en side, hvor du skal vælge, hvordan du vil godkende købet. Vælg en af de to muligheder for at godkende købet:
    1. Godkend med engangskode via SMS
    2. Godkend ved brug af NemID


    Godkend med SMS

    Vælger du at godkende med SMS, vil du modtage en SMS med en engangskode på din mobil. Du kan se de  fire sidste cifre på det mobilnr., som SMS'en sendes til under 'Detaljer om betalingen' på hjemmesiden.
    Indtast engangskoden i feltet 'Engangskode via SMS' på hjemmesiden, for at afslutte dit køb.

    Godkend med NemID

    Vælger du at godkende købet med NemID, vil du komme til nedenstående skærmbillede. 

    Klik på 'Fortsæt'.

     

     

  • Jeg er tilmeldt Verified by Visa, er jeg så automatisk tilmeldt Dankort Secured by Nets?
    Ja, så er du også tilmeldt Dankort Secured by Nets.
  • Kan jeg tilmelde Mastercard Corporate Card til Mastercard ID Check?

    Ja. Det er samme fremgangsmåde, som hvis det var et af dine private kort.

    Handler du på internettet med din virksomheds Mastercard Corporate Virtual Card, vil du blive bedt om at indtaste en sikkerhedskode. Sikkerhedskoden vil på forhånd være sendt til din virksomhed.


  • Kan jeg have flere kort tilknyttet samme mobilnummer?

    Ja, du kan sagtens have flere kort tilknyttet det samme mobilnummer.

  • Kan jeg ændre mobilnummer?

    Ja, du kan ændre dit mobilnummer tilknyttet sikkerhedsløsningerne Mastercard ID Check, Verified by Visa eller Dankort Secured by Nets.

    Verified by Visa/Dankort Secured by Nets
    – ret mobilnummer ifm. køb. Men vær opmærksom på, at dit nye nummer ikke automatisk bliver opdateret i din mobilbank eller netbank. Derfor anbefaler vi, at du derudover altid opdaterer dine oplysninger i Danske Netbank eller Danske Mobilbank.

    Mastercard ID Check – ret mobilnummer i Danske Netbank eller Danske Mobilbank under dine kontaktoplysninger. Tryk på den lille runde knap ved siden af mobilnummeret i betalingsbilledet og vælg 'send igen'.


  • Kan jeg se, at jeg er tilmeldt i min netbank?
    Nej. Men i skærmdialogen ved internethandel med Dankort Secured by Nets, Verified by Visa, Mastercard ID Check kan du se de sidste fire cifre i det mobilnummer, der er knyttet til det aktuelle kort.
  • Kan jeg lave indsigelse?
    Når du betaler med Mastercard eller Visa-delen af dit Visa/Dankort for køb på nettet, kan du i nogle situationer gøre indsigelse. Hvis du bruger dit Dankort, har du ikke samme mulighed.

    Læs mere om, hvordan du gør indsigelse 
  • Jeg har en ikke en mobiltelefon
    Har du ikke en mobiltelefon, kan du godkende købet med din NemID.
  • Jeg modtager ikke en sms

    Verified by Visa og Dankort Secured by Nets
    Hvis du ikke modtager en sms, fx. hvis du befinder dig i et område med dårlig mobildækning, kan du få hjælp af Nets Helpdesk til at gennemføre betalingen. Du kan kontakte Nets på:

    +45 44 89 73 72 eller
    +45 44 89 29 29

    Mastercard Identity Check
    Hvis du ikke modtager en sms, fx. hvis du befinder dig i et område med dårlig mobildækning, kan du kontakt os på:
    Private kunder +45 70 123 456

    Erhvervskunder - Mastercard Corporate Card +45 70 133 000 hverdage ml. 8-17.

  • Jeg er tilmeldt et udenlandsk mobilnummer men modtager ikke SMS kode
    Nogle teleoperatører tillader ikke autogenererede SMS'er. Du kan tage kontakt til din teleoperatør og undersøge, om de tillader autogenerede SMS'er sendt til dig, eller om de blokerer for dem. Hvis du har adgang til en mobiltelefon, der er tilknyttet en dansk teleoperatør/abonnement anbefaler vi, at du benytter denne i et nyt forsøg. Husk, at få tilknyttet det danske mobiltelefonnummer til dit betalingskort, som du ønsker at betale med på nettet.

Kontakt os

Hovednummer

70 123 456
  • Åbningstider Kontakt os hele døgnet

Teknisk support til Netbank:

70 105 501
Man-tors: 08.00 - 21.00
Fredag:     08.00 - 18.00
Lørdag:     10.00 - 18.00
Søndag:    10.00 - 21.00

Spær dit kort:

70 20 70 20

Bliv kunde:

70 10 17 08
Flere kontaktnumre.
  • Ring til os
  • Find os
    Find afdeling eller Hæveautomat
  • Book et møde

    Du kan altid bestille et uforpligtende møde med en af vores rådgivere.

  • Skriv til os

Få alle fordelene i dag. Bliv kunde i Danske Bank.