Når dit lille, nuttede barn bliver en langlemmet teenager, er det tid til at give dem mere ansvar – og dermed også mere i lommepenge. For hvor børns forbrug ofte er forældrestyret, vil de i teenageårene få mere frihed og lyst til selv at købe deres eget tøj og spise is med vennerne i stedet for ”de gamle”. Det er med andre ord tid til lommepenge 2.0.

Få ekspertens råd i ny bog

Netop lommepenge og pengevaner i teenagealderen er emnet i bogen ”Giv din teenager gode pengevaner”, som udkommer den 10. marts 2025 og er skrevet af Anne Juel Jørgensen, børne- og ungechef i Danske Bank. Vi har dykket ned i nogle af de mange gode råd fra bogen til, hvordan du kan give lommepenge i teenagealderen, så de samtidig bliver værdifulde lærepenge.

“Man kan selvfølgelig lære meget på YouTube og TikTok i dag. Men skal din teenager lære gode pengevaner, ja, så er de nødt til at få erfaring i at omgås penge, ” påpeger Anne Juel Jørgensen.

4 lommepengemodeller at vælge mellem

Der er mange måder at strukturere lommepenge på, hver med sine egne fordele. Hvilken model, der passer til jeres familie, kan vi ikke sige . Det afhænger af, hvilke værdier og hvilken læring I vil give videre til jeres børn. Men der er fire typiske modeller, som danske familier bruger:

  • BorgerlønDu giver lommepenge uden krav om medfølgende pligter. Det lader din teenager fokusere på skole og fritidsinteresser – og måske et fritidsjob, som kan give dem flere økonomiske erfaringer og større uafhængighed. 16 % af danske familier bruger denne model.

  • Familieløn: Alle i familien bidrager til de huslige opgaver, og lommepengene er en ret for alle. Her lærer dit barn at være en del af en husholdning og får værdifulde færdigheder med videre i voksenlivet, som fx at kunne lave mad, handle ind og vaske tøj. 30 % af danske familier bruger denne model.

  • Pligter og belønning: Lommepenge er knyttet til udførelsen af en fast defineret mængde opgaver i hjemmet. Her lærer teenageren værdien af indsats og belønning. Modellen kan dog også medføre, at du bliver ”opkrævet” for hver ekstra tjeneste, du beder dem om. Så modellen kræver klare rammer. 29 % af danske familier bruger denne model.

  • Akkordbetaling: Teenageren får betaling pr. opgave, de løser. Det kan motivere dem til at tage flere opgaver, og de lærer, at penge kommer af at arbejde. De lærer også færdigheder, som de kan tage med videre i livet. Det kan dog også fostre en krævementalitet og evige forhandlinger om arbejdets værdi, hvis I ikke har sat beløb på de enkelte opgaver. 2 % af danske familier bruger denne model.

Kilde: YouGov for Danske Bank om lommepenge og lommepengemodeller, marts 2023

Andre gode lommepengetips og -tanker

Anne Juel Jørgensen har desuden 3 andre konkrete råd at overveje, når du og resten af familien lægger jer fast på jeres lommepengemodel:

Mød Anne på vores webinar om børn og gode pengevaner

Anne Juel Jørgensen er gæst i vores livestreamede webinar den 18. marts, hvor vi skal tale om børn, unge og gode pengevaner. Du kan sikre dig en plads allerede i dag.

Tilmeld dig