Når store opgaver og projekter sendes i udbud, er det ofte prisen, der konkurreres på. Men sådan er det ikke længere. I hvert fald ikke lige så entydigt. For ifølge en rapport fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen er andelen af EU-udbud i Danmark, der omfatter grønne elementer, steget fra 44% i 2020 til næsten 60% i 2022.
Og det er ikke småpenge, der er tale om. Der udbydes nemlig opgaver for op mod 150 mia. kr. årligt gennem EU-udbud i Danmark.
”Bæredygtighed fylder mere og mere i både offentlige og private udbud, og kravene bliver ikke mindre. Tværtimod. Det kan derfor blive afgørende for virksomhedernes konkurrenceevne og fremtidige indtjening, at de sætter gang i grønne investeringer og initiativer, så de forbliver relevante for deres kunder,” forklarer Niels Bang-Hansen, erhvervskundechef i Danske Bank.
I mange tilfælde giver de grønne krav mulighed for at skrue op for prisen på opgaven, så der er øgede incitamenter til at nedbringe udledningen af CO2. Det gælder eksempelvis et pilotprojekt hos Vejdirektoratet, som står for nogle af de største infrastrukturprojekter i Danmark.
I forbindelse med udbygningen af en samkørselsplads i det nordjyske, har man i udbudsmaterialet lagt vægt på, at eldrevne maskiner giver en stor fordel.
Ditte Mathiasen er specialkonsulent i Vejdirektoratets indkøbsafdeling og har netop fokus på, hvordan Vejdirektoratets projekter kan trækkes i en grønnere retning:
”Vi ser både på maskiner og materialer, men det kan også være skurvognene på byggepladsen og deres energiforbrug - det har alt sammen en betydning. Hvad angår maskinerne er der foreløbigt et begrænset udvalg af elektriske modeller, og de er som regel dyrere i anskaffelse, så når vi i pilotprojekter stiller krav om brugen af eldrevet maskiner, så er vi også villige til at betale en højere pris for projektet”, forklarer Ditte Mathiasen fra Vejdirektoratet.
Så meget dyrere kan vinder-tilbud blive
Det er altså ikke nødvendigvis den billigste entreprenør, der vinder opgaven. Men hvor meget dyrere kan man så tillade sig at være, hvis nogle af maskinerne kører på strøm, materialerne så vidt muligt er genbrug, og skurvognen på byggepladsen varmes op af en strømbesparende varmepumpe?
Det har specialkonsulenten et overraskende klart svar på:
”Vi kigger på klimarådets analyser af de politiske målsætninger, og vurderer derfor at hvis vi kan holde os under en merpris på 1.500 kroner pr. ton sparet CO2, så er det samfundsøkonomisk attraktivt. Så det er niveauet, vi vurderer en potentiel merpris i forhold til. På det konkrete projekt ved Aalborg Øst var det muligt for entreprenøren at vinde kontrakten med et tilbud, der er op til 1,2 mio. dyrere, hvis deres tilbud indeholdt de klimavenlige initiativer og løsninger” afslører Ditte Mathiasen fra Vejdirektoratet.
"Vi kan se, at det allerede nu begynder at spille en rolle, om virksomhedernes vogn- og maskinpark kan bidrage til en lavere CO2-udledning, når der skal bydes på offentlige udbud og store projekter. Det vil der kun blive større forventninger og krav til i de kommende år” lyder det fra Dennis Thodsen Bodin.
Han understreger, at det er afgørende for Nordania Leasing at hjælpe kunderne med at blive rustet til fremtiden, og her kan leasing af nye og mere energieffektive maskiner spille en væsentlig rolle:
”Leasing kan være en oplagt mulighed for virksomheder, der ønsker at tage det næste skridt mod en grønnere fremtid. Vi tilbyder en bro til øget bæredygtighed gennem leasing af moderne, energieffektive maskiner og udstyr.”
Han bakkes op af Niels Bang-Hansen, som understreger, at Danske Bank står klar med sparring, viden og adgang til finansiering, når kunderne ønsker at tage næste skridt i en mere bæredygtig retning.
Og det er ikke småpenge, der er tale om. Der udbydes nemlig opgaver for op mod 150 mia. kr. årligt gennem EU-udbud i Danmark.
”Bæredygtighed fylder mere og mere i både offentlige og private udbud, og kravene bliver ikke mindre. Tværtimod. Det kan derfor blive afgørende for virksomhedernes konkurrenceevne og fremtidige indtjening, at de sætter gang i grønne investeringer og initiativer, så de forbliver relevante for deres kunder,” forklarer Niels Bang-Hansen, erhvervskundechef i Danske Bank.
I mange tilfælde giver de grønne krav mulighed for at skrue op for prisen på opgaven, så der er øgede incitamenter til at nedbringe udledningen af CO2. Det gælder eksempelvis et pilotprojekt hos Vejdirektoratet, som står for nogle af de største infrastrukturprojekter i Danmark.
I forbindelse med udbygningen af en samkørselsplads i det nordjyske, har man i udbudsmaterialet lagt vægt på, at eldrevne maskiner giver en stor fordel.
Ditte Mathiasen er specialkonsulent i Vejdirektoratets indkøbsafdeling og har netop fokus på, hvordan Vejdirektoratets projekter kan trækkes i en grønnere retning:
”Vi ser både på maskiner og materialer, men det kan også være skurvognene på byggepladsen og deres energiforbrug - det har alt sammen en betydning. Hvad angår maskinerne er der foreløbigt et begrænset udvalg af elektriske modeller, og de er som regel dyrere i anskaffelse, så når vi i pilotprojekter stiller krav om brugen af eldrevet maskiner, så er vi også villige til at betale en højere pris for projektet”, forklarer Ditte Mathiasen fra Vejdirektoratet.
Så meget dyrere kan vinder-tilbud blive
Det er altså ikke nødvendigvis den billigste entreprenør, der vinder opgaven. Men hvor meget dyrere kan man så tillade sig at være, hvis nogle af maskinerne kører på strøm, materialerne så vidt muligt er genbrug, og skurvognen på byggepladsen varmes op af en strømbesparende varmepumpe? Det har specialkonsulenten et overraskende klart svar på:
”Vi kigger på klimarådets analyser af de politiske målsætninger, og vurderer derfor at hvis vi kan holde os under en merpris på 1.500 kroner pr. ton sparet CO2, så er det samfundsøkonomisk attraktivt. Så det er niveauet, vi vurderer en potentiel merpris i forhold til. På det konkrete projekt ved Aalborg Øst var det muligt for entreprenøren at vinde kontrakten med et tilbud, der er op til 1,2 mio. dyrere, hvis deres tilbud indeholdt de klimavenlige initiativer og løsninger” afslører Ditte Mathiasen fra Vejdirektoratet.
Banken er en bro til bæredygtighed
Dennis Thodsen Bodin, Head of Nordania Leasing, forudser, at der kun kommer større forventninger og krav om bæredygtighed i de kommende år:"Vi kan se, at det allerede nu begynder at spille en rolle, om virksomhedernes vogn- og maskinpark kan bidrage til en lavere CO2-udledning, når der skal bydes på offentlige udbud og store projekter. Det vil der kun blive større forventninger og krav til i de kommende år” lyder det fra Dennis Thodsen Bodin.
Han understreger, at det er afgørende for Nordania Leasing at hjælpe kunderne med at blive rustet til fremtiden, og her kan leasing af nye og mere energieffektive maskiner spille en væsentlig rolle:
”Leasing kan være en oplagt mulighed for virksomheder, der ønsker at tage det næste skridt mod en grønnere fremtid. Vi tilbyder en bro til øget bæredygtighed gennem leasing af moderne, energieffektive maskiner og udstyr.”
Han bakkes op af Niels Bang-Hansen, som understreger, at Danske Bank står klar med sparring, viden og adgang til finansiering, når kunderne ønsker at tage næste skridt i en mere bæredygtig retning.
Tal med os om bæredygtige løsninger
Få mere at vide om dine leasingmuligheder på nordania.dk eller tal med en specialist hos Nordania Leasing på tlf. 45 12 12 12.
Eller tag en snak med banken omkring finansierng af bæredygtige projekter.