Sådan finder du ud af, hvad du er værd
Når eksamensbeviset eller svendebrevet er i hus, er det tid at komme ud på arbejdsmarkedet. Når det lykkes, kommer lønforhandlingen. Du vil ikke snyde dig selv, men heller ikke få arbejdsgiveren til at løbe skrigende væk. Her er 5 gode råd til at finde ud af, hvad du er værd.
-
1. Brug dit netværk
Hvordan ser lønningerne ud for dine venner fra studiet, der allerede har lignende job? Hvis du har et konkret jobtilbud – kender du så nogen, der arbejder der, eller kender du nogen, der kender nogen? De kan fortælle dig om lønniveauet.
Artikel: Synes du også, lønforhandlinger er svære? Bliv bedre til at forhandle løn -
2. Spørg tillidsmanden
Hvis du har et job på hånden, kan du også ringe til tillidsmanden, hvis der er sådan en på arbejdspladsen. Tillidsmandens opgave er bl.a. at hjælpe nyansatte som dig, så de er som regel ret hjælpsomme.
-
3. Tjek lønstatistikker
Ofte vil din fagforening – hvis du altså har en – kunne hjælpe dig med lønstatistikker for nyuddannede og måske også inden for en specifik sektor. Vær opmærksom på, at det ikke altid er alle medlemmer, der indrapporterer til lønstatistikkerne. Så tag dem med et gran salt. -
4. Tæl hele lønpakken med
Løn er andet og mere end de penge, der tikker ind på din konto hver måned. Personalegoder og fridage betyder f.eks. også rigtig meget for din egentlige løn – så husk at tælle det hele med.
Artikel: Her er en liste over alle de ting, du skal regne med i lønnen
-
5. Husk, at branchen påvirker lønnen
Det er ikke bare din jobfunktion og din erfaring, som påvirker lønnen – lønniveauet svinger også en del fra branche til branche. Typisk er lønningerne i det offentlige lavere end i det private erhvervsliv. Og zoomer man ind på den private sektor er lønningerne ofte lavere i industri- og håndværksvirksomheder end i f.eks. forsikrings- og banksektoren.
FaktaDu får mere ud af jobbet end lønnen
Det er svært at sætte tal på værdien af et godt arbejdsmiljø, en god chef, spændende arbejdsopgaver, frihed under ansvar, karrieremuligheder og chancen for at lære en hel masse. Men de ting er alfa og omega for din arbejdsglæde, og derfor værd at tage med, når du vurderer, om du samlet set får et godt udbytte af dit nye job.