Er du blevet udsat for svindel?

Du kan blive udsat for snyd eller svindel på flere måder. Få gode råd om, hvordan du spotter en svindler – og hvad du gør, hvis skaden er sket.  

Du skal altid reagere med det samme, hvis du er blevet udsat for svindel. Det gælder også, selv om du kun har en mistanke.

Hvordan kan du genkende en skadelig mail eller sms?

Mange mails og sms’er er upersonlige og begynder som regel med for eksempel ”Kære kunde” i stedet for dit navn.

Falske mails har ofte små afvigelser i afsenderens domænenavn. I stedet for danskebank.dk kan der for eksempel stå danskkebank.dk eller danskebank.cn.

I sms’er kan der også være afvigelser i afsenderens navn, og mange gange er links uforståelige eller forkortede som i ”bit.ly”. Dygtige svindlere kan dog ”spoofe” beskederne, så de kan sende en falsk mail eller sms med et tilsyneladende helt korrekt domænenavn.

Har du modtaget en skadelig mail eller sms?

  • Slet mailen eller sms’en uden at svare på den.
  • Tryk ikke på nogen links.
  • Giv aldrig dine personlige oplysninger videre.

Hvis mailen eller sms’en bruger Danske Bank som afsender eller ser ud til at komme fra Danske Bank, må du meget gerne anmelde misbruget.

Det gør du ved at videresende mailen eller et skærmbillede af sms’en til:falskemails@danskebank.dk

Vær opmærksom på

Danske Bank vil aldrig kontakte dig uopfordret på mail eller sms og spørge efter dine personlige oplysninger.

Har du givet dine personlige oplysninger videre?

Hvis en uvedkommende har fået fat på dine konto- eller kortoplysninger, skal du kontakte os med det samme på 70 123 456.

Har du oplevet tegn på misbrug i din netbank eller mobilbank?

Hvis du har mistanke om, at din netbank eller mobilbank er blevet misbrugt, skal du kontakte os med det samme på 70 105 501.

Er dit kort blevet misbrugt?

Hvis du oplever, at dit kort er blevet misbrugt, skal du blokere kortet med det samme. Det kan du gøre i din netbank, tabletbank eller mobilbank eller ved at ringe til os på 70 20 70 20. Hvis du har behov for at gøre indsigelse, kan du gøre det via din netbank eller mobilbank. Du kan finde vejledning her: http://danskebank.dk/privat/find-hjaelp/kort/indsigelse

Har din computer fået virus?

  • Skift din NemID adgangskode. Det gør du ved at logge på selvbetjening på www.nemid.nu fra en anden computer.
  • Fjern virussen med et antivirusprogram. Du kan også vælge at geninstallere computerens styresystem for at være helt sikker på, at virussen er fjernet.

Har din mobil eller tablet fået virus?

  • Gendan din mobil eller tablet til fabriksindstillingerne.

Få alle fordelene i dag. Bliv kunde i Danske Bank.