Gå til hovedindhold

MitID afløser NemID

Fra efteråret 2021 og i løbet af 2022 bliver MitID rullet ud til danskerne som vores nye digitale ID. På sigt skal vi bruge MitID til alt det, vi i dag bruger NemID til – derfor skal alle, der i dag bruger NemID, have MitID.

Langt de fleste NemID-brugere skal have deres personlige MitID via net- eller mobilbanken. NemID-brugere uden netbank, skal have MitID via MitID.dk. Da der er mange, der skal have MitID, vil alle ikke få det tilbudt det på samme tid. Du får besked, når det er din tur – hvordan kan du læse mere om nedenfor.

I overgangsperioden vil der være steder, hvor du stadig skal bruge NemID. Det er derfor vigtigt, at du beholder dit NemID efter du har fået MitID.

Vigtigt! Oplever du at bliver kontaktet på telefonen, mail eller sms i forbindelse med lanceringen af MitID, må du aldrig udlevere dine oplysninger. Vær opmærksom på, at vi aldrig vil bede dig om at udlevere dine personlige oplysninger eller -koder.

Har du fået brev om, at du skal opdatere dine ID-oplysninger?

NemID er i tidens løb blevet udstedt på forskellige måder, og det er ikke alle registreringer i NemID, der lever op til de krav, der gælder for MitID. Derfor skal nogle kunder opdatere deres ID-oplysninger i NemID for at bekræfte deres identitet, før de kan få MitID.

Hvis du har fået et brev fra Digitaliseringsstyrelsen om, at du skal opdatere dine ID-oplysninger via NemID nøgleappen, skal du følge vejledningen i brevet.

Du skal have et gyldigt pas med chip (udstedt efter den 1. januar 2012) og en smartphone, der kan aflæse chippen. Det kan de fleste Android-telefoner og iPhone-modellerne fra 7 og opefter.

Har du ikke et gyldigt pas eller en smartphone, der kan scanne, får du senere besked fra Digitaliseringsstyrelsen om, hvordan du får MitID.

Læs mere om opdatering af ID-oplysninger og find hjælp på www.borger.dk/ID.

Hvorfor kommer MitID?

Digitale løsninger bliver erstattet af nye over tid, fordi de skal være sikre og kunne følge med udviklingen. Det er derfor, at NemID over det næste år bliver erstattet af MitID, som lever op til de nyeste standarder for sikkerhed, så vi også i fremtiden trygt kan bruge vores digitale ID på nettet.

MitID er først og fremmest en app, hvor du blot skal swipe for at godkende, ligesom du måske kender det fra NemID nøgleapp. Har du ikke mulighed for at bruge appen, kan du vælge MitID kodeviser eller MitID kodeoplæser. Det kan du læse mere om på MitID.dk.

MitID er et samarbejde mellem det offentlige og de danske pengeinstitutter. Det betyder, at det er nemt for dig at bruge MitID, uanset om du skal logge på din netbank, på borger.dk eller købe ind online.

Hvordan og hvornår får du MitID?

Hvis du har NemID og en netbankaftale, skal du have MitID via din net- eller mobilbank. Du får en besked, når det er din tur, og du vil tydeligt kunne se den, når du logger på. Derefter har du 30 dage til at få dit personlige MitID.

Der kan dog gå noget tid, før du hører fra os, da der er mange, som skal have MitID – måske bliver det først i 2022. Indtil da kan du bruge NemID, helt som du plejer.

Hvis du gerne vil have MitID med det samme, har du mulighed for at få det allerede nu ved at trykke på ”Kom i gang med MitID” under ”Menu” i mobilbanken.

Hvis du ikke har net- eller mobilbank, får du MitID ved at gå ind på MitID.dk/kom-i-gang-med-MitID.

Har du fået besked om, at det er din tur til at få MitID?

Du får besked i din net- eller mobilbank, når det er din tur til at få MitID. Du vil tydeligt kunne se beskeden, når du logger på, og derefter har du 30 dage til at få MitID.

For at få dit personlige MitID skal du blandt andet

  • vælge, om du vil have MitID app, Mit ID kodeviser eller MitID kodeoplæser
  • oprette dit bruger-ID
  • aktivere MitID.

Du får information om, hvad du skal gøre undervejs i net- og mobilbanken, og du kan også finde hjælp til de enkelte trin i denne guide.

Hvis du har spørgsmål undervejs, er du også meget velkommen til at ringe til os på 70 105 501.

Pas godt på MitID

5 gode råd til at passe godt på dit personlige MitID:

  1. Vis aldrig dine koder til andre.
  2. Udlever aldrig din MitID app*, -kodeviser eller -kodeoplæser til andre.
  3. Del aldrig dit bruger-ID med andre – undtagen med MitID supporten og Danske Banks tekniske support, hvis du selv kontakter den.
  4. Godkend aldrig noget med MitID på baggrund af f.eks. et opkald, e-mail eller besøg fra nogen, som udgiver sig for at være fra din bank, fra supporten eller noget helt tredje. Du vil aldrig blive kontaktet på den måde.
  5. Læs altid, hvad du er ved at godkende med MitID. Hvis teksten ikke svarer til det, som du ønsker at gøre, eller hvis du ikke selv har igangsat handlingen, skal du lade være med at godkende.

*Appen kan deles med andre i f.eks. din husstand, så længe I har hver jeres bruger-ID og PIN-kode.

Læs mere om sikkerhed på nettet på Keep it safe: Bliv sikker på nettet 

Læs mere på MitID.dk

Få alle fordelene i dag. Bliv kunde i Danske Bank.