Werner Valeur startede i det små og fik så stor succes med regnskabs-programmet Billy. Billy blev solgt for et tocifret millionbeløb i 2019, og Werner hjælper nu andre startups frem i verden. På hele rejsen har Danske Bank stået ved hans side og leveret de målrettede løsninger, der har støttet virksomhedens vækst.

Billy bygger på Werners egne erfaringer som iværksætter. Før Billy havde han med større eller mindre held skabt et antal virksomheder, og gang på gang løbet ind i udfordringen med at få styr på bogføringen.

”Jeg sad typisk med en bunke regninger, som jeg så betalte. Og heldigvis var der penge på kontoen. Men lige pludselig kom der så en moms-afregning, der stressede hele systemet. Det gav mig idéen til at lave et regnskabsprogram i øjenhøjde med små virksomheder. Det skulle være let at bruge, give overblik over økonomien, regningerne, konti og selv genere fakturaer - som de små virksomheder ellers havde siddet og fedtet med i Word”, fortæller Werner.

Vil du gerne vækste din startup?

Book et møde med vores dedikerede Growth-team
eller læs mere.

 

Regnskab i øjenhøjde med mindre virksomheder
På det tidspunkt var markedet domineret af Economic, som var alt for fagligt og svært for en iværksætter som Werner. Han allierede sig derfor med sin far, som på det tidspunkt var økonomichef i Kongehuset, en dygtig revisor og en række IT-udviklere for at lave Billy. Werner selv stod selv for at sikre programmets brugervenlighed, branding og marketing.

”Jeg tror, at årsagen til Billy’s succes var, at det udfyldte et stort behov i markedet. Og at der var store indgangsbarrierer”, vurderer Werner. Siden er Dinero dog kommet til som konkurrent.

Massiv, personlig markedsføring
I dag er Werner Valeur (tidligere kendt som Toke Kruse) et kendt navn som bramfri serieiværksætter i det danske iværksættermiljø. Det var han ikke for ti år siden. Derfor skulle der en stor indsats til for at få markedsført Billy.

”Jeg sagde til mig selv, at jeg ville eje ordet regnskab i pressen”, fortæller Werner, der flittigt bloggede om sine første erfaringer som iværksætter. ”Desuden hjalp det mig på vej, at pressen syntes, det var spændende, at jeg flyttede til USA. Årsagen var nok, hvad man vil kalde udlængsel, og min co-founder og jeg var begejstrede for, at der er højt til loftet over there.”

Efter nogle års hårdt arbejde fik Billy også en fin introduktion på det amerikanske marked, og en ny version både til USA og Danmark blev lanceret i 2015. I foråret 2019 blev den amerikanske del solgt, og i sommeren kom turen til den danske virksomhed. Werner endte med at bo fire år i San Francisco og yderligere fem andre steder uden for Danmarks grænser.

Kreativt-administrativt makkerpar
”Som person er jeg den kreative type”, fortæller Werner. ”Visionær, ser noget, før det bliver mainstream. Til gengæld er jeg ikke ret god til at være operationel og administrativ, når vi bliver flere end ti mand. Det er alt for meget proces for mig. Derfor allierede jeg mig også med Jonas Midtgaard i 2015, og vi var et godt makkerpar.”

Hjælper nye startups på vej
Werner tilbragte et år i London efter, at Billy blev solgt, og stiftede undervejs virksomheden Brand New Ventures sammen med Joakim Warnøe. Det er med Werners ord ”en hybrid mellem et kontorfællesskab, investor og en inkubator”, hvor Werner og Joakim investerer op til 250.000 kr. i en virksomhed, som de så stiller kompetencer til rådighed for.

Det handler typiske om viden inden for online markedsføring, strategisk sparring, kreativ brandbuilding og lidt økonomi. I alt 14 personer på teamet hjælper de ti virksomheder, der nu hører til hos Brand New Ventures på Dampfærgevej i Københavns Nordhavn.

”Vi har ti virksomheder inde nu, og om et halvt år tager vi nye ind. Kriterierne er typisk, at de skal være digitale, baseret på en abonnementsmodel og have et godt founder-team. Det går faktisk ret godt”, siger Werner, og tilføjer

”Netop det at pleje teamet og have styr på, hvordan folk har det, er essensen af succes” Derfor stiftede han i forlængelse af Brand New Ventures virksomheden Successteam.com, der måler på feedback mellem ledere og medarbejdere.

Danske Bank forstår startups
”Danske Bank og deres Growth-team har stået ved min side fra Day One”, fortæller han. ”De har givet mig en kassekredit og lånt mig penge på kritiske tidspunkter, da vi fx gerne ville finansiere fortsættelsen af en stor TV2-kampagne, der gik rigtigt godt.”

Werner nævner, at banken har en dyb forståelse for startups’ særlige situation og behov, ikke mindst Billy’s SaaS-forretningsmodel (Software as a Service/abonnementsmodel). Som er baseret på, at jo større vækst, jo større underskud – normalt ikke en bankmands livret.

”Det har Danske Bank været de første til at forstå og anerkende os som solid virksomhed med stort potentiale. Der er behov for at have en bank, der forstår startup-segmentet – derfor engagerer jeg mig også, giver noget tilbage og er med til at hjælpe nye startups frem”, siger han.

Werner fortæller, at han er super glad for den meget personlige dialog med sin Danske Bank Growth-advisor og hans særlige forståelse og kompetencer. De taler tit sammen. Endelig bruger Werner også bankens digitale platform, The HUB, til at rekruttere medarbejdere til sine startup-aktiviteter.

Werner Valeurs råd til dig som iværksætter

• Hav styr på økonomien
• Sikr dig, at du har det rigtige founder-team, både inden for kompetencer (typisk finans, kommercielt og administrativt) og kemi. ”It’s all about the people”, I skal være på samme rejse, gå i samme retning

Oprindeligt hed virksomheden Billy’s Billing, fordi iværksættere iflg. Werner Valeur har mere fokus på at ”bille” folk, altså sende fakturaer end på selve regnskabet. Da virksomheden skulle køre en stor TV2-kampagne, blev navnet kortet ned til Billy med reference til en ”glad” bogholder, som kunne have heddet Billy.

Vækstfase

Ikke-finansielle løsninger

Finansielle løsninger

Opstart

Tilknyttet rådgiverteam i ED

Enkelt setup i Erhverv Direkte med kort, konto og netbank

 

Vækst

Flyttet til Danske Growth, der har særlig ekspertise inden for startups

Brugt the HUB til at finde medarbejdere

 

Kassekredit

Lån

Udvidet netbank (District) og flere brugere

Internationalisering

Bankens nordiske Growth-team involveres, og et Private Banking-team introduceres mht. på fremtidige services

Brugt the HUB til at finde medarbejdere

 

Facilitering af betalinger fra udlandet

Exit

Formuerådgivning og generationsskifte – afstemning af private ønsker

 

Forberedelse af salg

Efter exit

Bankens Private Banking- og Personal-enheder går ind som del af den samlede løsning og bringer deres særlige ekspertise inden for investering og private forhold i spil

 

Investeringer i nye selskaber

Køb og renovering af privatbolig