MitID identifikationsmidler
Det skal du bruge, hver gang du fx skal overføre penge i netbank, se dine skatteoplysninger eller handle på nettet.
Læs mere om, hvordan MitID identifikationsmidlerne fungerer på MitID.dk og hvilke få tekniske krav, der stilles til din computer, mobiltelefon eller tablet.
Du administrerer dine identifikationsmidler på MitID.dk
-
MitID kodeviser og -oplæser
MitID er først og fremmest en app til smartphone og tablet. Hvis ikke du har mulighed for at bruge MitID appen, kan du bruge et fysisk identifikationsmiddel.
Du kan vælge mellem flere fysiske identifikationsmidler. Læs mere om, hvordan du bruger MitID kodeviser og -oplæser på MitID.dk.
Det fysiske produkt kan du vælge at få sendt hjem med posten, eller også kan du selv hente det i borgerservice.
Sådan gør du
Bestil på MitID
Bestil din MitID kodeviser eller kodeoplæser på MitID.dkDu får MitID kodeviser eller -kodeoplæser tilsendt med posten.
Henvend dig i Borgerservice
Du har mulighed for at henvende dig i Borgerservice for at hente din MitID kodeviser, -kodeoplæser eller -chip.Det er vigtigt, at du medbringer billed-ID – f.eks. dit pas eller kørekort, så Borgerservice kan bekræfte din identitet.
Husk, at du skal bestille tid i dit Borgerservicecenter. -
Aktiver ny kodeviser eller -oplæser
Når du har modtaget din nye MitID kodeviser eller kodeoplæser, skal den aktiveres. Det skal du gøre, før du kan bruge den.
Se, hvordan du aktiverer din MitID kodeviser og kodeoplæser på MitID.dk
Bemærk, du får din kodeviser og kodeoplæser tilsendt med posten. Der kan gå op til 15 dage efter bestillingen, før du modtager den. Alternativt kan du hente den i borgerservice. -
MitID app
Med MitID app bruger du din mobiltelefon som dit MitID identifikationsmiddel. Med et swipe kan du logge på og godkende med MitID på din smartphone eller tablet, og du kan bruge MitID med det samme.MitID appen fungerer på de fleste smartphones med iOS eller Android. Se tekniske krav på MitID.dk.
Du kan have din MitID app aktiv på op til tre enheder: fx på din private mobiltelefon, din arbejdsmobiltelefon og din tablet.
Download MitID app:
App Store
Google PlayLæs mere om MitID app på MitID.dk
-
Spær
Har du mistet en mobil eller tablet med din MitID app eller din kodeviser eller -oplæser?
Hvis du mister et MitID identifikationsmiddel eller tror, at det bliver misbrugt, skal du spærre eller slette det.
Sådan gør du- Log på MitID.dk.
- Find feltet 'Identifikationsmidler' og klik på 'SE'.
- Find listen 'Aktive identifikationsmidler'.
- Find det identifikationsmiddel, du ønsker at spærre og klik på 'SPÆR'.
- Følg instruktionen på siden'Spær identifikationsmiddel', der åbner.
Du kan også spærre et MitID identifikationsmiddel uden at logge på, hvis du har mistet dit eneste identifikationsmiddel og ikke har mulighed for at logge på MitID.
Gå til Spær MitID identifikationsmiddel på MitID.dk og følg instruktionerne på siden. -
Genaktiver
Bliver dit identifikationsmiddel midlertidigt spærret, kan du selv genaktivere det.
Har du fortsat mulighed for at logge på med MitID ved hjælp af et andet identifikationsmiddel end det spærrede, kan du selv genaktivere adgangen på MitID.dk.
Genaktiver MitID app
Har du glemt din PIN-kode, eller er din MitID app blevet spærret, skal du genaktivere appen og lave en ny PIN-kode.
Genaktiver kodeviser og kodeoplæser
For at genaktivere din kodeviser eller kodeoplæser skal du bruge en aktiveringskode.
Relaterede emner
- Bestil mobil- og netbank
- Godkend med MitID
- Krav til dit MitID
- Ny sikkerhedsløsning i mobilbank
- Sikker brug af MitID
- Hjælpevideoer
- Mistanke om misbrug
- Log på
- MitID Adgangskode
- MitID app
- MitID bruger-ID
- Lommepenge
- Nulstil browser
- Opret genvej til netbank
- Servicekode
- Skærmdeling
- Skift mellem erhvervs- og privataftaler
- Slet midlertidige internetfiler i browser
- Tekniske krav
- Tillad sessions cookies
- TouchID, FaceID og Fingeraftryk