Forløs værdien af dit opkøb

Når du har gennemført et opkøb af en virksomhed, starter det vigtige arbejde med at forløse værdien. Her er en guide til det.

  • 1. Skab værdi

    Når du har købt en anden virksomhed, starter det hårde arbejde med at få opkøbet til at skabe værdi. Indtil nu har opkøbet kun kostet ressourcer i form af tid og penge.

    For at få det fulde potentiale realiseret, skal du sørge for at have en struktureret tilgang til fasen, efter at opkøbet er gennemført. De forventede synergi-effekter skal gøres til virkelighed hurtigt, ellers risikerer processen af miste momentum, og forudsætningerne for forretningsplanen smuldrer. Her følger en guide til, hvordan du sikrer, at dit opkøb skaber værdi.

    Du kan også læse om, hvordan du forbereder et opkøb, eller hvordan du foretager selve opkøbet.

    Hvis du vil høre, hvordan vi kan hjælpe dig med at forberede eller eksekvere et opkøb, er du meget velkommen til at kontakte os, helt fortroligt naturligvis, på 70 133 000 eller erhvervdirekte@danskebank.dk.

    Corporate Analytics

    Overvejer du at købe eller sælge virksomhed? Eller går du med tanker om at lave et generationsskifte til familie eller medarbejdere i virksomheden? Vores Corporate Analytics-hold kan tilbyde rådgivning i forbindelse med forberedelse af et køb, et salg eller generationsskifte, og gennemførslen af hele processen.

    Kontakt din rådgiver og hør mere om, hvordan vi kan hjælpe dig med Corporate Analytics.

  • 2.  Eksekvér din plan

    Som skrevet har opkøbsprocessen indtil videre været rent udgifter, nu skal der skabes værdi. Hvis du har gjort dit forarbejde ordentligt, har du allerede en plan for, hvordan opkøbet integreres i den eksisterende forretning. Hvis ikke du har sådan en plan, er det på høje tid at lave det. Den skal være baseret på din egen forretningsplan og eventuelle indsigter fra en forretningsmæssig due diligence af den virksomhed, du har købt. Det kan du læse mere om i vores guides til forberedelse og eksekvering af opkøb

    Og du har travlt. En tommelfingerregel siger, at eventuelle synergi-effekter skal forløses inden for de første seks måneder efter opkøbet. Ellers udebliver de ofte.

    Eventuelt kan du bruge strategi-/ledelseskonsulenter til at hjælpe med at udarbejde og eksekvere planen.
  • 3.  Undervurdér ikke kulturelle forskelle

    Det kan være fristende at se integration af to virksomheder som en ren rationel proces, hvor 2+2 giver 4. Det er ikke altid tilfældet. For selvom Danmark er et lille land, kan der være stor forskel på kulturen fra den ene virksomhed til den næste. Og disse forskelle er naturligvis kun større, hvis du køber virksomheder i andre lande.

    Som købende virksomhed gør man derfor klogt i at forsøge at forstå kulturen i den virksomhed, man overtager. Uanset om man vælger at forsøge at skabe en ny, fælles kultur, eller om man lever fint med forskelle, er det vigtigt at være bevidst om, hvordan virkeligheden er. 

    Manglende forståelse for kulturen kan være en stor hindring i at eksekvere planerne, og det kan dermed i sidste ende betyde, at et opkøb ikke genererer den værdi, det har potentiale til.
  • 4. Læg ny, samlet strategi

    Efter 100 dages tid er tiden kommet til at gøre status over opkøbet. Hvad er gået som planlagt, hvad har I fundet ud af undervejs, og hvad betyder det for fremtiden? 

    Med afsæt i en evaluering af den første tid kan det være en god idé at lave en ny strategi eller opdatere den overordnede forretningsstrategi, så den afspejler den ændrede virkelighed for din virksomhed.
    Du kan læse andre guides til at foretage opkøb på disse sider: 
    Et opkøb starter med din egen forretning
    Sådan køber du en virksomhed

    Brug for hjælp?

    Har du brug for hjælp til at sælge din virksomhed? Kontakt os, og hør, hvordan vi kan hjælpe dig til et succesfuldt salg.

    Book møde

Andre har også set


Få alle fordelene i dag. Bliv kunde i Danske Bank.

Indholdet hentes
Show more rows: All table rows are already visible for screen readers.
Show less rows: All table rows are already visible for screen readers.