MitID identifikationsmidler

For at få og bruge MitID skal du have et MitID identifikationsmiddel.
Det skal du bruge, hver gang du fx skal overføre penge i netbank, se dine skatteoplysninger eller handle på nettet.

Læs mere om, hvordan MitID identifikationsmidlerne fungerer på MitID.dk og hvilke få tekniske krav,  der stilles til din computer, mobiltelefon eller tablet.

Du administrerer dine identifikationsmidler på MitID.dk
  • MitID app

    Med MitID app bruger du din mobiltelefon som dit MitID identifikationsmiddel. Med et swipe kan du logge på og godkende med MitID på din smartphone eller tablet, og du kan bruge MitID med det samme.

    MitID appen fungerer på de fleste smartphones med iOS eller Android. Se tekniske krav på MitID.dk.
    Du kan have din MitID app aktiv på op til tre enheder: fx på din private mobiltelefon, din arbejdsmobiltelefon og din tablet.


    Download MitID app:
    App Store
    Google Play

     

    Få hjælp til MitID app

    Læs mere om MitID app på MitID.dk

  • MitID kodeviser

    MitID kodeviseren er en lille, elektronisk enhed, der viser en engangskode, når du trykker på en knap. Engangskoden skal du indtaste, når du logger ind og godkender med MitID, fx hvis du skal overføre penge i din netbank, se dine skatteoplysninger eller købe ind på nettet.

    Når du har modtaget din MitID kodeviser, skal den aktiveres. Det skal du gøre, før du kan bruge den.
    Bestil og se, hvordan du aktiverer din MitID kodeviser på MitID.dk

    Bemærk, du får MitID kodeviseren tilsendt med posten. Der kan gå op til 15 dage, før du modtager den. Alternativt kan du hente den i borgerservice.

  • MitID kodeoplæser

    MitID kodeoplæser er beregnet til personer med nedsat syn.

    MitID kodeoplæser kan læse koder højt for dig og vise koder på en stor skærm. Du kan ændre sprog og lydstyrke direkte på MitID kodeoplæseren. Det er også muligt at tilslutte hovedtelefoner, så du kan få koden læst op, uden at andre kan høre den.
    MitID kodeoplæser

    Når du har modtaget din MitID kodelæser, skal den aktiveres. Det skal du gøre, før du kan bruge den.
    Bestil og se, hvordan du aktiverer din MitID kodeoplæser

    Bemærk, du får MitID kodeoplæseren tilsendt med posten. Der kan gå op til 15 dage, før du modtager den. Alternativt kan du hente den i Borgerservice.
  • MitID chip

    MitID chip er til dig, der har brug for at godkende og logge på med MitID mange gange hver dag, fx i forbindelse med dit arbejde. 


    Når du har modtaget din MitID chip, skal den aktiveres. Det skal du gøre, før du kan bruge den.
    Bestil og se, hvordan du aktiverer din MitID chip på MitID.dk

    Har du spørgsmål til aktivering, bestilling eller brug for teknisk hjælp med MitID Chip, skal du henvende dig hos MitID support for hjælp på tlf. 33 98 00 10.

    Bemærk, du får MitID chip tilsendt med posten. Der kan gå op til 15 dage, før du modtager den. Alternativt kan du hente den i borgerservice.

  • Bestil fysisk identifikationsmiddel

    MitID er først og fremmest en app til smartphone og tablet. Hvis ikke du har mulighed for at bruge MitID appen, kan du bruge et fysisk identifikationsmiddel.

    Du kan vælge mellem flere fysiske identifikationsmidler: MitID kodeviser, MitID kodeoplæser og MitID chip.
    Det fysiske produkt kan du vælge at få sendt hjem med posten, eller også kan du selv hente det i borgerservice.

    Se herunder,  hvordan du bestiller et identifikationsmiddel.

    Har du adgang til MitID med MitID app eller anden identifikationsmiddel
    Sådan gør du
    • Log ind på MitID.dk.
    • I feltet 'Identifikationsmidler' tryk på 'SE'.
    • I feltet 'Tilføj identifikationsmidler' tryk på 'TILFØJ'.
    • Vælg det identifikationsmiddel du ønsker ved at klikke på 'VÆLG' ud for produktet.
      Du har nu bestilt og du vil modtage dit identifikationsmiddel med posten inden for 15 dage.

    Er du i gang med at få MitID eller er det blevet spærret?
    Kan du ikke logge på MitID.dk, fordi du endnu ikke har MitID, eller du har fået spærret alle dine identifikationsmidler permanent, eller MitID appen på din telefon er slettet, kan du benytte dit NemID.
    Sådan gør du
    • Gå til MitID.dk/kom-i-gang-med-MitID.
    • Klik på 'FÅ MITID HER'.
    • Klik på 'FÅ MITID MED NEMID'.
    • Log på med dit NemID
    • Vælg det identifikationsmiddel du ønsker MitID app, kodeviser eller kodeoplæser.
      Du har nu bestilt og du vil modtage dit identifikationsmiddel med posten inden for 15 dage.

    Henvend dig hos Borgerservice
    Du har mulighed for at henvende dig fysisk i Borgerservice for at hente din MitID kodeviser, kodeoplæser eller chip.
    Det er vigtigt, at du medbringer et ID med billede, fx pas eller kørekort, så borgerservice kan bekræfte din identitet.
    Husk, at du skal bestille tid i dit borgerservicecenter.

    Bemærk, du kan kun have enten en aktiv kodeviser eller en aktiv kodeoplæser. Har du allerede en aktiv kodeviser eller kodeoplæser, kan der kun bestille en ny, hvis du spærrer den gamle først.

  • Priser på identifikationsmidler

    • MitID app koster ikke noget.
    • MitID kodeviser og kodeoplæser koster ikke noget ved de første tre bestillinger. Deres batteri holder ca. 10 år ved normal brug. 
      • De første tre bestillinger er gratis, hvis årsagen er, at kodeviser eller -oplæser enten er mistet eller spærret.
      • Defekt og udløbet kodevise eller -oplæser tæller ikke med i de tre gratis bestillinger.
      • Bestillinger på kodevise eller -oplæser, som ikke bliver afhentet, tæller med i de tre gratis bestillinger.
    • MitID chip har en brugerbetaling.

    Priser
    MitID app: Gratis
    Du kan sammenlagt få op til tre kodevisere og kodeoplæsere gratis.
    MitID Kodeviser: 3 første er gratis. Har du brug for flere, er prisen 41,75 kr. (2021)
    MitID Kodeoplæser: 3 første er gratis. Har du brug for flere, er prisen 294,08 kr.(2021)
    MitID Chip: 143,73 kr. (2021)

    Spørgsmål til priser & gebyr, kontakt MitID Support på tlf 33 98 00 10.

  • Spær

    Har du mistet en mobil eller tablet med din MitID app eller din kodeviser eller -oplæser?
    Hvis du mister et MitID identifikationsmiddel, eller tror, at det bliver misbrugt, skal du spærre eller slette det.

    Sådan gør du
    • Gå til MitID.dk og log på MitID Self-Service.
    • Find feltet 'Identifikationsmidler'.
    • Klik på 'SE'.
    • Find listen 'Aktive identifikationsmidler'.
    • Find det identifikationsmiddel, du ønsker at spærre.
    • Klik på knappen 'SPÆR' ud for det identifikationsmiddel, du ønsker at spærre.
    • Siden 'Spær identifikationsmiddel' åbner.
    • Følg instruktionen på siden for at spærre det valgte identifikationsmiddel.

    Du kan også spærre et MitID identifikationsmiddel uden at logge på. Det kan du bruge, hvis du har mistet dit eneste identifikationsmiddel og ikke har mulighed for at logge på MitID.

    Sådan gør du

     

  • Genaktiver

    Bliver dit identifikationsmiddel midlertidigt spærret, kan du selv genaktivere det.
    Du kan genaktivere dit identifikationsmiddel, hvis PIN-koden til din MitID app, din adgangskode, din kodeviser eller din kodeoplæser bliver midlertidigt spærret.

    At genaktivere dit MitID identifikationsmiddel kræver enten en midlertidig PIN-kode eller en aktiveringskode.

    Bemærk. Har du fortsat mulighed for at logge på med MitID ved hjælp af et andet identifikationsmiddel end det spærrede, kan du selv genaktivere adgangen på MitID.dk.

    Sådan gør du
    MitID app
    Sådan gør du
    Kodeviser og kodeoplæser

    For at genaktivere din kodeviser eller kodeoplæser skal du bruge en aktiveringskode. 
    Hvis du har registreret et mobilnummer på din profil på MitID.dk, kan du få sendt en aktiveringskode på SMS. 

    Bestil en midlertidig aktiveringskode
    • Kontakt Danske Bank Teknisk support på tlf. 70 105 501.
    • Kontakt MitID support på tlf. 33 98 00 10.
    • Besøg Borgerservice.

    Bemærk begrænset levetid på koder:
    Aktiveringskode på SMS er gyldig i 30 min.
    Aktiveringskode udleveret hos Borgerservice er gyldig i 48 timer.

Kontakt os

Hovednummer

70 123 456
  • Åbningstider Kontakt os hele døgnet

Teknisk support til netbank:

70 105 501
Man-tors: 08.00 - 21.00
Fredag:     08.00 - 18.00
Lørdag:     10.00 - 18.00
Søndag:    10.00 - 21.00

Spær dit kort:

70 20 70 20

Bliv kunde:

70 10 17 08

  • Ring til os
  • Find os

    Find afdeling eller Hæveautomat

  • Book et møde

    Du kan altid bestille et uforpligtende møde med en af vores rådgivere.

  • Skriv til os

Få alle fordelene i dag. Bliv kunde i Danske Bank.