Legitimation og brug af banken

Bankerne spiller en vigtig rolle i at forhindre hvidvask af penge og finansiering af kriminalitet. Derfor er vi forpligtet til at kunne dokumentere vores kunders identitet, og vi skal kende kundernes måde at bruge banken på. 

  • Bosiddende i Danmark

    Bosiddende i Danmark

    Er du bosiddende i Danmark, kan du legitimere dig på forskellige måder.

    • Legitimering via netbank eller mobilbank. Hvis du legitimerer dig via netbank eller vores mobilbank, skal du bruge dit pas eller kørekort samt dit sundhedskort.
    • Legitimering via hjemmeside. Hvis du legitimerer dig via Danske Banks hjemmeside, skal du bruge dit pas eller kørekort samt dit sundhedskort. Legitimer dig via vores hjemmeside.  Vælg 'Ny kunde' under afdeling, når du udfylder formularen.
    • Legitimering via filial. Hvis du møder os i en filial, skal vi bruge en kopi af gyldig billeddokumentation eller kopi af to anden gyldig legitimation.

    Gyldig billedlegitimation
    Legitimationen skal indeholde navn og identifikationsnummer, f.eks. CPR-nummer.
    Følgende dokumenter er anerkendt af banken som gyldig billedlegitimation:
    • Pas
    • EU-/EØS-kørekort
    • Opholdstilladelse type F eller D (lamineret plastkort med billede)
    • Nationalt identitetskort, der er gyldig rejselegitimation for indrejse i og udrejse fra Danmark1
    • Forsvarets identitetskort
    • Natopas
    • Politilegitimationskort
    • Skifteretsattest ved dødsboer

    1 Godkendte lande: Belgien, Bulgarien, Cypern, Estland, Finland, Frankrig, Grækenland, Italien, Letland, Litauen, Luxembourg, Malta, Nederlandene, Polen, Portugal, Rumænien, Slovakiet, Slovenien, Spanien, Storbritannien (kun Gibraltar Identity Card udstedt til British Citizens, British Overseas Citizens eller British Dependent Territories Citizens), Sverige, Den Tjekkiske Republik, Tyskland, Ungarn, Østrig, Liechtenstein og Schweiz. 

    Anden gyldig legitimation
    Har du (eller dit barn) ikke et gyldigt pas, kørekort eller anden gyldig billedlegitimation, kan du i stedet vise mindst to af nedenstående danske legitimations-dokumenter:
    • Sundhedskort
    • Dåbs- eller navneattest
    • Bekræftelse af navn
    • Seneste forskudsopgørelse eller årsopgørelse fra Skat
    • Meddelelse om personnummer
    • Værgebeskikkelse
    • Adoptionsbevilling

    Hvordan afleverer jeg legitimationen til Danske Bank?
    Du kan sende en kopi af din legitimation til os via 'Kontakt og hjælp' i netbanken. Har du modtaget et brev fra os, kan du indsende din legitimation med den vedlagte svarkuvert til: 

    Danske Bank
    Girostrøget 1
    DK-0800 Høje Taastrup
    Att.: Kundelegitimation

    Bemærk
    Kopier af legitimationen skal være tydelige og gyldige (ikke udløbet).

    Kontakt os
    Har du spørgsmål til, hvordan du legitimerer dig, kan du kontakte os på 70 123 456.

  • Bosiddende i udlandet

    Bosiddende i udlandet

    Bor du i udlandet, skal vi have kopi af et dokument med gyldig billedlegitimation samt en kopi af dokument med adresse, personnummer og skattepersonnummer eller -oplysninger.

    Vi skal modtage mindst to dokumenter med gyldig legitimation anerkendt af banken. Et af disse skal være gyldig billedlegitimation.

    Gyldig billedlegitimation
    Vi skal vide, hvem du er.
    • Pas
    • EU-/EØS kørekort
    • Nationalt identitetskort, der er gyldig rejselegitimation for indrejse i og udrejse fra Danmark1

    1 Godkendte lande: Belgien, Bulgarien, Cypern, Estland, Finland, Frankrig, Grækenland, Italien, Letland, Litauen, Luxembourg, Malta, Nederlandene, Polen, Portugal, Rumænien, Slovakiet, Slovenien, Spanien, Storbritannien (kun Gibraltar Identity Card udstedt til British Citizens, British Overseas Citizens eller British Dependent Territories Citizens), Sverige, Den Tjekkiske Republik, Tyskland, Ungarn, Østrig, Liechtenstein og Schweiz. 

    Gyldig adresselegitimation
    Vi skal vide, hvor du bor. Og derfor skal vi bruge en kopi af et officielt dokument, hvor dit navn og aktuelle bopælsadresse fremgår. Det kan f.eks. være:
    • Forbrugsafregning for el, vand, varme, telefon
    • Skatteopgørelse eller forsikringspolice for din ejendom i udlandet
    • Huslejeopkrævning


    Gyldig national ID-nummer

    Både af skattemæssige og legitimationsmæssige årsager skal vi kende til dit nationale ID-nummer.

    Inden for EU er vi via skattelovgivningen forpligtet til at indhente og få dokumenteret dit nationale identifikationsnummer fra det land, som du officielt bor i. Vi skal derfor bruge et dokument, der indeholder information om dette nummer. Det kan f.eks. være:
    • Dokument fra skattevæsenet
    • Nationalt ID-kort
    • Sygesikringsnummer/-bevis

    Dokumentet skal være udstedt i bopælslandet.

    Eksempler på nationale ID-numre:
    • Personnummer i Sverige
    • Steuernummer eller Identifikationsnummer i Tyskland
    • PESEL nummer i Polen
    • UTR = Unique Taxpayer Reference eller NINO = National Insurance Number i Storbritannien
    • Steuer nummer eller IdNr i Tyskland
    • Numero National i Belgien
    • UCN nummer i Bulgarien
    • Codice Fiscale i Italien
    • Kodas i Litauen

    Nogle få EU-lande (Frankrig, Luxembourg og Slovakiet) har ikke denne type ID-numre. Her skal du i stedet dokumentere dine fødselsoplysninger - dvs. fødeby, fødeland og fødselsdato. Fødselsoplysninger er således tilstrækkelig i de lande, der ikke udsteder personlige identifikationsnumre.

    Hvordan afleverer jeg legitimationen til Danske Bank?
    Du kan sende en kopi af din legitimation til os via 'Kontakt og hjælp' i netbanken. Har du modtaget et brev fra os, kan du indsende din legitimation med den vedlagte svarkuvert til: 

    Danske Bank
    Girostrøget 1
    DK-0800 Høje Taastrup
    Att.: Kundelegitimation

    Bemærk
    Kopier af legitimationen skal være tydelige og gyldige (ikke udløbet).

    Kontakt os
    Har du spørgsmål til, hvordan du legitimerer dig, kan du kontakte os på 70 123 456.
  • Hvordan bruger du banken?

    Hvordan bruger du banken?

    Som bank skal vi kende vores kunder, og vi skal løbende sikre, at de oplysninger, vi har om kunderne, er korrekte og opdaterede.

    Når du bliver kunde hos os, vil du opleve, at vi bl.a. spørger til, hvordan du vil bruge os som bank, om du skal overføre penge til udlandet, eller om du har mange kontante betalinger.

    Nogle gange er de oplysninger, vi har om vores kunder, ikke korrekte eller opdaterede. Derfor følger vi løbende op, selvom du måske har været kunde hos os i mange år, og du kan opleve, at vi kontakter dig for at spørge til din måde at bruge os på.

    Samtidig med, at oplysningerne er nødvendige for, at vi kan leve op til myndighedernes krav, giver de os også et klart billede af din situation, og vi får et bedre udgangspunkt for at tilbyde dig den bedste betjening.
  • FATCA/CRS

    FATCA/CRS

    Banker og andre finansielle institutioner er forpligtet til at identificere alle kunder, der er skattemæssigt hjemmehørende i et andet land end Danmark. Det gælder både private kunder og juridiske personer. Hvis du er blevet bedt om at udfylde vores kombinerede FATCA/CRS-egenerklæring, har du måske nogle spørgsmål til den.

    Få svar på ofte stillede spørgsmål om
    • skattelovgivningen i relation til FATCA og CRS
    • processen vedrørende egenerklæringen
    • indberetningsprocessen og konsekvenserne ved ikke at overholde lovgivningen.

    Se spørgsmål og svar om FATCA og CRS

Kontakt os

Hovednummer

70 123 456
  • Åbningstider Kontakt os hele døgnet

Teknisk support til Netbank:

70 105 501
Man-tors: 08.00 - 21.00
Fredag:     08.00 - 18.00
Lørdag:     10.00 - 18.00
Søndag:    10.00 - 21.00

Spær dit kort:

70 20 70 20

Bliv kunde:

70 10 17 08
Flere kontaktnumre
  • Ring til os
  • Find os
    Find afdeling eller Hæveautomat
  • Book et møde

    Du kan altid bestille et uforpligtende møde med en af vores rådgivere. Det eneste du skal gøre er at udfylde formularen, så kontakter vi dig og får et møde på plads.

  • Skriv til os