Spørgsmål og svar om MitID
-
Har du fået besked om, at du skal opdatere dine ID-oplysninger?
Nogle skal opdatere deres ID-oplysninger i NemID, før de kan få MitID. Hvis det er tilfældet for dig, har du fået besked via Digital Post fra Digitaliseringsstyrelsen.
Gør det nemt i NemID nøgleapp
Den nemmeste måde at opdatere dine ID-oplysninger på, er ved at scanne dit pas i NemID nøgleapp.
Du skal bruge:- NemID nøgleapp
- dansk pas med chip. Det gælder som hovedregel pas, som er udstedt efter 1. januar 2012
- en smartphone, som kan læse en chip (NFC-læser). Det kan de fleste Android-telefoner og iPhone-modellerne 7 og opefter.
Har du brug for hjælp, kan du følge vejledningen på borger.dk/ID eller ringe til Digitaliseringsstyrelsen på 33 98 00 12.
Book en tid i Borgerservice – vær opmærksom på, at der kan være ventetid
Hvis du ikke har et pas med chip, kan du få opdateret dine oplysninger og få MitID i Borgerservice. Husk, at du skal bestille tid, inden du møder op.- Du skal medbringe billede-ID - f.eks. dit pas eller kørekort. Du skal også svare på nogle spørgsmål om dig selv eller medbringe et vidne, som kan bekræfte, at du er dig.
- Læs mere om, hvordan du forbereder dit besøg i Borgerservice på www.mitid.dk/legitimation.
Pas på svindel – vi kontakter dig ikke på telefon, mail eller sms
Hvis du bliver kontaktet på telefon, mail eller sms i forbindelse med MitID, må du aldrig udlevere dine oplysninger. Hverken vi eller offentlige myndigheder beder dig om at udlevere dine personlige oplysninger eller koder, så der vil være tale om svindel. - NemID nøgleapp
-
Hvordan og hvornår får du MitID?
Der er mange, der skal have MitID, og derfor får alle det ikke på samme tid. Der kan gå noget tid, før det bliver din tur. Du får besked, når det er din tur. Indtil da skal du ikke gøre noget – du kan blot fortsætte med at bruge NemID.
Har du netbank i Danske Bank? Sådan får du besked
- Har du net- eller mobilbank hos os, får du besked i net- eller mobilbank, når det er din tur til at få MitID. Du vil så have 30 dage til at oprette det.
- Vil du have MitID allerede nu, kan du få det via mobilbanken – vælg blot ”Kom i gang med MitID” i menuen.
Har du ikke netbank i Danske Bank? Sådan får du besked
- Hvis du er kunde hos os, men ikke har net- eller mobilbank, får du besked via Digital Post fra Digitaliseringsstyrelsen, når det er din tur til at få MitID. Du skal så have det via MitID.dk.
- Du kan også få det allerede nu ved at gå ind på MitID.dk/kom-i-gang-med-MitID.
-
Hvorfor kommer MitID, og hvad er det?
Digitale løsninger bliver erstattet af nye over tid, fordi de skal være sikre og følge med udviklingen. Derfor bliver NemID over det næste år erstattet af MitID, som lever op til de nyeste standarder for sikkerhed, så vi også i fremtiden trygt kan bruge vores digitale ID på nettet.
MitID er først og fremmest en app, hvor du blot skal swipe for at godkende, ligesom du måske kender det fra NemID nøgleappen. Har du ikke mulighed for at bruge appen, kan du vælge MitID kodeviser eller MitID kodeoplæser. Det kan du læse mere om på MitID.dk.
MitID er baseret på et samarbejde mellem det offentlige og de danske pengeinstitutter. Det betyder, at det er nemt for dig at bruge MitID, uanset om du skal logge på din netbank, på borger.dk eller handle på nettet. -
Hvordan bruger du MitID sikkert?
Gør ikke noget online, du ikke ville gøre i virkeligheden.
fc5b41cd-466a-49b8-8a6c-cb315b073afa