Del

Vær sikker, når du handler online

Der skal ikke så meget til for at undgå kedelige overraskelser og dyre fejltagelser, når du går på indkøb i cyberspace.

Det er nemt at shoppe hjemme fra sofaen i ro og mag og få varerne leveret til døren. Desværre er en del webshops rene fupbutikker, som kun er ude på at snyde dig. Et er, at du måske får kopivarer eller slet ikke får det, du har købt. Du risikerer også, at dine kortoplysninger bliver misbrugt eller solgt til andre svindlere.

Sådan bliver du mere sikker, når du handler online

  • Tjek, at danske webshops har et e-mærke. Du kan få bekræftet, at mærket er ægte på emaerket.dk.
  • Tjek, at webshoppen også har en fysisk adresse, mailadresse og telefonnummer. Hvis der ikke er nogen kontaktoplysninger, kan der være tale om en fupbutik.
  • Tjek, om sproget er knudret og fyldt med fejl, eller om priserne har underlige skæve beløb (f.eks. 387,67 kr.).
  • Tjek forbrugeranmeldelser på f.eks. Google eller Trustpilot.

Hvis du husker at tjekke om webshoppen ser troværdig ud, og at handelsbetingelserne er i orden, kan du spare dig selv for kedelige oplevelser.

 Når du skal betale på webshoppen

  • Brug altid et betalingskort eller MobilePay. Du skal oplyse kortnummeret, udløbsdatoen og sikkerhedskoden, men aldrig din pinkode.
  • Tjek, at der er en hængelås eller står ”https:” i adressefeltet i din browser. Så ved du, det er en sikker forbindelse. Hvis adressefeltet i din browser er grønt, er forbindelsen ekstra sikker.
  • Send aldrig dine kortoplysninger i en mail, og giv ikke dine kortoplysninger videre, med mindre du er ved at købe noget.

Vær opmærksom på webshops, der lover dig store rabatter og fantastiske tilbud. Hvis det lyder for godt til at være sandt, er det sikkert også tilfældet.

Har du oplevet tegn på misbrug i din netbank eller mobilbank?

Hvis du har mistanke om, at din netbank eller mobilbank er blevet misbrugt, skal du kontakte os med det samme på 70 105 501.

Få alle fordelene i dag. Bliv kunde i Danske Bank.